Vinkkejä kaivataan!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
snnaanna

Vinkkejä kaivataan!

Viesti Kirjoittaja snnaanna »

Ehtoota kaikille tasapuolisesti!

Viisaammat ja kokeneemmat minua auttakoon nyt seuraavanlaisen asian kanssa; tällä hetkellä meillä asustelee 4 kanaa ja 1 kukko, Alhon kantaa. Nämä olen hautonut hautomakoneella. Haluaisin kuitenkin kasvattaa parveani. Seuraa pieni kysymysten sarja:

Olisiko viisaampaa hankkia siitosmunia muualta ja hautoa niitä koneessa/kanan alla, vai antaa näiden nykyisten tehdä tipuja keskenään? Käsittääkseni ensimmäinen vaihtoehto olisi parempi ratkaisu.

Ja tästä pääsemmekin suurempaan ongelmaan:

Voinko lisätä näistä mahdollisista tulevaisuuden-tipuista kanat vanhaan parveen, vai olisiko viisainta tehdä uusi parvi. Säästää siis näistä em. tulevaisuuden olioista yksi kukko - ja vaihtaa päikseen nykyisen kukon kanssa, jolloin taas vanha kukko olisi uusien kanojen kanssa. (tilanpuute ei ole ongelma)
Toivottavasti on sopivan vaikeaselkoista tekstiä..

Vai pidetäänkö yksi kukko varalla ja vanha uuden isomman parvensa kanssa, ja tipuja halutessa taas vanhat kanat eroteltaisiin muutamiksi viikoiksi vieraan miehen kanssa tipujentekohommiin? Ja jos näin on, viihtyykö kukko yksin omassa loossissaan?

Jos joku viitsisi valaista tämän asian kanssa, niin ei tarvitsisi enää kovin montaa iltaa (- ja yötä..) pyöriä sängyssä ja pohtia mikä olisi paras ratkaisu.
Kertokaa toki, jos näissä vaihtoehdoissa ei ole sitä "järkevintä" tapaa hoitaa homma.

Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu asiassa auttamaan :smt001
vardenji

Re: Vinkkejä kaivataan!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Itse antaisin tehdä poikueen ensin keskenään ja seuraavaksi kerraksi uusi kukko, tai ostetut munat. Kaksi siitosryhmää samaa rotua on parempi kuin kahta eri rotua, joten ajatus kahdesta parvesta kukkoineen on hyvä :smt001 Alhothan ovat hyviä hautojia, niin koittaisin saada kanan hautomaan itse. Näin poikaset olisivat heti parvessa mukana emon suojassa, eikä myöhempiä parveen sopeuttamisvaiheita tarvita.
Jos taas on isot tilat, suuri parvi usealla kukolla on myös mahdollinen. Keskiverto kana kykenee tunnistamaan NOIN 20 lajikumppania ilman stressiä, joten sen puitteissa on hyvä pysyä parvea kohden.
snnaanna

Viesti Kirjoittaja snnaanna »

Kiitos vastauksestasi :smt001

edelleen en vaan osaa päättää mikä olisi paras ratkaisu, kun noita mahdollisuuksia tuntuu olevan liikaa.. se on se valinnan vaikeus.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Jos sulla on mahdollisuus tilojen puitteissa tehdä kaksi eri parvea, niin itse hankkisin siitosmunia. Niistä kuoriutuneista saisit nykyiselle kukolle kanat ja yhdestä kuoriutuneesta kukosta nykyisille kanoille kukon. Ylijäämä kukot sitten pataan tai myyntiin.

Siitä on sitten helppo lähteä lisäämään molempien parvien kanamäärää. Eli nykyisen kukon jälkeläiset (kanat) sen uuden ostomunista haudotun kukon parveen ja päin vastoin.
Vastaa Viestiin