kosteuden nosto ja eriaikaan kuoriutuvat tiput

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

petra81

kosteuden nosto ja eriaikaan kuoriutuvat tiput

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Tänään pitäs nostaa kosteudet hautomakoneesta kun on 18 pvä menossa. Koneessa on 3 jälkeenpäin laitettua munaa, ne on laitettu 4 päivää muitten jälkeen.
Kun nyt nostan kosteutta niin onko siittä haittaa näille kolmelle joiden pitäs kuoriutua 4 päivää myöhemmin?? :smt017
Munien kääntökin pitää sammuttaa joten näitä kolmee kääntelen käsin, riittääkö kolme kertaa päivässä? Eniten tosin mietityttää toi noille kolmelle liian aikainen kosteuden nosto...
petra81

Re: kosteuden nosto ja eriaikaan kuoriutuvat tiput

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Lisäksi kaipaiin vinkkejä kuivike vaihtoehdoita tipujen häkkiin sisätiloihin, hieman allergisena mahdollisimman vähän pölyävää... :smt040
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Mulla on ollut tämmönen tilanne, että on joutunut nostamaan kosteutta "ekalle satsille" oikohan viikon aikaisemmin kuin "toka satsi" kuoriutui.
Ei nuo tokan satsin munat/tiput mun mielelestä mitenkään reagoineet siihen ja hengissä selvisivät. Sitten mulla vielä meni munat sekaisin "kyllä mää muistan vaikken merkkaakaan"..Kääntelyt meni päin honkia. Oon tullut siihen tulokseen, että mitä enemmän tulee sählättyä niin sitä paremmin onnistuu! :smt003

Meillä on ollut Suomalainen pesäpuru kuivikkeena tipuilla tuvassa. Siis sellanen kilon paali mitä myydään ihan k-ketjun ruokakaupoissa. Halpa ja hyvä kuivike, mutta se pölyää aivan tuhottomasti!
Viimeksi muokannut hen-na, 23 Tammi 2012, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Suotta vielä kosteuksia nostelet, sitten vasta kun munaan tulee särö, eli vielä kolme päivää mennä normaalilla kosteudella. Niille kakkossatsin munille riittää 12 tunnin väleinkin kääntö, ei paljon kannata turhia kannen availuja suorittaa kun ne aiemmat kuoriutuu.
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

ninnu kirjoitti:Suotta vielä kosteuksia nostelet, sitten vasta kun munaan tulee särö, eli vielä kolme päivää mennä normaalilla kosteudella. Niille kakkossatsin munille riittää 12 tunnin väleinkin kääntö, ei paljon kannata turhia kannen availuja suorittaa kun ne aiemmat kuoriutuu.

Minä oon aina luullu, että pitää nostaa pari päivää ennen kuoriutumispäivää... Itseasiassa muuten tuon koneen ohjeissa lukee niin. No kait tämänkin voi tehdä monella tavalla.. Eikait ne kanatkaan laske päiviä, kääntöasteita taikka kosteuksia kovin tarkkaan :smt005
ninnu

En nyt löydä linkkiä mistään tähän tutkiimukseen, mutta itse asiassa liian aikaisin nostettu kosteus aiheuttaa "kuoriutumisvalmiuteen" valmistelevalle tipulle vain haittaa. Joka koneella itse toiminut näin, mulla ei taida olla ollut sellaista konetta, jossa kosteudet nostetaan jo noin aikaisin, kääntely tietty lopetetaan ajoissa.

Mutta joo, kyllä mullakin on mennyt hyvin nekin haudonnat, joissa olen vahingossa käännellyt väärät munat, joillakin ollut jo nokka pihalla, tai piipannut, kun olen mennyt toista häiriköimään. Ja ne tipuskat, jotka yöaikaan kuoriutuu, vaikka vielä puolen yön aikaan käyn katsomassa, niin hienosti ovat munistaan yöllä pihalle tullut, vaikkei kosteuksia ole nostettu.

Onnea Petra uusista tipuista :smt041

Kirjoitin aiemmin pitkät pätkät, mutta kone sitten taas sekoili ja katosi viesti jonnekkin. Mulla on tipuilla purua, mutta monella on pelkkä sanomalehti. Silti tipuista tulee paljon pölyä, joten ahkerasti sitten vaan rätin kanssa heilumaan :smt040

Meillä on tässä olkkarin vieressä "lintuhuone", (oikeasti baarihuone, jonka tiskin on tiput vallaneet ja baarikaappikin on täynnä...nimittäin lintujen ruokia ja siemeniä :smt003 ) pariovet on auki koko ajan ja kyllä se lintupöly vaan löytää tiensä pitkälle, vaikka pölyt pyyhkii joka päivä :smt001
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Juu niin miekin oon tehny että vasta ekan särön tultua kosteuden nosto, sikäli Yks tuttu suihkuttaa munia viimeiset päivät mutta sillä onkin mega-iso kone jossa kosteus varmaan haihtuu eri tavalla. ja kaikki mitä oon lukenut niin vasta ensimmäisten tehdessä reikiä nostetaan kosteus :) Ne voi kyllä hukkua muniin ne myöhemmät juuri sen kosteuden takia...
ninnu

Lueskelin tässä justiinsa siipikarjanhoito kirjaa vuodelta -44, siinä oli tipujen kuivikkeeksi suositeltu hiekkaa, turve kuulemma pölyää liikaa pienten silmiin, purusta ei puhuttu mitään :smt001 Ah, ihana kirja, hautomakoneita, jotka toimii hiilellä ja kaikkea muuta mukavaa :smt045
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

^Innostuin tosta lukemaan mitä mun -31 luvun kananhoito-opas sanoo asiaan. En vielä löytäny mitään tipujen alusista mutta melkein joka sivulla tähdennetää puhtautta, auringonvaloa, raitista ilmaa, vitamiineja, runsasta liikuntaa ja kivennäisaineita Mä sit pidän tän ajan kirjallisuudesta :smt003 Siellä täällä muistutetaan et hyvin voiva kana on tuottelias kana!
On muuten kans mainittu parhaimiks hautojiks maatiaiset, sekarotuset ja iäkkäät puoliraskaat rodut.
tallitonttu

Kuoriutumisajan kosteus keskimäärin?

Viesti Kirjoittaja tallitonttu »

Koneen ohjeessa sanotaan kuoriutumisajan kosteudeksi yli 65%.
Mitä te kukin käytätte? onko se 70-80-90% ?

Itsellä kuuluu jo piipitystä koneesta ja parissa munassa särö. :smt041
Kaisa

Re: Kuoriutumisajan kosteus keskimäärin?

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Mä säädin 70 % mutta se on pysyny 75-80% ihan vaan kuoriutumisesta syntyneellä kosteudella.
Mikä laittoikin miettimään, että onko kosteuden nosto keinotekoisesti kuinka tarpeellista. Jos ei kantta auo, niin kuoriutumisesta johtuva kosteus näyttää pysyvän aika tasaisesti ylhäällä.
ninnu

Monta kertaa on käynyt niin, että tipit on yöllä kuoriutunut, eikä kosteuksia ole ehditty nostamaan. Eli hienosti ne sieltä ulos poksahtelee ja kuoriutumisvaiheessa nostaa koneen kosteuden.
Mutta jos munat piippaa ja nokka ilmestyy kuoren läpi, niin kyllä mä siinä vaiheessa kosteudet nostan mahd. korkealle. (Riippuu koneesta, mutta 70-85%)
tallitonttu

Kiitos vastauksista.
Sain kosteuden nousemaan 80%. Siinä se sitten keikkui, vä'lillä oli lisättävä vettä kaukaloon ja rätteihin siellä. Enempää ei noussut, mutta kuoriutumistulos oli hyvä.
13 tipua valmiina, kolmessa reikä ja kolme munaa vielä hiljaa. Tänään laskettu aika. Sähkökatkoksia haudonnan alkuvaiheessa. :smt055

Eipä valittamista.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hyvä tulos :smt038 Voi kun mulla haudonnat kans onnistuis! Pelkään noit sähkökatkoja kun täällä niit on paljon :smt009
tallitonttu

Vardenjille peukut pystyyn.
Paljon terveitä tipuja sinulle! \:D/ \:D/ \:D/

Meillä ehkä n. 7t yhtämittainen katko alkuhaudonta päivinä. En tehnyt mitään poppakonsteja munien kanssa. Ajattelin, että opetteleehan se emokin alkuun sitä haudontaa. :smt003

Ps. Onpa araucanan kanatiput hauskan näköisiä, kun ei mitään harjan alkua vaan tupsun alku. ! Sain eri värisiä tipuja. On kuulema suvussa.
Vastaa Viestiin