kanan asiat hullusti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sofira

kanan asiat hullusti

Viesti Kirjoittaja sofira »

:smt119 ....kukahan ossais kertoa.... kerran mie ihmettelin löysää keltuaista...nyt normaalin näköinen kananmuna ....muna on ihan sopivan kokoinen ja kuorikin on kova ....mutta vaikka kuin kauan sitä keittäisin niin keltuainen menee vain kivikovaksi ...mutta VALKUAINEN se jää ihan löysäksi ja kun avaan munan jäähdytyksen jälkeen niin valkuainen valuu sormien välistä ulos.
SIIS EI HYYDY :oops: ja tämä on luullaksein vain yhdellä kanasella.

toinen juttu: tyrnis on hautonut noin 2viik. ja nyt se söi kummankin munansa :crybaby:
sillä eilen ne viell oli kumpikin ehyitä...mutt tänä aamuna se oli vetänyt ne p***eeseenä :snorting:
katkasenko kanalta kaulan (teki muuten jo toistamiseen tuon saman homman)....vai hyvittelenkö sitä vieläkin herkuin ja silityksin... zaatana
Karhurouva

Re: kanan asiat hullusti

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^Oliko sinulla sitten tietoa, että munissa oli elämää, vai miksi suunnittelet kaulan katkaisua? Hyvä hautomaviettinen kanahan hävittää seasta pilalle menneet, etteivät pilaa koko satsia. Jos haluaa varmistaa tipujen tulon, kannattaa laittaa vähän enemmän kuin kaksi munaa alle, on paremmat mahdollisuudet onnistua.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Meillä vanhojen (hybridi)kanojen ihan tuoreet munat tekevät tuon tyylisen tempun, meillä ei siis valkuainen valu, mutta on kuin mozzarella pallo. Eli sellaista löysähköä löllöä, siis se uloin valkuaiskerros. Kokeile säilyttää tuoreita munia viikko tai kaksi ja kokeile keittää uudestaan. Kakkua ei kannata tehdä munista jotka ovat alle 2 viikkoa, eli tuoreet munat ei vaahtoudu. Vanhuus on munissa valttia :)

Voihan olla että haudonnassa olevissa munissa oli jotain vikaa ja kana aisti sen? Jos se tykkäisis syödä munia huvikseen, olisi se popsinut ne heti eikä hautonut montaa viikkoa. Tämä vain arvaus :) Joku muu tietää varmaan paremman vastauksen.
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

oli kyllä mullekki aivan uus juttu että semmosiaki munia voi olla :-" On se hyvä että tää munis on keksitty, muuten saattas kyllä usiamman ku kerran olla kielikekselläsuuta :smt030
pirpeliini

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Tuo pilalle menneen munan syönti selittäisikin paljon. Viime kesänä kana hautoi meillä kahdeksaa munaa, parin viikon hautomisen jälkeen munia olikin vain seitsemän :shock: Mie ihmettelin ja ihmettelin mihin se yksi on hävinny, eri löytyny mistään sitä munaa (kaikki oli merkattu kynällä), tarkistin lattiat, seinän välit, kaikki.. Mutta jospa emo tosiaan söi sen, jos se olikin pilalla :smt017
Lopuista munista kuoriutu 5 tipua, 2 kuoriutumatonta avasin ja ne ei ollu edes lähtenyt kehittymään. Ihan olivat kuin tuoreet munat, eivät haisseet millekkään ja näyttivät täysin normaalilta :smt001
sofira

iso kiitos kaikille jotka autoitte mua pähkäilyissäni.

niinpä niin toi sama kana söi viimekesänä samallailla kaikki munansa ei kai ne kaikki olleet sit piloilla.
En tiiä....mut jospa sit viell säästäisi sen kaulan ja antas viell kerran sen kokeilla haudontaa.

noo....munia oli vain kaksi kun en haluu pikkutipuja ....ei oo mihin laittaa ja kun kanoja on jo kymmenen.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

sofiran kanalaan ei pääse mikään petoeläin, joka söisi löytämänsä munat?

Mulla kun on noita yli-innokkaita hautojia, jotka hautovat vaikka lattialla/pehkussa ja ihan ilman mitään munia tai hautovat tekomuniakin ihan onnessaan, niin en jaksa mitenkään uskoa, että monikaan kana osaisi poistaa/syödä epäkelvot munat haudonnastaan :smt005 Siksi siis epäilisin munien syöjäksi jotain muuta kuin hautojaa. Jos hautoja söisi munansa, niin enpä sille haudontamunia alle enää laittaisi.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla hautova kana ilmeisesti söi piippaamaan alkaneet munat viime kesänä. 10 munaa oli alla, yksi aloitti piippaamisen 19 vrk jälkeen, hävisi, seuraava aloitti 20 vrk ikäisenä ja taas hävisi joten loput 8 siirsin viereisessä pesässä juuri hautomisen aloittaneen kanan alle ja ne kuoriutuivat kaikki. Munat hävittänyt kana oli ensikertalainen joten sai pitää päänsä vielä, mutta jos saman tempun tekee ensi kerralla joutuu pölkylle. Iittiläinen maatiainen oli kyseessä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

kyllä mulla viime keväänä kalkkuna selvästi poisti "huonot" munat. Muistaakseni 3 se kanto pois pesästä ja kaks niistä oli tyhjiä.

Kanalla en ole tollasta nähnyt, kun mulla on kaikissa kanan alla haudonnoissa tullut 100% tulos, paitsi yhdessä. Siinä kanaemo kyl oli pari kertaa vierittänyt munan pois pesästä ja mä sinnikkäästi laitoin takas, kuvitelleen, et kyse vaan vahingosta. Mut 15 munasta 3 jäi kuoriutumatta.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla kans on kanat tupannee nokkimaan rikki ja syömään kehittymättä jääneet munat. Yks ainoo kana ei sitä tehny ja sillä mätä muna poksahti tipujen joukkoon. Sillon kaikki tiput menehty. Emon sulat oli aivan mädä munan peitossa siel alla niin oletan et paleltuivat tai eivät saanee henkee. Mutsikka työnsi viime kerralla yhden toisens jälkeen tyhjistä munista pois pesästä, ellei sit syöny niitä. Yllätin sen kerran mussuttamasta vasta hajotettua munaa pesän edestä. Maistu oikein hyvin ja sit vähän petas kehittyneitä munia parempaan asentoon ja jatko syömistä.
tepatsu

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Mä oon kyllä kuvitellut aina kun on munia hävinnyt kanojen alta tai hautovan kanan mahanalus on ollut likainen rikkoontuneesta munasta, että muna on mennyt vahingossa rikki (joku toinen kana tullut häiritsemään ja ovat esim astuneet munan päälle) ja sitten se muna on syöty. vaikea uskoa että kanat poistelisivat huonoja munia itse, varsinkin kun kanoilla on tapana ruveta syömään munia muutenkin jos oppivat taidon kerran. :smt017
sofira

[quote="HiltaHelikopteri"]sofiran kanalaan ei pääse mikään petoeläin, joka söisi löytämänsä muna :smt005
Siksi siis epäilisin munien syöjäksi jotain muuta kuin hautojaa.

niinpä.....mutta kun tää kananen hautoili ihan omassa yksiössään noita munasii....
siin yksiössä sill on vesikuppi ja ruoka-astiat.....sit verkko välissä ja ja toisell puolen hautoo toinen kanaska....samat eväät omissa kupeissaan jotenka mikään muu ei tuhonnut niitä munasii kuin toi itse...ei ees toinen hautovakanaska kun verkko on välissä.
Ja se ett viime kesänä sill oli 8 munaa ja kaikki hävis kuin pieru saharaan ei ees munan kuoria ollut näkyvillä.

mut yks kysymys :oops:

jos on kukonpolkemii noi tehokanasen munat niin onko ne siitosmunia.....vai onko toi typykkä jalostettu jo niin pitkälle ett' munii vain hedelmättömiä munasia vaikk kuin kukko selässä könyäis.....
vai onko meitin KONSTA sittenkin tuhkamuna :shock:
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

sofira kirjoitti::smt119 ...mutta VALKUAINEN se jää ihan löysäksi ja kun avaan munan jäähdytyksen jälkeen niin valkuainen valuu sormien välistä ulos.
SIIS EI HYYDY :oops: ja tämä on luullaksein vain yhdellä kanasella.
IB:n yhtenä oireena on löysä, vetinen valkuainen. En tosin tiedä, miten se käyttäytyisi keitettäessä.
sofira

hmmm....epäilen kyllä itse ettei ei ole IB:tä sillä mitään oireita ei ole (ei edes piileviä :smt045 )
Kaikki kanaset ovat tosi meneviä touhutyttöjä ja kukot ajantasalla keikaroivia herrasmiehiä.
Tuotanto 99% ....ei sulkasatoa ei muninnan heikkoutta ei nuhaa, alakuloisuutta ei yskää
Ja kukollakin vain "virka sellainen"
sillä viis tehotytsiä ja viis munaa päivässä. Voiko nuo tuon parempaan pystyä.
Toisen puolen kanat nää tyrnikset....viis kanaa ja 3 munaa pv ja kaksi noista viidestä viell hautoo.
mutta mutta varmaan jollakulla on joku kuppa liekkö pysyvä vai asuva :shock:
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun entisten tehotyttöjen kaikki munat jäi kuoriutumatta. Suuri osa oli hedelmöittymättömiä ja kaikki hedelmöittyneet kuoli kuoriinsa :smt009 Harva selvii. Luulisin siinä vaikuttavan sen biologisen lukon näiden kanojen jalostuksessa, että jälkeläisiä saa vaan tuurilla.
Vastaa Viestiin