Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Yritin aloitella tätä keskustelua tuolla off-topicissa mutta ehkä tää sopii paremmin tänne. Ajattelin että siipikarjan taajamapitäjät voisivat jakaa täällä kokemuksiaan :smt001

Itselläni siis on neljä ankkaa taajamassa. Lupabyrokratia oli sellainen, että terveystarkastajalta piti hakea lupa kokovuotiseen ankanpitoon, ja naapureilta piti olla kirjalliset luvat. Koska ankat olivat olleet aiemmin jo tontillamme "käsäluvalla" (ilmoitus terveystarkastajalle ja naapurien suulliset luvat riittivät), ja naapureilla ei ollut niistä huonoja kokemuksia, saimme heidän luvat helposti. Terveystarkastaja tarkasti tilat kun ne olivat (lähes) valmiit. Lupa maksoi reilu 100 euroa. Varsinaista rakennuslupaa emme ankkakopille tarvinneet, koska pinta-ala oli alle 4 neliötä mikä on kunnassamme rajana rakennusluvan hakemiselle. Tarhamme on verkkokatollinen, joten ulkoilu kevätaikaan onnistuu. Muina aikoina ankat ovat usein hetken vapaana pihalla valvonnassani, syövät nurmikkoa ja tutkivat kukkapenkkejä.

Siivoan ankkojen kopin ja tarhan päivittäin, tosin talvella tarhan siivous päivittäin ei oikein onnistu. Luulen että pidän siisteydestä paljon paremmin huolta täällä taajamassa kuin mitä pitäisin maalla asuessa, mutta sehän siis on vain hyvä :smt001 Vaikka siis toki pitäisin maallakin ankkojen tilat puhtaina, mutta nyt ne tulee pidettyä erityispuhtaina (vaikka ankkojen sotkemisen jäljiltä ei ehkä sille näytäkkään). Naapurien lapset tykkäävät ankoista, välillä meillä on käynyt melkoinen vilske. Samoin koiravieraat isäntiensä/emäntiensä kera ovat aika yleisiä, etenkin sulan maan aikana.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Raksu

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meillä on pieni maatila taajamassa. Peltoa noin 6 hehtaaria ja kasvatamme ravihevosia. Tällä hetkellä meillä on kaksi kilpahevosta ja kaksi emätammaa joiden pitäisi varsoa toukokuussa.
Minä kun otin kanoja niin tein ilmoituksen meidän maataloustoimistoon kananpidosta ja paikasta. Lupia minun ei pitänyt naapureilta kysyä, johtuisiko siitä et tämä on maatila ja kunnaneläinlääkärille ilmoitin asiasta.
Kanojen pidosta naapurit ovat kyllä ihan tykänneet, tulevat mielellään kesällä niitä katsomaan kun ovat pihalla. Samoin tuolla jalkakäytävällä kulkevat kyläläiset niistä tuntuvat tykkäävän ja monesti jäävät niistä keskustelemaan. Öisin olen pitänyt kanat sisätiloissa ja päästänyt ulos inhimilliseen aikaan ettei sitten jotakin herkkää naapuria ala kukon laulaminen risoa aamutuimaan :smt021 Mutta kukaan ei ole koskaan kyllä valittanut minun elukoistani täällä taajaman keskellä :smt038
maunu_muori

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

6 ha maatila on se avainjuttu: sulla on tilatunnus ja voit vaan ILMOITTAA mitä tilallas teet. Vähän eri asia, kuin se, että otat muutaman vaikka rivitalon piha loossiin.. max 10 neliömetrii
tsirpat

Kysymys

Viesti Kirjoittaja tsirpat »

Olen nuori nainen helsingistä ja asun yksin omassa kolmiossa ja minulla on myös aidattu n 40neliöinen piha. Kysymykseni siis on mitä kaikkia kanalintuja lemmikkeinä saa kerrostaloasunnossa pitää? Peltopyitä? Jne. Viiriäisiä löytyy ja asustelee kotona mutta lähinnä muita siis mietin millanen käytäntö/säännöt pätee muihin lintuihin? :)mitä saa pitää kun asumisratkaisu on tälläinen .
Hra Heinämäki

Re: Kysymys

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

Kaupungin eläinlääkäri/terveysviranomaiset osaa varmaan antaa vastauksen. Luulen. :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Raksu, onko teillä tontti kuitenkin merkattu maatalousalueeksi kaavassa? TIetty siihen tulee omat haasteensa aina jos naapurit ovat kovin lähellä.. asui sitä maalla tai kaupungissa.

Mun mielestä lannan käsittely on ehkä suurin haaste pienellä tontilla. Vaikka meillä on kaksi lämpöeristettyä kompostia (olisikohan ne n. 800 litran vetoisia kumpikin.. tai lähelle sitä), niin kompostikapasiteetti ei tahdo riittää. Ja tilaa ei ole jälkikompostoinnille, jos sen hoitaisi siis eri kompostissa. Ja kaiken tulevan mullan pitäisi mahtua 700 neliön tontille :smt003 "Onneksi" meidän puutarha on huonosti perustettu edellisen asukkaan toimesta, joten lisämulta ei ole pahitteeksi. Ja lannoitteena aion tuota käyttää kunhan ensin kompostoituisi. Kanoista ei liene tule ihan noin paljon likaista pehkua kuin ankoista, joten lannan käsittelyynkään ei varmaankaan mene niin paljon kompostitilaa.. tai tää on mun mutu-tuntuma.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Raksu

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meidän maatila-alue on merkattu kaavassa
"MAATILOJEN TALOUSKESKUS.
Alue on taajamarakenteeseen liittyvä maatilojen talouskeskus. Salliltaan
liitännäiselinkeinoihin liittyvä rakentaminen"
ja kaupunki on teettämässä tänne uutta kaavaa ja siinä nuo meidän pellot on ehdotettu kaavanlaatian mukaan
"MAISEMALLISESTI ARVOKAS PELTOALUE.
Alue on Pylkönmäen kirkonkylän maisemalle ominainen, edustava ja taajamakuvalle
tärkeä maatalousmaisema. Alue tulee pitää keskeisiltä osiltaan avoimena, esimerkiksi
viljelyskäytössä ja laidunalueena. Rakentaminen tai kasvillisuus ei saa peittää keskusteiltä
avautuvia näkymiä. Alue on suunnittelutarvealuetta, jonka rakennusoikeutta ei ole tutkittu
yleiskaavalla. Alueen rakentamista ohjataan kulloinkin voimassa olevan
rakennusjärjestyksen mukaisesti."

Ja meidän lähin naapuri asuu 30 metriä meidän talosta ja seuraavat tossa tien toisella puolella oisko 100 metriä ja ravintolakin on noin 150 metriä. Ja hyvin on tultu kyllä aina naapurien kanssa toimeen. Yleisesti kyläläiset käyvät katsomassa meidän eläimiä, varsinkin nuorperheet joilla on pieniä lapsia. Ja meillä kun on 2 emätammaa jotka kohta taas tekevät varsat niin ne ovat tuossa keskustassa paljon parempi hiljentäjä kuin liikennemerkit. Ihmiset käyvät kesän aikaan kuvailemassa niitä todella paljon. Ja meillä tuo kuivike mitä kanoilta tulee menee hevosten lantalaan joten ei meillä mikään ongelma. :smt048
Pellonperänemäntä

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

Voi masennus! Ollaan tässä oltu hommaamassa taajamaan kanoja ja Eviran paperitkin lähetettiin jo. Yhdeltä naapurilta on vielä lupalappu saamatta ja muut naapurit on suhtautuneet positiivisesti. Nyt sitten kuulin kautta rantain, että nuo yhdet naapurit ei välttämättä anna lupaa. Onko se sitten siinä jos sanovat ei, niin se on sitten ei? Kanalan rakentaminenkin on jo aloitettu! Kirjoittelin kauniin kirjeen jossa kerroin aikeistamme tarkemmin ja lakipykälistä ja taudeista ja kaikesta. Liitin yhteystietoni ja ehdotin tapaamista, että voitaisiin jutella asiasta. Meille olis siis tarkotus tulla alle 10 kpl kanoja ja kukko ja aidattu tarha.... tuo kyseinen naapuri asuu vielä valtavan kuusiaidan takana, eli en ole edes koskaan nähnyt häntä, vaikka muutimme tähän viime kesänä. Eli mitään näkökontaktia hänellä ei edes tule olemaan meidän kanoihimme ja kanala on toisella puolella pihaa.... :smt021
Munamies

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Munamies »

Näitä viestejä luettuani, alkoi iskeä vähän jo paniikkia. Meillä 700m2 tontti, taajamassa. Naapurit ovat ihan vieressä molemmin puolin. Kanala on takapihalla (rakennettu vanhan traktorin peräkärryn päälle, joten liikuteltavissa oleva koppi), jossa yleinen pururata ja sen takana metsää. Meillä 4 kanaa ja kukko. Ihan vierusnaapureille vain sanoimme, että kanat ja kukko ovat tulossa pihalle kanalaan. Aidattu ja verkolla katettu ulkoaitaus meillä on. Olin ymmärtänyt, että kun maaseutuviranomaiselle ilmoitus on tehty niin se on siinä ja jos joku valittaa niin kun pitopaikkatunnus on niin valittaja ei asialle voi mitään (onkohan edes näin :shock: ?). Olisihan varmaan ollut fiksua kysellä ensin naapureiden mielipide kuin vain ilmoittaa :smt003 . Me olemme kyllä saaneet vain positiivista palautetta naapureilta ja ohikulkijoilta :smt001 . Vanhemmat ihmiset muistelevat lapsuuttaan ja nuoremmat ihmettelevät itse kanoja. Kanat ja kukon päästän ulos vasta vähän myöhemmin. Talvieristetystä kopista kieunta kuuluu kyllä ulos, mutta ei talojen sisälle. Naapurit kertoivat jälkikäteen, että olivat epäilleet meteliä ja hajuhaittoja, mutta nyt ovat ihastuksissaan seuraamassa kanojen puuhia pihalla :smt001 . Olisi tosiaan kiva kuulla muidenkin kokemuksia kanalasta taajamassa :smt001 .
Mustikka

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Tervehdys vaan kaikki taajamassa kanoja pitävät tai niistä haaveilevat! Minulla on ollut kanoja taajamassa reilun vuoden ja nyt olen ottanut tänä keväänä myös kukon. Asumme Vantaalla tiheästi asutussa taajamassa, tonttimme on noin 1000m2. Vantaalla lupa-asiat menevät niin, että kuutta kanaa tai vähemmän saa pitää niin sanotusti ilman lupia, tarvitsee vain ilmoittautua kanojen pitäjäksi ja hakea pitopaikkatunnus. Jos haluaa enemmän kuin kuusi kanaa tai kukon, pitää saada lupa ympäristökeskukselta. Minä pidin ensin viittä kanaa vuoden pelkällä ilmoituksella (hain pitopaikkatunnuksen ja ilmoittauduin siipikarjan pitäjäksi) ja sitten tänä keväänä hain ja sain luvan ottaa kukon. Lupaan tarvittiin muun muassa asemapiirros, jossa näkyy kanalan ja ulkotarhan paikka, kanalan pohjapiirustus, selvitykset jätteiden säilytyksestä ja käsittelystä sekä naapureiden kuuleminen. Meillä on kahdeksan naapuria ympärillä, joilta kaikilta saatiin kirjallisena suostumus. Ehdotin itse naapureille, että pidän kukkoa ulkona klo 10-19 välillä, en siis aikaisin aamulla, ja että laitan kukon pois, jos se tulee jotakin kovasti häiritsemään. Sitten terveystarkastaja teki käynnin, jonka jälkeen postissa tuli lupa ja noin sadan euron lasku.

Mielestäni on tosi hyvä juttu, että taajamiin tulee lisää elämää kanojen muodossa! Jos kukkoa ei voi ottaa, ottakaa vain kanoja. Olen lukenut hyvin jyrkkiäkin mielipiteitä siitä, ettei kanoja voisi pitää ilman kukkoa, mutta minun kokemukseni olivat vain hyviä. Sanotaan, ettei parvi ole tasapainoinen ilman kukkoa, mutta tasapainoisempaa parvea sai hakea, mikä minulla oli. Oli jopa vaikea erottaa, kuka oli nokkimajärjestyksessä ylempänä tai alempana, olivat aina tosi sopuisia, rohkeita ja kesyjä. Kukon otin, koska innostus kasvoi ja aloin maatiaiskanojen säilyttäjäksi. Mutta siis, ilman kukkoakin voi kanoja pitää, eikä siihen silloin tarvita naapureiden lupia ainakaan Vantaalla, jos niitä on kuusi tai alle.

Lisää taajamakanoistani voi lukea alla olevasta blogistani :smt007
Pellonperänemäntä

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

Meillä täällä Satakunnassa terveystarkastaja lähetti kuusikohtaisen listan, jossa mm. yksi ehto kanoihin oli naapureiden kirjallinen kuuleminen. Eli siis en tosiaan tiedä mitä tapahtuu, jos emme pääse keskustelulla sopuun noiden yhtien naapureiden kanssa. :smt022 Että tyssääkö hankkeemme siihen. Meillä tarvitsi myös terveystarkastajalle täyttää tuollainen lappu, johon liitteeksi pitää laittaa kirjallinen lannankäsittelysuunnitelma ja naapureiden kuulemiskirjeet. Kaupungilta piti kysellä, että tarvitseeko mitään lupia, ei tarvinnut rakennuslupaa kun tulkitsin pidon "väliaikaiseksi" ja rakennukseen vain pieniä muutoksia. Meillä on tässä yli puolen hehtaarin tontti ympärillä ja kasvillisuutta runsaasti, eli paikkana olisi kyllä ihanteellinen kanojen pitoon minun mielestäni.

Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa heti tuohon kuulemiskirjeeseen, että halukkaat voi tulla silloin ja silloin kahvittelemaan ja keskustelemaan asiasta meille, että olisi saanut heti mahdollisuuden avoimeen keskusteluun. On vähän sellainen kutina, että ihmisillä on ennakkoluuloja asioiden suhteen. Vaan eipä tullut silloin mieleen... :smt021
Mustikka

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Harmi, jos hankkeesi kaatuisi tuohon yhteen naapuriin. Meillä Vantaalla voi siis pitää muutamaa kanaa ilman naapureiden lupaa. Onko tosiaan noin erilaiset säädökset eri kaupungeissa. Jospa saisit sittenkin ottaa pelkät kanat, kannattaisiko kysyä uudelleen sitä? Mutta pidetään vielä peukkuja, että kun tapaat kasvotusten naapurisi, niin lupa heltiää!

Ja huomasin tervehtiväni edellisessä viestissäni vain taajamakanailijoita, onhan niitä toki muitakin siivekkäitä, kuten esimerkiksi ankkoja :smt023
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Täältä ankanpitäjältä kaikille siipikarjan taajamapitäjille ja sen suunnittelulle terkkuja ja onnea lupabyrokratian kanssa! :smt023

Munamies: meilläkin on 700 neliön tontti, eli naapurien olo lähietäisyydellä ei välttämättä estä siipikarjan taajamapitoa. Epäilen ettei pelkkä reksiteröityminen riitä että kananpitosi olisi niin virallista ettei sitä voida kieltää. Mun käsittääkseni viranomaiset eivät tee kovinkaan jämäkkää yhteistyötä että riittäisi että yhteen viranomaiseen oltaisiin yhteydessä. Esim. terveystarkastaja voi edellyttää rekisteröintiä siipiakrjan pitäjäksi, mutta en usko että rekisteröivä virkamies olisi kovinkaan kiinnostunut siitä onko muut luvat kunnossa.

Pellonperänemäntä: mitäs jos kävisit juttelemassa naapurin kanssa joka ei vielä ole antanut lupaa? Mä kävin jokaiseneluona ihan kasvokkain sopimassa asiasta. Voi olla ettei yhden naapurin mielipide vielä estä luvan etenemistä kun teillä on noin iso tontti. Onko ko. naapuri siis rajanaapuri? Miellä piti kuulla vain rajanaapureita.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pellonperänemäntä

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

^ Kävimme eilen naapurissa (on siis rajanaapuri) jutulla ja tässä nyt on vähän monimutkainen kuvio, kun vakituinen asukas naapurissa on sairaalassa. Eli kieltolapun oli kirjoittanut perikunnan yksi jäsen (joka ei asu edes samassa kaupungissa...) juttelimme kahden toisen perikunnan jäsenen kanssa, jotka tuskin olivat tietoisia siitä, mitä olin kirjeisiin kirjoittanut! Eli nyt odottelemme itse asukkaan mielipidettä. Ainakin tämä pariskunta, jonka kanssa juteltiin suhtautui positiivisesti ja heille kanojen ottaminen oli täysin ok. Se on aika hassua vaan, kun tämä mummo ilmeisesti on aika huonokuuloinen ja on viettää suurimman osan ajastaan sisätiloissa. Eli en kyllä jaksaisi uskoa, että häntä kukko häiritsisi! :roll: (eli en edes tiedä mikä on se oikea syy mistä kiikastaa...) Mutta nyt vaan sitten odotellaan vielä. Voi kun lupa heltiäisi ja mieluusti vielä pian, että päästäisiin jatkamaan kanalan rakentelua!

Meillä piti kuulla kaikkia lähistöllä asuvia, joita kanojen hankinta jotenkin voisi häiritä. Eli ei pelkästään rajanaapureita. Laittelimme siis kymmenkunta lappua naapurustoon lähimailla. Suurin osa on palautunut luvan kanssa. Osaa naapureista ollaan jututettu nähdessämme ja sanottu, että voidaan tosiaan sopia ajoista, jolloin kukko on pihamaalla, ettei ole tarkoitus, että kukko huutaa aamutuimaan pihalla tai jos pahalta näyttää, niin laitetaan kukko pataan. Että ei ole tarkoitus mitään eripuraa kylvää naapurustoon! Joku oli kommentoinut, että oikein hyvä kun kukko tulee, että tuo vähän maalaismaista tunnelmaa ja herättääpä aamulla, kun on aamu-unista väkeä! Eli positiivista kommenttia pääasiassa tullut. :smt041
Mustikka

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Heti tuli mieleeni tuosta perikunnan jäsenestä, joka oli kirjoittanut kieltolapun, että hän ajattelee vain tulevaa perintönsä myyntiä, eikä tahdo mitään mikä (hänen mielestään) vaikeuttaisi sitä :smt017 Toivotaan, että mummo pääsee pian sairaalasta ja saa itse päättää asiasta. Niin kuin Tipsi sanoi, mullekin tuli mieleen, että tonttisi on niin iso ja suurimmalta osalta on tullut lupa, niin tokkopa tuo kielto edes vaikuttaisi.

Meillä tosiaan tuo kukko on vasta tänä keväänä tullut ja hyvin on mennyt toistaiseksi. Se kiekuu yllättävän vähän, näissäkin on kuulemma eroja paljon. Eilen, kun olin koko päivän pihalla, kuulin sen kiekuvan yhteen otteeseen muutamia kertoja peräkkäin. Silloin heti yksi naapuri tuli kurkkimaan iloisena kiekujaa :smt038
Vastaa Viestiin