Tappelevat kukko ja kana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nuki

Tappelevat kukko ja kana

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mikäköhän kumma mun iittiläistä kaksikkoa riivaa kun ne tappelevat keskenään? Aiemmin on ollut vaan kevyttä, nokkimisjärjestys -tyylistä pörhistelyä, mut tänään aamulla ne otti niin kovasti yhteen että Aatokselle tuli harjaan vekki. Ihan kuin kaksi kukkoa olis tapellut. Aamu on kuitenkin varmuudella kana, enkä usko että siinä mitään vikaakaan on, on jopa liikaakin muiden kukkojen suosiossa ja munii ok. Ja Aamu näyttää aina aloittavan nää taistot. Laitoin kanan aamulla eristykseen koska sitä ahdisteli myös (eri syystä kylläkin) kaksi liian innokasta käppänäherraa. Saa nyt levätä ja tankata rauhassa.
Muille linnuille Aamu ei uhittele. Toinen juttu, koska nyt molemmilla iittiläisillä on verta kauluksella (Aamun harjaan tuli aiemmin vekki ilmeisesti liian kovakouraisesta polkemisesta), kannattaisiko ne pestä vai antaa kulua pois sulkasadon myötä?
Nuki

Re: Tappelevat kukko ja kana

Voi ei, kävin äsken kanalassa ja Aamu kröhii ja hengittää vaikeasti :smt009 Se puuskutti jo aamulla tappelun jälkeen, mut luulin et se oli vaan hengästynyt juostuaan kukkoja karkuun ja tapeltuaan. Voikohan toi olla ihan harmitonta kanaflunssaa vai olisko jotain IB:tä? Oli kuitenkin muninut tänäänkin ja on muuten normaalin oloinen, liikkuu, juttelee ja pyrähti orrelle kun päästin muiden joukkoon. Kanalassa on kyllä asteet plussan puolella reilusti (ei vaan oo mittaria vielä että tietäis tarkan lukeman), mutta helpottaiskohan potilaan oloa jos toisin sen yöksi lämmittelemään kylppäriin?
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Heitän arvauksen kehään, Aamun kunto ei ehkä ole nyt ihan kohdillaan ja ei siis siedä polkemista ja sen takia antaa huutia kukoille ... Jos verestä ei ole haittaa niin se ajallaan rapisee sukiessa pois kuivuttuaan kunnolla. Mulla on ollu alimmillaan 8○C kanalassa mutta pää osin on koko ajan 10-11○C ja ilmankosteus pyörinyt nyt 83-89% välillä. Kanat voivat hyvin ja ovat terveitä ja reippaita. Sen olen huomannut että mielellään hakeutuvat lämpölampun alle ajoittain lämmittelemään ja olenkin pitänyt päivisin lämppäriä päällä niille kun sukivat sen alla eli meidän iiitit ainakin tykkäävät lämmöstä :smt048
Nuki

Illalla Aamu oli jo ok, eikä tänäänkään oireillut. Mutta joo, kun ihan maalaisjärjelläkin aattelee, niin ei se varmaan herkkua oo kun kolme yli-innokasta ukkoa vonkaa seksiä ja ite haluis vaan vähän levätä ja syödä. Ihmekös jos pinna vähän palaa...
Muoks. Pakko mun on hommata muutama kana lisää, kevät alkaa näemmä jo tehdä tuloaan kun kukot alkaa intoilla. Kurko-kalkkunakin polkee virtuaalimorsianta kun Kyllikki pihtaa, onneks ens viikolla tulee uusi tyttöystävä jonka kanssa toivottavasti kemiat kohtaa paremmin.
Vastaa Viestiin