hanhia?!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
elisa

hanhia?!

Viesti Kirjoittaja elisa »

olen jo pidemmän aikaa yrittänyt etsiskellä hanhia sekä niistä tietoa, huonolla menestyksellä..
kuulin etteivät hanhet välttämättä tarvitse vettä?? onko ne herkkiä kylmälle meillä navettä kyllä plussan puolella talvisin. voiko ne olla vuohien kanssa samassa navetassa? omat karsinat tietysti.. entäs muninta? onks ne "tavallisia munia" et voi käyttää niinku muitakin munia.. tässä hieman tälläsiä alottelijan kysymyksiä.. :smt003
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kannattaa lukasta opus: Veden Aateliset (vai oliko se vesien aateliset?) Siinä on paljon perustietoa hanhista. Kannattaa kysellä kirjastoista. Itselläni hanhia ei ole, mutta kaksi ankkaa, ja öö.. räpylät löytyy niittenkin jalasta :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Edesmennyt Markku hanhemme ainakin rakasti vettä.Kesäisin puljasi lammella :smt005
Talvisin oli navetalla autonrenkaan sisällä pesuvati,sen Markku,Antero ankka kaverinsa tehokkaasti tyhjensi ympäristöön. :smt012
Eikös näillä vesielävillä ole vesi välttämätöntä nokan aukipitämisen takia?Muuten eivät voi hengittää?
Mukavia otuksia,oppi tunnistamaan meidän auton äänen vieraista.Sihinä,sylkeminen ja kaakatus alkoi kun vieras ääni tuli pihaan.Hyvä vahti :smt001
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä oon jotenkin kuvitellut että vettä pitää olla sen verran että pystyvät kastamaan silmänsä. Etteivät tulehdu. En tiedä sitten tuosta hengitysteiden aukipuitämisestä, mutta voi sikäli pitää paikkaansa, että ainakin ankat puhaltelevat sieraimistaan ilmaa veden alla. Tämä varmasti puhdistaa ja aukaisee hengitysteitä. Mun mielestä sanko vettä on parasta olla, sitten vielä joku kylpypaikka esim. ulkona.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

hanhet

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

joo
sama hoito kuin ankoillakin ei se sen kummempaa ole!
vettä niillä täytyy olla jotta voivat kastaa päänsä ja silmänsä(joku idea siinä on mut se kuulemma on elintärkeä et se pääsee kastamaan sen päänsä).
ne kestää pakkasta niinkuin ankatkin oikein hyvin. ainut mikä pitääolla talvella on tietysti ruoka ja vesi mut lisäksi tuulensuoja koska se viima kovilla pakkasilla on pahasta. eli erittäin helppoja hoitaa kuten ankatkin.munia voi käyttää ihan samalla lailla kuin kananmunia,niissä on vain isompi keltuainen ja isompi kokoinen myös.
t.pekkis
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Hanhilla on vissiin myös joku rauhanen jonka käyttöön tarvitaan ainakin ämpäriuintia jotta voi hoitaa höyhenpeitteen vedenpitäväksi. Sitten myös silmien hoitamiseen, ankoilla sama juttu.Munat ovat ihan käyttökelpoisia, mahd. salmonellan takia kuitenkin suositellaan täysin kypsänä, joten ei majoneessiin. Tuhtia tavaraa kunhan saa kuoren ensin rikki... :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla ei oo ollut hanheilla mahdollisuutta ympärivuotiseen kastautumiseen.. muuta kuin tuo pää.. hyvin ovat pärjännee.. ja musta se öljyrauhanen kyllä toimii vaikka eivät pääsekään kastautumaan kokonaan.. voin tietty olla väärässä.. mutta kyllä ne sukii sitä öljyä. Kaikkien lintujen kanssa on aina salmonellavaara .. siis näissä kotitarvekanaloissa, koska ne tirpat pörräilee luonnonlaitumilla joko häkissä tai ihan irrallaan...ei kait se hanhi oo sille yhtään alttiinpi kuin muutkaan.

Hanhen kanssa on syytä muista että se on laiduntaja, eli se todellakin tarvitsee heinää ja ruohoa.. pelkkä "kanalaatikko" ja vilja ei sille riitä
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

meillä on kanssa ämpäri, mä laitan hevosten pesuboxiin lisäksi kehikon johon vedän halpispressun että voi plutata edes vähän silloin tällöin.Se on tietty vaikea toteuttaa jos ei ole viemäriä.Pärjäävät kyllä ämpärilläkin."Viisaammat" ovat sanoneet että hanhen ja ankkojen munissa on hieman suurempi riski, mutta olen samaa mieltä että se tulee jos on tullakseen, varsinkin kotikanaloissa. Hanhi on tosiaan enempi vihreän perään. Syövät kaikkia vihanneksia ja hedelmiä ihan mielellään, kaali on ykkösherkku meillä talvella.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mua kiinnostaisi nuo hanhirotujen erot. Meillä on 2 skoonenhanhea, tämän kevään poikasia. Olen kuullut että ne ei lentäisi. Kertokaapa hanhista tietävämmät että pitääkö kuinka paikkaansa?

Meidän hanhet oli pitkään aitauksessa ja nyt päästettiin ne reilu viikko sitten irti. Pelkäsin aluksi että lähtevät menemään, mutta näähän vaan seuraa meitä koko ajan. Tulee siis mukana vieressä kun ulkona ollaan ja aluksi kun oltiin sisällä niin nämä odotti rappusten vieressä. :smt005 Nyt jo vähän menevät sentään syömään ja vedellä lotraamaan silloinkin jos ei olla mukana. Hauskoja tyyppejä kyllä ovat :smt003

Vielä eivät oo lentäneet, mutta oppiiko ne myöhemmin? Pitääkö mun ensi kesää varten korottaa kasvimaan aitoja tai pelätä että ne katoaa?
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Minulla nyt jotakin hanhi rotuja on, mutta eivätpä nuo paljon eroa toisistaan luonteeltaan ,mutta joka rodulla on omanlainen ulkonäkö. Joutsenhanhilla on hieman pidempi kaula ja hieno kyhmy nokan juuressa kuten kyhmyjoutsenella. Skånenhanhet poikeavat muista selvemmin kokonsa ja värityksen perusteella. Sitten ovat nämä tavalliset valkoiset ja ruskeat hanhet jotka muistuttavat hyvin paljon merihanhea ja onhan suomessa tarhattu myös villihanhia jotka kesyyntyvät samanlailla kuin tavis hanhet. :smt045
Tuosta hanhien lento taidosta että omasta kokemuksesta skånenhanhet eivät oppineet lentämään mutta valppaina seuraili muita kun tekivät lento harjotuksia. En toki mene takuuseen tuosta skånenhanhien lento taidosta mutta vaikka rupeaisivatkin lentämään niin niin eivät ne etelään lähde ovat näet todella paikka uskollisia :smt002

Muuten smari onko sinun hanhet pariskunta jos ovat niin voisitko harkita siitosmunien myyntiä keväällä :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kiitos pronssari, oli helpottavaa kuulla :smt020

En tiedä onko meillä pariskunta vai ei, että vähän vaikee vielä mitään lupailla...

Olisi kiva nähdä myös kuvia erilaisista hanhista tai saada jotain linkkejä. Ja miten ne koot menee noilla roduilla? Ne vähät hanhet mitä oon nähnyt, on olleet hyvin vaihtelevan kokoisia ja en nyt tiedä että mitkä siis on isoja ja mitkä pienempiä. Joskus näin ihan valtavan kokoisen valkoisen, jonka puoliso oli todella pieni sen rinnalla, eli kokoeroja taitaa olla paljon?
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Yhden hyvän linkin tiedän. :smt002
Kokeileppas osoitteesta www.feathersite.com siellä on paljon kuvia ja tietoa hanhista ja muista siivekkäistä. :smt045
Vastaa Viestiin