Ilmoitatteko Marekista myydessänne lintuja?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sannikki

Ilmoitatteko Marekista myydessänne lintuja?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sen verran mitä olen lukenut niin marek vaikuttaa TODELLA yleiseltä taudilta kuten ihmisillä herpesvirus, uskoakseni sen takia meilläkin yksi kana sai kukon kimppuunsa syksyllä ja lopetettin hermosto-oireiden takia (luulin ensin että kukon iskut kanan päähän olivat syy)... Eli meidän kaikki kanat kantanee virusta. Onko marek suuri tabu vai kerrotaanko siitä lintuja myydessä? Vai onko marek niin yleinen että jokainen sen riskin tietää? minä ainakin tiedän :smt042 onhan kaikilla eläimillä omat sairautensa ja eläimen pidossa on aina riskinsä!

Taudin puhkeamiseenhan voi kaiketi vaikuttaa hyvillä oloilla ja hyvällä ruualla, tietysti :) jos lintu on vahva ja vastustuskyky kunnossa, ei se sairastu niin herkästi.

Mielelläni kuulusin muiden suhtautumista asiaan :)
Maatikko

Re: Ilmoitatteko Marekista myydessänne lintuja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mulla nyt ei kauheesti myytävää tässä oo, eikä oo tiedossa että meillä olisi marekia, mutta jos tietäisin että sitä olisi, niin ilman muuta kertoisin ostajille. Mitä sitä salailemaankaan :oops:
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Minä olen ollut ihan siinä uskossa että Marekia on käytännössä kaikkialla ja että on sattumaa/olosuhteiden vaikutusta että lintu varsinaisesti "saa" Marekin :smt017
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Niinhän se munkin käsittääkseni on, vielä sattui silmään tuossa kanan elämää kirjassakin lause "marekkia on lähes kaikissa suomen kanaloissa" mutta yllätyin siitä että jos ei ensimmäisinä elinviikkoina saa tartuntaa niin silta todennäköisesti välttyy! sekin on vaan hankala toteuttaa kun virus kulkee pölyn ja vaatteidenkin mukana helposti :(

Jotenkin tulee vaan kauhu että jos jollekin puhkeaa marek niin voiko siitä syyttää ihmistä jolta on linnun/lintuja ostanut vai onko se vaan tietoinen riski? Minä ainakin otan sen riskin jos uusia lintuja kotiin ostan enkä kanna kaunaa jos marek puhkeaa, on se NIIN yleinen tauti kuitenkin!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Varmaan suurin osa vähänkään pidemmän aikaa siipikarjaa harrastaneista tietää ja tuntee marekin olemassa olon (ja muidenkin sairauksien). Mutta sitten on ne ihan aloittelijat tai ne pidempäänkin harrastaneet, jotka eivät ole perehtyneet ollenkaan kotkojen sairauksiin...näiden vuoksi olisi kyllä myyjän hyvä kertoa kaikki sairaudet, joita tietää/epäilee myytävissä linnuissa olevan. Ihan siksi, ettei tulisi ikäviä jälkipuheita :smt045
Iita

Viesti Kirjoittaja Iita »

En usko ,että ihan noin voi luokitella.. ihmisestä se on kiinni mitä kerrot ja mitä et..
Rontti

HiltaHelikopteri kirjoitti:Varmaan suurin osa vähänkään pidemmän aikaa siipikarjaa harrastaneista tietää ja tuntee marekin olemassa olon (ja muidenkin sairauksien). Mutta sitten on ne ihan aloittelijat tai ne pidempäänkin harrastaneet, jotka eivät ole perehtyneet ollenkaan kotkojen sairauksiin...näiden vuoksi olisi kyllä myyjän hyvä kertoa kaikki sairaudet, joita tietää/epäilee myytävissä linnuissa olevan. Ihan siksi, ettei tulisi ikäviä jälkipuheita :smt045
Juu, tämä on varmaan ihan hyvä menettely :smt001

Itselleni ei tulisi mieleenkään syyttää kasvattajaa jos ostamallani kanalla on marek. Miettisin onko kanojen oloissa kaikki kohdillaan (omassa kanalassa siis) ja jos on niin pistäisin huonon tuurin piikkiin. Niitä tapauksia nyt tulee aina välillä, turha sitä etukäteen on pelätä :smt016 Kurjaahan se aina on kun kana sairastuu, mutta eiköhän kaikista paras vakuus ole hyvät elinolot.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No kyllä mie ainakin olisin toivonut, että mulle olisi kerrottu siitä, että marek vierailee aikaajoin kanaparvessa. Olisin ehkä jättänyt ne kanat ostamatta, kun en niitä ollut edes sillä reissulla hakemassa. Oli sitten kuinka yleista tai ei.
Iita

Tuota mieki tarkoitin , :smt045 ..Varmasti on ollut ainakin epäilys ,mutta kokenutkin voi "pimittää" tietoja..
Kaikissa eläimissä sama juttu.. Nimim.koiralla tyrä ,josta myyjä ei maininnut vasta kuin itse huomasin :smt009
Rontti

Voiko marekilta sitten käytännössä jotenkin välttyä? :smt017 Voiko marekista vapaita kanoja olla? Ja vaikka marek tapauksia ei jonkun ihmeen kaupalla olisi ollut yhtään omassa parvessa, mutta kanat on jostain peruskanalasta kotoisin, niin onhan niissä kuitenkin marek? Mitä minä nyt en tässä ymmärrä? :smt017
Iita

Tänne on tullut uusi kasvattaja ,joka rokottaa tiput juoma-automaattien kautta.. Jos miettii ,että joku perustaa uuden kanalan .. Niin vaikka ei loppuikää Marekilta välty , olisihan se hyvä aloitus (?) Ja virushan majailee sulissa..niin periaatteessa munien kautta riski on pienempi kuin elävän kanan tai kukon kautta..

Enkä mie tarkoita ,että siitä kokonaan koskaan pääsee,niin kuin muistakaan taudeista ja uusia tulee aina,mutta myytäessä ihan kiva jos kertoo riskistä..
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meiltä viimekesänä lähteneistä tipuista muutama kuoli uusissa kodeissaan ilmeisesti marekiin. Tuli tosi huono mieli niistä, ja kieltämättä itelle semmonen olo, että pitäiskö kattoa peiliin, lähteekö meiltä sairaita tipuja maailmalle. Ja jos, niin mitä vois tehdä toisin. Meillä on itellä kuollut vain muutama nuori kana/kukko ja pari ihan pientä tipua. Olen näistä kyllä auliisti kertonut mahdollisille ostajille.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Jatkanpa tähän ketjuun nyt vaikka.
Marekista puheenollen, meillä nyt sitten kana sai ilmeisesti marekin. :smt013 Ensin alkoi klenkkaamaan toista jalkaansa, ajattelin että on loukannut sen. No sitten se paheni, ja laitoin kanan eristyksiin, kun näytti että muut kanat alkoivat kiusaamaan sitä. Vaan eipä parantunut jalka, vaan kanan siivet alkoi nuupottaa ja se alkoi tukemaan itseään toiseen siipeen. Lopettaahan se piti. Samalla tavalla kävi viime kesänä yhdelle kukkopojalle, sillä hävis kans koordinaatio.
Mistä hemmetistä tuo marek oikein tulee?!?
Siis on olemassa kaikissa kanoissa? Ja vain osa siihen sairastuu? Miksi? Stressi? Huonot olot? Perimä?
Mikä stressi minun kanalle nyt sitten tuli? Ja huonot olot :smt017
Ottaa pattiin aivan tautisesti. Just kun olin ylpeä kanasistani, terveitä ja hyvinvoivia, niin eiköhän heti joku sairastu. :smt092 Miten marekilta voi välttyä?
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Iita kirjoitti:Tänne on tullut uusi kasvattaja ,joka rokottaa tiput juoma-automaattien kautta.. Jos miettii ,että joku perustaa uuden kanalan .. Niin vaikka ei loppuikää Marekilta välty , olisihan se hyvä aloitus (?) Ja virushan majailee sulissa..niin periaatteessa munien kautta riski on pienempi kuin elävän kanan tai kukon kautta..

Enkä mie tarkoita ,että siitä kokonaan koskaan pääsee,niin kuin muistakaan taudeista ja uusia tulee aina,mutta myytäessä ihan kiva jos kertoo riskistä..
Mutta toisaalta tuon voisi ajatella niin että, jos omat kanat on alunperin marek puhtaita ja sitten hankkii uuttaverta jostain ja tuleekin marek niin vanhoilla kanoillahan ei ole minkään laista vastustus kykyä tautia vastaan. :smt017
Iita

Munien sisällähän tauti ei jyllää..siitosmunissa riski on pienempi .
Vastaa Viestiin