Nuori kana ei sopeudu muiden joukkoon

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kochin-fani

Nuori kana ei sopeudu muiden joukkoon

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Meillä on n. 6 kk kana Roosa, joka asuu eristyksessä (mutta näköetäisyydellä) muista kanoista. Jos kukko tai joku kana lasketaan sen luo, se lentää heti orrelle pakoon. Roosa syö ihmisen kädestä ja on tottunut sylissä oloon mutta lajikumppaneitaan se karttaa. Nyt sille on annettu "kämppikseksi" kiltti kana Rohmu joka ei haluaisi Roosalle mitään pahaa, mutta Roosa itse ei ole tähän mennessä ainakaan ilahtunut Rohmusta erityisesti ja pelkää sitä vielä vähän. Pitäisihän tähän nyt joku keino keksiä kun ei sitä voi koko elämäänsäkään pitää eristyksessä (ei pääsisi ulos kesällä kohtaamatta muita). Ajattelin siis kysyä, onko Teillä neuvoja? :-"

(Jos tämä RoosaRohmuRoosa -selittelyni oli monimutkainen, niin sanokaa vaan reilusti että voisin tarkentaa sitä :smt003)
Oli muuten yksi päivä hauskaa kukolla kun pääsi Roosalle "kylään", se meni katsomaan Roosan pientä munaa ja ihmetteli sitä suloisilla silmillään, nuori kukko luuli munaa ruoaksi :smt005
Korpela

Re: Nuori kana ei sopeudu muiden joukkoon

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mä olen vielä ihan aloittelija, mutta sanoisin että toimit just oikein, varovasti vaan annat tutustua muitten kanssa niin hyvä siitä tulee :)
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Minä kyllä laittaisin kanan vaan muiden joukkoon. Jos ei sitä kuitenkaan siellä jahdata, niin onko sillä paljon muita mahdollisuuksia kuin sopeutua tilanteeseen. Miksi se muuten on eristyksissä?
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Muiden sekaan vaan rohkeasti, kyllä se paikkansa parvessa hakee ajan kanssa. Ei se koskaan opi osaksi parvea, jos pidetään eristyksissä. Kanat kyllä selvittävät oman arvojärjestyksensä ja elävät sitten rauhassa oman asemansa mukaisesti. Alempana nokkimisjärjestyksessä olevat eivät ehkä pääse ensimmäisenä syömään herkkuja, mutta pärjäävät kyllä hyvin porukassa, kunhan kotiutuvat.
kochin-fani

Karhurouva kirjoitti:Miksi se muuten on eristyksissä?
Karhurouva: Toiset kanat nokkivat sitä kamalasti, vaikka juuri silloinhan ne katsoivat missä paikalla Roosa on nokkimisjärjestyksessä. Roosa pelkäsi niin kamalasti, että se oli parempi laittaa vielä omaan swiittiin kaverin kanssa
Tänään Roosan kämppäkaveri vaihtui, ja nekin ovat nyt suht. kiltisti keskenään. Ja myöhemmin päivällä voisikin kokeilla panna Roosan muiden kanssa samaan parveen, ja jättää ne sinne. Sitten voisi tulla takaisin katsomaan mikä on meininki. Kiva, että neuvoitte sillä muuten Roosa saisi varmaan vaan asua vielä jokaisen kanssa erikseen :smt005
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Se nokkimisjärjestyksen selvittely voi näyttää aika rajultakin, mutta niin kauan, kuin toista ei haavoiteta tai muuten meno käy aivan liian rajuksi, ei kannata puuttua. On nimittäin sitä nopeammin ohi, kun ei aina tarvi aloittaa alusta.
vinski

Viesti Kirjoittaja vinski »

Ihan hyvä homma on laittaa vaikka kuusenoksia piilopaikoiksi, uusia orsia, että on mihin paeta kun oikein ajavat.. minä oon myös vetässy munintakopit sen verran irti seinästä että mahtuvat kiertämään sieltäki, kyllä ne takaa ajajat jossaki vaiheessa varisevat pois matkasta! Sitten kannattee ainakin aluksi ruoka kupposia laittaa useampaan paikkaan että aremmatki saa syödä. Se kyllä kans on hyvä, että tekee jotakin uudistusta kanalaan ja samantien laittaa uudet kanat, vanhat "ihmettelee" tapahtunutta ja eivät niin jouda hätyyttämään uusia tulokkaita! Kanahan on niin valtavan utelias ja asioista selvää ottava! Ei tartte ku uudet oljet munintakoppiin, niin sitä ihastellaan oikein porukassa!
kochin-fani

Tänään jätin Roosan muiden joukkoon, jospa se alkaisi sopeutua sinne vaikka ne alussa testaavatkin nokkimisjärsestystä. Kuitenkin arveluttaa että tappaako isot kanat vahingossa niin hyvän munijan... :oops:
kochin-fani

Nyt on mietityttänyt, että siis voivatko toiset kanat "tappaa" tämän nuoren joka on melko arka? Kyllä se melko hyvin niiden kanssa viihtyi kerran kun ne olivat yhdessä mutta kun tuli mieleeni että voikohan se kuolla esim. jos toiset kohtelevat sitä liian rajusti tai jos se itse vain kuolee pelkoon tms... :smt017 Toivon vastauksia nopeasti, että kanat voisi vihdoin yhdistää.
kochin-fani

Tänään koetin yhdistää, ja vaikka Roosa välillä menikin olkapäälleni tai taakseni piiloon, niin nyt se asuu koko parven kanssa sulassa sovussa :smt023 Kiitos teille kaikille, ja hyvä että neuvoitte laittamaan saman tien yhteen sillä se tepsi! Turhaan taisin höpöttää siitä "tappamisesta", sitä paitsi kukkokin suojelee Roosaa silloin tällöin :smt002
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Hienoa että kaikki mennyt hyvin! :smt041

On se kyllä joskus hurjan näköistä kun uusi kaveri tulee mukaan jengiin! Meidän kukko sai kunnon höykytyksen kun tuli uutena koppavana kaverina oman arvonsa tuntevaan akkalaumaan :smt040 Harjat oli kaikilla naarmuilla, mutta rauha oli onneksi taas maassa aika nopeasti.
Vastaa Viestiin