Ruoka haaste
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Jekku
Ruoka haaste
Tää saattais kuulua tuonne ohi aiheen osastoon, mutta jokainen varmaan syöttää kanoille ruuan tähteitä.
Käykääpä kurkkaamassa http://toivontupa.vuodatus.net/blog/320 ... n-ryhmaan/ täällä tulokset ja "haaste" http://toivontupa.vuodatus.net/blog/321 ... -tulokset/
Käykääpä kurkkaamassa http://toivontupa.vuodatus.net/blog/320 ... n-ryhmaan/ täällä tulokset ja "haaste" http://toivontupa.vuodatus.net/blog/321 ... -tulokset/
-
Peltomäki
Re: Ruoka haaste
Kävin lukemassa.
Minä ajattelen, ettei meillä mene hukkaan ruuan tähteet. Kun on kaksi isohkoa koiraa, kanat ja kesällä tulee possuja, niin kaikki kyllä kuluu. Meillä aamupuurokin keitetään 10 litran kattilalla. Koiratkaan kun eivät syö valmisruokaa enää. Kissalle täytyy ostaa näön vuoksi raksuja kippoon, mutta sekin syö lähinnä hiiriä. Kompostikin olisi pihalla, mutta sinne menee lähinnä kahvinpuruja ja perunan kuoria. Minusta olisi ihanaa, jos ruuan saisi kiertämään niin, että mahdollisimman paljon saisi omalta tontilta ja tähteet hyödynnettyä. Se ei kyllä ihan toteudu, mutta koko ajan tilanne paranee.
Minä ajattelen, ettei meillä mene hukkaan ruuan tähteet. Kun on kaksi isohkoa koiraa, kanat ja kesällä tulee possuja, niin kaikki kyllä kuluu. Meillä aamupuurokin keitetään 10 litran kattilalla. Koiratkaan kun eivät syö valmisruokaa enää. Kissalle täytyy ostaa näön vuoksi raksuja kippoon, mutta sekin syö lähinnä hiiriä. Kompostikin olisi pihalla, mutta sinne menee lähinnä kahvinpuruja ja perunan kuoria. Minusta olisi ihanaa, jos ruuan saisi kiertämään niin, että mahdollisimman paljon saisi omalta tontilta ja tähteet hyödynnettyä. Se ei kyllä ihan toteudu, mutta koko ajan tilanne paranee.
-
tinttu
Samat sanat Peltomäen kanssa, kompostiin päätyy kutakuinkin vain kahvinporopussit
Meillä menee myös koirille, kissoille, kanoille, kaneille, vuohille, marsuille ja hepoille kaikki mitä mieltä 6-henkiseltä perheeltä jää yli... Tai no, kanoille, koirille ja vuohille tulee kyllä ihan keiteltyä puuroja ja ruokia tehtyä niin reiluja satseja että saa nillekin, joskus kun äitini on kylässä tekis mieli räpätä sormilleen kun tonkii muksujen jämiä ja syö, ettei mene haaskoin "näpit irti, ne on meiän kanoille!!!" Mutta en sentään...
Kaikkien lannat päätyy sitten mun kasveille ja pensaille. Jopa kilpikonnien vedet käytän kasteluvetenä
Vuohien kerppujen kalutut oksat poltetaan ja tuhka laitellaan taas pensaitten juurille. Olen kuyllä muutenkin himokierrättäjä ja se alkaa valitettavasti näkyä meillä, vintti on piukassa "roolileikkivaatteita" muksuille ja on kankaita uusiokäyttöön ja maitopurkkeja kissankuvalla että saadaan istuteltua kaikkea kivaa niihin ihaniin purkkeihin ja leikattuna kyseisiä katteja purkeista varmaan likemmäs 50kpl, munakennoja kaikilta tutuilta että saadaan munia niihin ja askarteluihinkin, erilaisia lehtiä (hevoslehtiä, eläinsuojeluyhdistyksen lehtiä, sisustuslehtiä, historialehtiä, kalastuslehtiä, auto ja moottoripyörälehtiä, puutarhalehtiuä yms) laatikkokaupalla oottelemassa että tarviin niistä kuvia tai että ois aikaa lukeakin joskus... Isännys ei varmaan tiennyt mihin päänsä pisti kun antoi mulle vapaat kädet toteuttaa elämänkatsomustani, toisin kuin exä joka ei voinut tajuta mun "huuhaatani" 
Kaikkien lannat päätyy sitten mun kasveille ja pensaille. Jopa kilpikonnien vedet käytän kasteluvetenä
-
Kalle
- bankiva
Tämä esilletullut aihe/maatiaiskanat, se on aina ollut sydäntäni lähellä.
Meillä kaikki ruoka (2-hengen talous) tehdään alusta loppuun itse; ei puolivalmisteita, ei säilykkeitä kaupasta, poikkeuksen tekevät kurkut, sillit, oliivit ja chilit.
Ruuantähteet lajitellaan linjalla; kelpaa seuraavan päivän salaattiin, kanoille ja koiralle. Käytännössä jätettä ei synny, ylijäämäleivät kuivataan leivinuunissa ja kanoille ruuaksi kostutettuna/päiväannos, ei hukkajätteitä, kiitos oman ruuanvalmistuksen.
Itse pyytämäni kala fileerataan fileiksi, kalaliemiaineksiksi, päät ja ruodot kuivaukseen; rouhitaan kanoille kuivakalaksi.
Viljan lajittelujäte on erittäin hyvä lisä linnuille, sen lisäksi tietenkin suoraan kuluttajalta ohraa. Lintujen ravitsemuksessa ohjesääntö on; mikä menee alle puolen tunnin; annostelu on hyvä.
Ihmisille; omat lastenlapset, lapset; ota senverran kuin syöt, lisää saa. Me molemmat vanhat olemme vuosikymmenten aikana oppineet isoäitini ohjeen; silmä syö kaksi kertaa enemmän kuin suu. Pätee nykypäivinkin.
Kana, varsinkin maatiainen, kokemuksia muista kun ei ole, on varsinainen jätemylly; sinne menee miltei mitä vain.
Meillä kaikki ruoka (2-hengen talous) tehdään alusta loppuun itse; ei puolivalmisteita, ei säilykkeitä kaupasta, poikkeuksen tekevät kurkut, sillit, oliivit ja chilit.
Ruuantähteet lajitellaan linjalla; kelpaa seuraavan päivän salaattiin, kanoille ja koiralle. Käytännössä jätettä ei synny, ylijäämäleivät kuivataan leivinuunissa ja kanoille ruuaksi kostutettuna/päiväannos, ei hukkajätteitä, kiitos oman ruuanvalmistuksen.
Itse pyytämäni kala fileerataan fileiksi, kalaliemiaineksiksi, päät ja ruodot kuivaukseen; rouhitaan kanoille kuivakalaksi.
Viljan lajittelujäte on erittäin hyvä lisä linnuille, sen lisäksi tietenkin suoraan kuluttajalta ohraa. Lintujen ravitsemuksessa ohjesääntö on; mikä menee alle puolen tunnin; annostelu on hyvä.
Ihmisille; omat lastenlapset, lapset; ota senverran kuin syöt, lisää saa. Me molemmat vanhat olemme vuosikymmenten aikana oppineet isoäitini ohjeen; silmä syö kaksi kertaa enemmän kuin suu. Pätee nykypäivinkin.
Kana, varsinkin maatiainen, kokemuksia muista kun ei ole, on varsinainen jätemylly; sinne menee miltei mitä vain.
-
Jekku
Meilläkin kaikki tähteet syötetään eläimille, et ei varsinaisesti mene hukkaan. Ajatelkaapa niin, et jos niitä eläimiä ei olis. Punnitkaa kaikki mitä jää lautasille ja kattilan pohjiin, edellyttäen ettei sitä puuroa yms. oo keitetty 10 litraa koiria ajatellen
Kaikilla ei oikeesti oo niitä eläimiä joille tähteitä syöttää, eikä kaikki ees käytä kompostoria
Miehän raahaan laatikko tolkulla kaupasta biojätteeks menevää ja syötän noille eläimille. Omatunto on puhdas vaik oiski ruoantähteitä 50kg vuosi/henk.
Kaikilla ei oikeesti oo niitä eläimiä joille tähteitä syöttää, eikä kaikki ees käytä kompostoria
Miehän raahaan laatikko tolkulla kaupasta biojätteeks menevää ja syötän noille eläimille. Omatunto on puhdas vaik oiski ruoantähteitä 50kg vuosi/henk.
-
tinttu
Itse asiassa luulen koko ajatusmaailmani olevan aikalailla peruja just kyseisestä töllön tulosta, joten jotain hyötyä siitä telkkaristakin
-
ellikki
Perunankuorista...
...minä olen alkanut keittämään nekin (silloin kun tulee enemmälti) ja antamaan kanoille, samaan kattilaan voi heittää myös muita kuoria ja miniperunoita jne.
...minä olen alkanut keittämään nekin (silloin kun tulee enemmälti) ja antamaan kanoille, samaan kattilaan voi heittää myös muita kuoria ja miniperunoita jne.
-
sannikki
Meillä myös 90% kiertää kaikki ruoka, kompostiin ne mitkä ei mene eläimille, esim mausteiset pöperöt. Komposti on tehty vanhoista kaupan kylmähuone-elementeistä missä on kahden pellin välissä uretaanilevy, -25 asteessa toimi vielä mallikkaasti
kesällä saa multaa kasvimaahan, joka antaa taas omat vihannekset, joiden jämät sitten kierrätetään taas:) vältän muovipakkauksia, esim jugurttii ei tule pikkupurkeissa vaan litran pahveissa:) luulen että omatunto on suht puhdas, ainahan jotain vois vielä tehdä enemmän...
Onneksi en ole näkemässä mitä elämä on 100 vuoden päästä jos ei tyyli muutu, lapset vaan säälittää, ja niiden lapset.... toivon niin että jokainen alkaisi huolehtimaan tästä pallosta, vaikken mikään vihreä olekaan, vaan normaali ajatuksella teen parhaani...
Onneksi en ole näkemässä mitä elämä on 100 vuoden päästä jos ei tyyli muutu, lapset vaan säälittää, ja niiden lapset.... toivon niin että jokainen alkaisi huolehtimaan tästä pallosta, vaikken mikään vihreä olekaan, vaan normaali ajatuksella teen parhaani...
-
Jekku
Ajatelkaa jos kaikki suomalaiset ois niin ku me munanettiläiset, saatika sit jos amerikkalaisetkin ottais meistä oppia. Maailma pelastuis takuuvarmasti
Eikä ois munapulaa kellään