Salmonellatestin otto ja mitä jos...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Frida
Salmonellatestin otto ja mitä jos...
Onko teidän kanoista otettu salmonellatestiä? Siis siinä tarkoituksessa, että myytte munia ulkopuolelle? Ottiko eläinlääkäri näytteet ja miten (kakasta?) vai otitteko itse ja toimititte tutkittavaksi?
Mitä jos salmonellaa on, olemmeko heti jollain mustalla tarkkailulistalla? Olemme siis pieni harrastekanala vain, mutta ylijäämämunat olis tarkoitus myydä. Rupesin miettimään, kannattaako tuollaista testiä kohta ottaakaan...
Mitä jos salmonellaa on, olemmeko heti jollain mustalla tarkkailulistalla? Olemme siis pieni harrastekanala vain, mutta ylijäämämunat olis tarkoitus myydä. Rupesin miettimään, kannattaako tuollaista testiä kohta ottaakaan...
-
Jemuli
Re: Salmonellatestin otto ja mitä jos...
Mä otan kaksi kertaa vuodessa salmonellatestin. Eli siis kerään pakasterasiallisen kakkaa ja lähetän sen labraan tutkittavaksi.
Eviran sivuilta löytyy lista hyväksytyistä labroista ja kaavake, joka täytetään ja lähetetään kakkapaketin mukana soveltuvin osin täytettynä.
Kakan kerään heti aamusta, kun kanat eivät vielä ole ehtineet sotkea kakkaa pehkun sekaan. Kakkalauta orsien alla on oivallinen, siitä on helppo siivota ja kerätä näytteet. Ja sitten vain ilostuttamaan postikonttorin neitejä kakkalähetyksellä
. Lähetyksen olen ajoittanut niin, että paketti olisi labrassa perillä seuraavana päiväna ja yleensä vielä alkuviikosta, niin ehtivät sen hyvin saman viikon aikana vielä tutkia. Vastaus ja lasku tulevat sitten postissa noin viikon päästä...
Jos tulos on positiivinen, niin siitä en kyllä osaa sanoa mitään, mutta aika harvinaista se kai on.
Eviran sivuilta löytyy lista hyväksytyistä labroista ja kaavake, joka täytetään ja lähetetään kakkapaketin mukana soveltuvin osin täytettynä.
Kakan kerään heti aamusta, kun kanat eivät vielä ole ehtineet sotkea kakkaa pehkun sekaan. Kakkalauta orsien alla on oivallinen, siitä on helppo siivota ja kerätä näytteet. Ja sitten vain ilostuttamaan postikonttorin neitejä kakkalähetyksellä
Jos tulos on positiivinen, niin siitä en kyllä osaa sanoa mitään, mutta aika harvinaista se kai on.
-
Frida
Kiitos Jemuli. Mä kerkesin siis jo varata sen eläinlääkärin, ja ei hänkään puhelimessa mitään maininnut, että ko. näytteen voi ottaa itsekin. Ehkä vielä perun ajan... Ja kerään kakot itse.
-
Ninnukka
Paikalliset elintarvike- ja ympäristöntutkimuslabrat kans tekee salmonellatutkimuksia. Jos ei pitkä matka niin, näytteenhän voi itsekin viedä. Kantsii ehkä soittaa ensin.
En ole vielä itse ottanut näytettä, kun tuo munantuotanto on vielä aika vaatimatonta (4 kanaa).
En ole vielä itse ottanut näytettä, kun tuo munantuotanto on vielä aika vaatimatonta (4 kanaa).
Eikös täällä joskus ollut puhetta, että tila menee karanteeniin jos salmonellaa on? Eli lintuja ei tarvitsisi lopettaa. Mä olen miettinyt että pitäskö mun testauttaa ankat, kun olen antanut tähän asti munia tuttaville sillä tiedolla ettei niitä ole salmonellatestattu, mutta en ole "uskaltanut" antaa esim. naapureille. Etteivät kuvittele että me ollaan joku salmonellapesäke.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Frida
No sellaisen tiedon tuolta internetin syövereistä löysin, että tila menee karanteeniin jos salmonellaa, mutta kanoja ei lopeteta. Paitsi jos löytyy joku tietty salmonella. Kauhuskenaarion kauhuskenaario.
Tänään se lääkäri nyt jokatapauksessa tulee, kun samalla katsoo tuota sairastunutta koiraakin. Joten varpaat ristiin.
Tänään se lääkäri nyt jokatapauksessa tulee, kun samalla katsoo tuota sairastunutta koiraakin. Joten varpaat ristiin.
-
Frida
No niin ell kävi. Sain hältä sellaisen tiedon, että joka toinen vuosi salmonellatestin pitää olla eläinlääkärin ottama. Eli seuraavan kerran tohtori tulee keräämään kanojen kakkoja pussiin vuonna 2014.
Tuloksia sitten odotellessa. Hän myös sanoi, että vaikka tulos olisi plussa, ei siitä mitään muuta seuraa kuin että pitää pidättäytyä munien myynnistä kunnes tauti on ohi. Mitään karanteeneja ei varsinaisesti määrätä, mutta oman maalaisjärjen mukaan sitten toimitaan.
Tuloksia sitten odotellessa. Hän myös sanoi, että vaikka tulos olisi plussa, ei siitä mitään muuta seuraa kuin että pitää pidättäytyä munien myynnistä kunnes tauti on ohi. Mitään karanteeneja ei varsinaisesti määrätä, mutta oman maalaisjärjen mukaan sitten toimitaan.
-
suikku
Ja joka toinen vuosiko sen keräilyn saisi tehdä itse? Hm ... on tässäkin asiassa montaa eri tietoa saatavilla.
-
vinski
Oliko niin että poikastuottajan pitää ottaa näyte kaksi kertaa vuodessa ja jokatoinen vuosi eläinlääkärin käynti ja ottaa samalla näytteen.. Jos nyt oikeen muistan ja jokaisesta uudesta parvesta myös ilmoitus ell. (näin kertoi täällää ell. kun kysyin koiran rokotus käynnillä)
-
Frida
Tää ell kyllä puhui ihan munantuottajista eli meistä: näyte otettava kahdesti vuodessa, yleensä ihan issessein, mutta joka toinen vuosi ell käy ja ottaa. Kyllä se tällä ekalla käynnillä kyseli kaikki eläinten ruuat, niiden säilytyksen, kanalan ilmanvaihdosta jne. Ja merkkaili papereihinsa.
-
katiska
Alla olevan linkki vie Eviran sivuille, sieltä oikeasta laidasta linkki "Siipikarjan salmonellavalvonta 2010".
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... avalvonta/
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... avalvonta/
-
suikku
Olen ottanut yhden näytteen parvestani ja nyt keväällä aion ottaa toisen. On kuitenkin vähän raakaa jos pitää vielä elläkin maksaa! Tarkoittaako tuo nyt ihan varmasti näitä pikkuisia takapihakanaloitakin? Aion tulevaisuudessa myydä munia naapureille ja mahdollisesti poikasiakin jos niitä nyt tulee eikä kettu taas käy. Säilyttäjäsopimuksessa toivottiin näytteitä otettavan. Otetaan, otetaan, mutta kyllä sitä pitää paljon munaa myydä että edes osa tulee maksetuksi!
Koskeeko ankkojen munien myyntiä samat salmonellaohjeet?? Olen kuvitellut että koskee, mutta eihän tuolla puhuta muuta kuin kanoista, broilereista ja kalkkunoista! Hmm.. 
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Frida
Suikku - en oikeasti tiedä. Kun onhan se huomattu, ettei eläinlääkäreillävälttämättä ole tietoa, miten meidän kanssa pitäisi toimia. Lukevat netistä ohjeet samasta paikasta kuin mekin - ja soveltavat pikkukanaloihin isojen kanaloiden systeemeitä.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Nyt näyttäisi tulevan taas uusi asetus, joka astunee voimaan helmikuun alusta…
Asetusluonnoksesta:
http://www.mmm.fi/attachments/elo/lausu ... aminen.pdf
kopsattu "kotikotkoloita" koskevat kohdat:
”Kanalassa, jossa on yli 50 kanaa ja josta myydään tai luovutetaan kananmunia vain suoraan
kuluttajalle, otetaan näytteitä kaksi kertaa vuodessa. Näytteinä otetaan joko kaksi paria
tossunäytteitä liitteen I kohdan 2 mukaisesti tai ulostenäytteitä liitteen I kohdan 4 mukaisesti.
Kanalassa, jossa on enintään 50 kanaa ja josta myydään tai luovutetaan kananmunia vain suoraan
kuluttajalle, otetaan näytteitä kerran vuodessa vuodessa. Näytteinä otetaan joko kaksi paria
tossunäytteitä liitteen I kohdan 2 mukaisesti tai ulostenäytteitä liitteen I kohdan 4 mukaisesti.”
Tällä hetkellä voimassa olevasta asetuksesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091172
kopsattu näytteenotto-ohje:
”4. Ulostenäytteenotto kanaloissa, joista luovutetaan kananmunia vain suoraan kuluttajalle
Kanalassa, josta luovutetaan kananmunia suoraan kuluttajille, voidaan parvien näytteenotossa käyttää kohdassa 2 kuvatun tossumenetelmän sijasta ulostenäytteenottoa. Tällöin jokaisesta parvesta kerätään satunnaisena otantana tuoreista ulosteista 100 kappaletta vähintään 1 gramman painoista osanäytettä. Kaikki osanäytteet yhdistetään yhdeksi näytteeksi ja pannaan samaan muovipussiin.”
Asetusluonnoksesta:
http://www.mmm.fi/attachments/elo/lausu ... aminen.pdf
kopsattu "kotikotkoloita" koskevat kohdat:
”Kanalassa, jossa on yli 50 kanaa ja josta myydään tai luovutetaan kananmunia vain suoraan
kuluttajalle, otetaan näytteitä kaksi kertaa vuodessa. Näytteinä otetaan joko kaksi paria
tossunäytteitä liitteen I kohdan 2 mukaisesti tai ulostenäytteitä liitteen I kohdan 4 mukaisesti.
Kanalassa, jossa on enintään 50 kanaa ja josta myydään tai luovutetaan kananmunia vain suoraan
kuluttajalle, otetaan näytteitä kerran vuodessa vuodessa. Näytteinä otetaan joko kaksi paria
tossunäytteitä liitteen I kohdan 2 mukaisesti tai ulostenäytteitä liitteen I kohdan 4 mukaisesti.”
Tällä hetkellä voimassa olevasta asetuksesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091172
kopsattu näytteenotto-ohje:
”4. Ulostenäytteenotto kanaloissa, joista luovutetaan kananmunia vain suoraan kuluttajalle
Kanalassa, josta luovutetaan kananmunia suoraan kuluttajille, voidaan parvien näytteenotossa käyttää kohdassa 2 kuvatun tossumenetelmän sijasta ulostenäytteenottoa. Tällöin jokaisesta parvesta kerätään satunnaisena otantana tuoreista ulosteista 100 kappaletta vähintään 1 gramman painoista osanäytettä. Kaikki osanäytteet yhdistetään yhdeksi näytteeksi ja pannaan samaan muovipussiin.”