elämänilonsa menettänyt tipu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hen-na

elämänilonsa menettänyt tipu

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minulla on tommonen syys-lokakuun aikoina kuoriutunut kääpiö-kotchin tipunuorikko.
Kun se meille tuli, niin ihmeteltiin, kun se käveli pikkasen kyyrymäisesti lyllertäen.. Ajattelin vain että se johtuu kenties noista jalka sulista..(lyllertää edelleen)
Mutta nyt olen todella alkanut huolestua, kun se ei oikein enään kasva(tai aika huonosti se on kyllä kasvanut kokoajan), se nuokkuu orrella pää siiven alla taikka sellaisena "pallona"..
Se ei ole yhtään semmonen utelias ja eläväinen niinkuin kaksi muuta :smt010
Kun vien/lisään ruokaa niille niin tämä tulee, katsoo kippoon ja aika usein vain lähtee pois. Jotakin jää joskus muutaman kerran nokkasemaan.. :smt013
Tarjolla on kotiruokaa monipuolisesti, jyviä (ja varulta vielä hiutaleitakin heittelen), kivet, kaupanrehua, kalkkia, vettä..
Eilen annoin sille matokuurin, kun peräsulat on aina ihan sotkussa ja tutkin paremmin, niin tuo lintu on lähinnä vain luuta nahkaa ja valtava kasa höyhentä...
Kuinka saataisiin tälle tipuselle elämänilo palaamaan?

Nämä kolme tipua on ollut mulla tuvassa häkissä ( :smt013 ) ja nyt olen ne toissa päivänä siirtänyt kanalaan jossa on n.12 astetta lämmintä. kaksi muuta pärjää siellä vallanmainiosti eivätkä lämpölampustakaan ole välittäneet, mutta tuon yhden olen aina yöksi raahannut takaisin tupaan...
AnetteMilli

Re: elämänilonsa menettänyt tipu

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Voi poloista :smt009
Itse en osaa tähän mitään kyllä sanoa. Mutta jos on kauhean huonokuntoinen, niin olisikos parempi päästää toisille nokkimismaille :smt010
hen-na

No tuota kanssa mietin, mutta toisaalta taas jotenkin tuntuu ettei se sillätavalla kuitenkaan kuolemaa tee... Nököttää ja lyllertää vain.. Mutta taas toisaalta kun se on niin laiha.. äh en kyllä tiedä mikä olisi parhaaksi. :smt009 Tutteli 2:sta se nyt ainakin tykkää lipittää (olen yhden tipun tuttelilla taikonut henkiin!). Täytyne sitä vielä kokeilla pari päivää..
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä minusta kuulostaa siltä että olis paras lopettaa. Tuo tipujen "henkiin taikominen" on mielestäni ongelmien siirtämistä, yleensä niillä on jokin vika, vaiva tai vamma josta tulevat sitten joskus myöhemmin kärsimään.
hen-na

Tämä tosiaan ratkesi, että tipunen on edelleen hengissä ja voi hyvin ikäistensä kanssa.
Otin tämän tupaan sairastamaan ja huomasin, että kaupanrehu ei häviä laisinkaan kupista.. Eihän se tipunen pirteä jaksa olla pelkillä kivillä, vedellä, viljalla ja kalkilla. Onhan se kotitruokaa saanut päivittäin, mutta siinä ei tarpeeksi ole ollut tarvittavia aineita (en niitä ole laskenut, kun kerta lisänä on ollut tuo kaupanrehu) Aloin tälle antaa vähän paremmat kotiruuat(enemmän lihaa,raejuustoa..) ja sen jälkeen se on alkanut hyväksyä vähän myös kaupanrehua.

Ja kaikki hyvin. Saa nähdä kuinka tämä elämään elvytetty selviää loppuunsa, toivottavasti hyvin.
Vastaa Viestiin