kuiviketurpeista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piiparinen

kuiviketurpeista

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

elikkäs tästäkin varmaan löytyy aiheita,kun vaan viitsis selata, vaan kysympä nyt uudella aiheella kuitenkin. eli mikä on paras ja toimivin kuivike ratkaisu? kokemuksia? olen taistellu nyt tuon vapon turpeen ja kutterin kanssa, kerran jo vaihtanu tänä talvena tuonne pienelle puolelle kokonaan kuivikkeen pelkkään kutteriin. vapo PÖLISEE aivan jumalattomasti! :smt013
sitä turvepölyä on joka paikka täynnä, silmät ja korvat ja juoma-astiat ym. nyt kun tuo uusi kanala on tekeillä, haluaisin mahdollisimman hyvän kuivike ratkaisun. ideoita otetaan vastaan :smt045
Mimm@

Re: kuiviketurpeista

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Meillä oli eka vuonna turvetta kanalassa ja sikalassa, ja seuraavana keväänä kyllä vaihdettiin puruun. Turve pölisee kamalasti niinkuin sanoit, ja sikalassa se oli kovin vaikea pitää puhtaana kun ei nähnyt kunnolla onko likainen vai ei..

Meillä puru toimii hyvin. Pysyy juoma-astiat puhtaana ja ruokakipot samoin. Eikä meillä ole erillistä kylpypaikkaa, vaan tykkäävät yhdessä nurkassa kylpeä kun satunnaisesti lisään sinne tuhkaa.

Itse kyllä peukutan kovasti purulle. Helppo siivota ja ei pölise juuri lainkaan.
Turve oli myös hankalaa talvella, kun se paali oli ankkajäässä. Sai kaksi päivää sulatella paalia että sai levitellä sen sitten karsinaan..
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Sopivasti kosteutta niin ei pölise pidemmän päälle, meillä on kosteus% 87 paikkeilla ja pehku palaa hyvin.
piiparinen

agris mainostivat jotain uutta turvemerkkiä, en vaan muista mitä :smt017 . väittivät kovasti että asiakkaat on tykänny ja siinä lukee pölyämätön. liekö uskoa vai ei....en taida uskaltaa kokeillakkaan...jos jollain kokemuksia niin kertokee ihmeessä?
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Mulla on k-maataloudesta kaksi paalia ollut tuota "tämä turve(purua seassa vähän) ei pölise"..
Ei se kyllä pölisekkään niin paljon, kuin normi,mutta sehän on vain kostutettu, eli jos kuivatat sen niin pölisee aivan samallalailla, kuin normi.
Ja talvella et palaakaan siitä saa ennen kuin olet sulattanut sitä muutaman vuorokauden. Kallistakin oli.. (tai siis oon aina kuvitellu, että kuivikepaali on noin vitosen hujakoilla, mut olikohan toi melkeen 20, jos en väärin muista! Oon sen hinnan jonnekkin aikasempaan ketjuun laittanut..
Jekku

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Puutarhassa töissä olleena vannon,ettei pölyämätöntä turvetta olekaan.
piiparinen

niin minäkin luulen. tai sit se pitää olla tosi märkää enkä usko et on hyvä sekään.
pirpeliini

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Meillä sama ongelma sen turpeen kanssa, joka paikka ihan mustana ja miulla ainakin kävi henkeen se pöly jos oleskeli pidempään kanalassa. Nyt olenkin käyttänyt kutteria, mutta ei miusta oo niin hyvä sekään (parempi kylläkin kuin turve), pölyää myös jonkun verran (haetaa kutteri suoraan sahalta), eikä todellakaan "ime" kakkendaaleja ja hajua samalla lailla kuin turve. Meillä ei siis ole kestopehkua, vaan mie siivoon säännöllisesti ja vaihdan kaikki kuivikkeet varsinkin orsien alle.

Mie ajattelin kokeilla seuraavaksi tätä: http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/tarv ... uudet.aspx

Ei kuulemani mukaan pölyä eikä hintakaan päätä huimaa... Tiiä sitten ennenkuin kokeilee :smt017 Mutta kokeilla meinasin :smt045
pirpeliini

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Niin ja lemmikkijyrsijöillä (rotta, marsu) käyttävät tätä pellavaa kanssa. Silläkin kasvattajalla oli jolta mie hain nuo miun kesyrotat :smt003 Eli ei kai voi niin paljon pöllytä, kun sitä kerran sisätilossa käytetään :smt001 Hölmö en vaan sillon älynny hältä kysellä tarkemmin tuosta pellavakuivikkeesta :smt021
piiparinen

ai sulla on rottiakin? asiasta täysin seitsemänteen hyökäten :smt005 kuvia galleriaan kiitos :smt002 :smt007
ja vielä noista kuivikkeista... mullakin käy ihan älyttömästi henkeen se turve, en pysty olemaan kauaa kerralla kanalassa. ei taatusti tule tuonne uuteen kanalaan sitä :smt012 . tuotaa kuivikepellavaa vois kyllä kokeilla jos ei tosiaan maksa maltaita.
hen-na

piiparinen kirjoitti:niin minäkin luulen. tai sit se pitää olla tosi märkää enkä usko et on hyvä sekään.
Kyllä tuo nyt kanoilla menee, ei se niin märkää ole. eihän tuo kana kunnolla pissaa niin ihan ok sille. Mut tosin ei tuo niin paljon pölytä kun "normi"... Ja tuskin saatte mistään mitään kuiviketta joka ei pölisisi. Ite en henk.koht tykkää turpeesta, kun se on niin synkkää :smt001 Olen käyttänyt kanalassa olkea+ikivanhaa purua (ois pitänyt olla enemmän) ja nyt tota turvetta, kun puru loppu... Kamala on pöly sekoituksista huolimatta.. Painepesuroidaan sitten keväällä!
piiparinen

hen-na kirjoitti:tuskin saatte mistään mitään kuiviketta joka ei pölisisi.
ei varmasti sellaista olekkaan joka ei pölise lainkaan, vaan lähinnä että ei niin paljon pölisisi. on kuitenkin jo useamman talven saanu noiden pölyävien kuivikkeiden kans pelata ja olen todennu et ehkä pelkkä kutteri sopisi parhaiten meille. vaan jos tuo pellava on edullista niin pitää sitakin kokeilla. vapoa ei mein kanalaan tule enää.
hen-na

Turpeen pöliseminen on tietenkin vähän kesästäkin kiinni millaisena/milloin se on noukittu.. Ja puruakin on lähes niin montaa erillaista kuin on paikkojakin mistä sitä saa. Toiset pölisee enemmän kuin toiset (reilusti navetoita oon kulkenut ja pölyttänyt jos jonkinnäköisiä kuivikkeita :smt001 ). Se on aina vähän arpapeliä ja hyvää tuuria.. :smt045

Ja pakko tässä vielä sanoa, kun monesti törmää heinästä keskustellessa tähän hieman samankaltaiseen asiaan "en enään koskaan osta siltä heinää, kun se pölisi niin kamalasti", mutta ei tuo pöliseminenkään riipu aina ammattitaidosta/sen puutteesta. Kesä ja kaato/paalaus aika vaikuttaa niin tuohon pölisevyyteen. Viime kesänä meillä kuivaheinä tehtiin semmosessa pakkoraossa ja siitä tuli ihan helkutin pölisevää, ennen meillä ei ole pölynnyt.. Ei me tuota kyllä kehattu elukoille syöntiin myydä, mutta meni onneksi minkin häkkeihin ja parhaat paalit omille lampaille. Toki on niitäkin jotka huitasee vaan myyntiin kakkaa, mutta meillä ainakin ostaja saa ihan itte tulla mukaan laittamaan kuormaa ja valkata jos jotain vikaa muka löytää..puhuin nyt siis pienistä paaleista..
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kuivikepellava makso viime talvena k-maataloudesta 16e sellanen pikkupaali. Vähän pienempi kun pikkuturvepaalit. Ei pölissy ja kestopehkussa erinomanen sytykkeenä.
piiparinen

tuohon ostokutteriin olen ollu ihan tyytyväinen, vaikkakin varmasti sahoilta sais ostoo kun kyselis. tähän mennessä kun ei kovin isot tilat ole edes olleet, niin se nyt on oikeastaan ollu sama ostaako agrista vai mistä...ekana talvena meillä oli melkein kokonaan heinästä kuivike, ja oli nimittäin kauheaa evästä. ne oli tuosta naapurista jotain iki vanhoja heinäpaaleja..kanat kyllä tykkäs pesiä rakentaa ja syödä ja muutenkin, vaan keväällä lähtivät ulko aitaukseen viimeiset paalit. karmeaa pölisijää oli ainakin sekin. :smt045 . vaan kokeilemalla kai sen hyvän kuivikeyhdistelmän löytää :smt001
Vastaa Viestiin