Neuvoja aloittelijalle, kiitos!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kotkotti

Neuvoja aloittelijalle, kiitos!

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Sain mieheltäni vihdoinkin luvan hankkia kanoja :smt055 ! Ne tulevat olemaan maatiaiskanoja ja alkulaumaksi ajattelin viisi kanaa ja kukko.

Nyt tarvitsisin vastauksia moniin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin:
- Mitä maatiaiskantaa suosittelette? Haluaisin sellaisia jotka ovat rauhallisia, kesyjä, hyviä munimaan ja hautomaan ja kohtelevat hyvin tipuja.
- Kannattaako ostaa tipuina vai nuorikkoina?
- Kun eri kannat ovat hyvin pieniä populaatioita, eikö ole vaara että geenipooli hupenee olemattomiin ja kannoista tulee erittäin sisäsiittoisia (vertaa harvinaisiin koirarotuihin)?
- Minkä kokoinen sisätila olisi hyvä jos lauman koko olisi maksimissaan 15? Tilat rakennetaan tyhjillään olevaan navettaan.
- Jos navettaan tulisi tuotantomielessä lampaita, riittääkö lampaiden ja kanojen väliin verkko, vai pitääkö kanala olla umpiseinällä erotettu lampolasta? Pitääkö kanalaan olla oma sisäänkäynti ulkopuolelta?
- Miten munat puhdistetaan/ käsitellään ennen kylmään laittamista? Kauanko muna säilyy hyvänä jos se jäähdytetään mahdollisimman pian?
- Miten usein ja kuinka otetaan salmonellatestit, minne ne toimitetaan?
- Kuinka aikaisin keväällä kanat voi päästää ulos?
- Navetan yhteyteen tulisi iso ulkotarha. Kuinka korkea seinäverkon pitää olla? Meillä päin on petolintuja, tarvitseeko olla myös verkkokatto?
- Kannataako tehdä erikseen ns. kesätarha?
- Meillä on myös muutamia rottia ja kärppiä, onko näistä vaaraa kanoille?
- Kuinka kauan pitää olla kanoja ennen kuin voi alkaa säilyttäjäksi?
vardenji

Re: Neuvoja aloittelijalle, kiitos!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hieps ja tervetuloa :smt006
Kanta voisi olla melkein mikä tahansa maattareista, mutta alho kuulostais aika kuvatulta. Niitä on tällä hetkellä ihan kiitettävästi, joten ainakaan ihan heti ei sisäsiittosuus iske. Geenipoolista täälläkin on puhuttu. Uusia parviahan hyväksytään yhä maatiaiskantoihin, joten uuttakin verta tulee sillon tällön.
Aloittelijana tipusta huolejtiminen voi olla työlästä, joten suosittelisin vaikka nuorikoina tai ihan aikuisina kanoina.
Omilla kanoillani pyrkisin ainakin puoleen neliöön kanaa kohti, nyt neliöitä on n. 11 ja kanoja/kukkoja 6. Pieniä kanoja tietysti mahtuis enempi, mulla on orpingtoneja :smt002
Musta verkkoseinä riittäis, koska sillon lampaiden puolelta hohkais kanoille ylimäärästä lämpöä. Mitä lämmitystä olet suunnitellu kanoille? Omaa ulko-ovee ei välttämättä kait tarttis, mutta 'karsinasta' oma käynti vois olla turvallinen. Itse pelkäisin ison lammaslauman kanssa että jäävät jalkoihin.
Jos kanoilla on kuiva ja siisti tila, eikä kellään ripulia, munia ei tarvitse puhdistaa. Vesipestyt munat pilaantuu nopeemmin, korkeintaan tahrojen harjaaminen puolipehmeellä harjalla. Jos kanalassa siistiä, niin harvemmin tarttee mitenkään puhdistaa. Lautapihtikös tuolla yhdessä topiikissa mainitsi et olis puol vuotta säilyny tasalämpösessä pidetty muna? Korjatkaa joku!
Mä en oo ottanu salmonellatestiä, lähinnä teollisuuskanaloissa pakollinen, mutta eviran sivuilta löytyy melko varmaan tietoo :smt001 Sieltä löytyy kans päivämäärät kanojen sisälläpitoajasta. Lintulenssupelkojen takia ei muistaakseni saa päästää kattamattomaan ulkotilaan ennen kesäkuun alkua. Jos edes verkkokatto, saavat ulkoilla hyvillä mielin :smt017 Petolintujen kans kannattaa ihan suosiolla se katto laittaa... Tarhan korkeus meillä nyt n. 2m, mutta uus tarha 1,8m ja toivottavasti katettuna... Itse siellä sais kävellä kumartumatta :smt002 Mä laitoin omaan tarhaan pupujen vuoks alas tiheempää verkkoo, jonka toivon pitäväni nyt ilmestyneen kärpän meillä pois lintulasta. Maahan haudattu verkko ehkäsee ainakin hiukan mm kettuja ja koiria.
Rotista on sikäli harmia, kun syövät munia, tipuja ja kanojen ruuat. Suosittelen lämpimästi rehut tiiviiseen, kannelliseen metalliastiaan ja tarkkaavaisuutta rottien paljouden suhteen!

Ja säilyttäjäks voit ryhtyä koska vaan. Mä olen nyt ilmajokisten säilyttäjä ilman ilmajokisia, koska haudonnat epäonnistu :smt010 Keväällä uus yritys. Kovin pian ennen kanoja ei kannata! Vaikee täyttää vuosiraporttia ilman lintuja.
Kotkotti

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Kiitos paljon selventävästä viestistä :smt038 !
Mietin että olisiko kanatarhan alaosaan minkkiverkko hyvä, estäisikö rottien pääsyn tarhaan ja kanalaan?
Ajattelin kanalan kooksi 15-20 neliötä, riittää varmaan hyvin viidelletoistakin kanalle?
Kuinka pian kanat pitäisi varata jos kevääksi haluaa?
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Melkoisen selventävä tuo vardenjiin vastaus. :smt045 Lämmön keräys lampaiden puolelta on hyvä ajatus, mutta jos olisin sinä tekisin väliin seinän. Sillä, jos jostakin sattuu vahingossa saamaan kanoihin punkkeja tai muita loisia, on helpompi desinfioida ja myrkyttää eristetty tila kuin koko lampola/kanala. Vaikka kananloiset eivät lampaissa eläkään pääsevät ne helommin lampaiden puolelta etsimään hyviä piiloja joihin jemmautua, jos väliseinää ei ole ja sieltä sopivan ajan tullen hipsiä takaisin. On vaan itsellä niin elävästi mielessä viimetalven urakka hävittää kanalaan jostakin päässyt kanapunkki, jossa onneksi onnistuin!, että jatkossa kun rakennan tiloja huomioin aina rakentaessa myös tämän puolen.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Oikein hyvä pointti noi kanapunkit, mullakin niitä tänä kesänä oli, mut sain eläinten vähäsen määrän ansiosta nopeesti kuriin( kaikki irtoova poltettavaks, seinien pesu tuhkavedellä, kuivuneiden seinien kalkitus, uudet orret ym, kanojen myrkyttäminen useempaan kertaan... Nopeesti? :smt005 ) Noi lampaat saattais joo piilottaa ne hirviöt...

En nyt muista minkälainen minkkiverkko oli, mut siimis tais saada rotat kuriin kaksinkertasella rappausverkolla. Löytyy kyllä remontointitopiikista kun haet rotista tietoo :smt002
Mulla hoitelee toistaseks kärppä pienjyrsijäkannat. Kauhulla odotan koska se äkkää mun pupuvaavini pienjyrsijöiks :smt012 Onneks niillä on emo turvana :smt001
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

- Jos navettaan tulisi tuotantomielessä lampaita, riittääkö lampaiden ja kanojen väliin verkko, vai pitääkö kanala olla umpiseinällä erotettu lampolasta? Pitääkö kanalaan olla oma sisäänkäynti ulkopuolelta?

Ihan pelkkää verkkoa en väliin laittaisi, lampaat saattavat aika nopeaan saada verkot mutkalle ja irti, nojaillessaan ja himoitessaan kanojen herkkuja. Alaosa voisi olla kiinteä ja sitten yläosa verkotettu?

Itse tekisin kanalaan oman sisäänkäyntinsä kanoille, että lampaille, jo ihan siivousta, että eläinten siirtoa/kulkua ajatellen. Jos kokonainen navetta käytössä, saa varmasti hyvällä suunnittelulla toimivan kanalan ja lampolan :smt023

- Miten munat puhdistetaan/ käsitellään ennen kylmään laittamista? Kauanko muna säilyy hyvänä jos se jäähdytetään mahdollisimman pian?

Jos kanoilla pesät, joissa olkea/heinää/purua, niin eipä ne likastu, itse kerään suoraan pesistä kennoihin. Jos joku muna on likaantunut/munittu muualle, kuin pesään, menee se koiranruoaksi. Kauanko säilyy, siitä ei hajuakaan, en oo säilönyt kokeilumielessä, mutta tosi pitkään!

- Kuinka aikaisin keväällä kanat voi päästää ulos?
Tälle vuodelle ei ole Eviralta kai tullut vielä mitään tietoa ulkonaliikkumiskiellosta? Mutta aiemmin ollut 30.3-1.6. Kun sitä kanalaa miettiin, niin kulku myös talvella pihamaalla olisi kiva, lämpöisinä talvipäivinä tykkäävät kyllä ulkoilla :smt045

- Navetan yhteyteen tulisi iso ulkotarha. Kuinka korkea seinäverkon pitää olla? Meillä päin on petolintuja, tarvitseeko olla myös verkkokatto?

Ilman muuta verkkokatto! Se on haukalle aivan sama onko tarha 1,2, vai 3 metriä korkea, kun se taivaalta iskee kanan kimppuun, jos ei ole katettu tarha. Mutta sen verran korkeaksi tekisin, että siellä on kanojen hyvä olla ja liihotella, plus itse pystyy siellä tarhassa hoitamaan lintuja ja puuhastelemaan, myös miespuoliset. Oon nähnyt kalkkunatarhan, joka noin mertin kokunen, siellä saa kananhoitaja sitten kontaten edetä, ei kiva :smt003

- Kannataako tehdä erikseen ns. kesätarha?

Varmaan makuasia, mutta jos tekee suoraan navetasta kulun, isoon ulkotarhaan, niin ei mitenkään must juttu...

- Meillä on myös muutamia rottia ja kärppiä, onko näistä vaaraa kanoille?

Oot nähnyt rottia ja kärppiä? Jos rottia näkyy, niitä on jo paljon! Ne hoitaisin pois jo ennen kanojen tuloa, jo ihan ihmisten vuoksi, vaikkei kanoja tappaisikaan (poikasia kyllä) ne syö kaiken mahdollisen ja lisääntyy ihan riesaksi saakka!
Vastaa Viestiin