Ekoja tipuja tulossa :) (kysymyksiä)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Lihapiirakka

Ekoja tipuja tulossa :) (kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Lihapiirakka »

Kysympäs tässä pari tyhmää kysymystä kun hausta en löytänyt, tai en osaa laittaa oikeita hakusanoja :smt001
Nonnii, meillä alkoi hautomaan kaksi kanaa (kocheja kait) ja alle laitoin ihan kokeilu mielessä yhteensä 18 munaa, joka taisi olla vähän liian paljon, kun Mehto-kanan pesässä oli yksi muna mennyt rikki.
Tänään sitten läpivalaisin munat, ja neljä valkoista munaa olivat tyhjiä ja yhdestä ruskeasta munasta en ollut varma.
Eli nyt haudottavana on 14 munaa. :smt003
Ja nytten tulee itse kysymykset:

Seitsemän kanaa ja kukomme on hybridejä häkkikanalasta, ja olen aika varma ettei ne ole ennen tipuja nähnyt, tyhmästi ajatellen voisin kuvitella ettei kukko hyväksy tipuja. Onko kellään kokemuksia hybridien suhtautumista tipuihin? Tuo toinen hautova kana Kerttu on myös niin nössykkä ettei varmaan laita vastaan jos tipuja kiusataan.

Hautomapesät ovat maassa ja suuaukko on vähän piilossa. Heti kun tiput kuoriutuu niin voiko emon ja tiput jättää muiden joukkoon, vai pitäisikö laittaa vanha kaninhäkki itse kanahäkkiin jossa emot ja tiput voisi asustella keskenään?

Haudottavat munat ovat parin päivän vääliin kerättyjä, kun munia tulee tällä hetkellä aika vähän. Kun ensimmäinen muna kuoriutuu, niin jaksaako kanaemo odottaa pari päivää toisten munien kuoriutumista?

Vielä olisi muutakin kysyttävää mutta ei tule mieleen.... :smt017
petskin

Re: Ekoja tipuja tulossa :) (kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja petskin »

1. Laitaa vaan tiput emoineen ensin kaninhäkkiin, jos epäilet muiden suhtautumista niihin, katselet sitten tilannetta ja päästät perheen ulos häkistä
valvonnan alla ja katsot mitä tapahtuu, jos ei mene hyvin niin laitat takaisin häkkiin, jos muut ovat kamalan vihaisia niin voit päästää tipit
muiden sekaan sitten kun ne jaksavat lentää ja juosta karkuun muita. Kun olet pari kertaa valvonnan alla päästänyt niitä ulos voit jättää ne
jo yöksi muiden sekaan nukkumaan ja sitten aamulla jos näytää siltä käydä korjaamassa tiput emoineen takaisin häkiin.
2. Emo on pari päivää ensimmäisten tipujen kuoriutumisen jälkeenkin pesässä odotamassa että muut kuoriutuvat.
Vastaa Viestiin