Kana lopetti haudonnan, tiput kuoriutui 4 pv myöhemmin ?!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mirkku

Kana lopetti haudonnan, tiput kuoriutui 4 pv myöhemmin ?!

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Eli minulla kaksikin kanaa on hautonut omissa pesissään onnistuneesti kuusi tipua. Toisen kanan alle jäi kumminkin vielä 8 munaa kuoriutumatta kun ovat eriaikaisia. Koitin siirtää kaikki tiput toisen alle, että toinen jatkaisi haudontaa, mutta tuloksetta.

Munat on nyt sitten ollut monta päivää jo kylmänä, mitä nyt satunnaisesti ovat välillä käyneet niiden päällä, mutta kylmiä ovat olleet ja samassa asennossa monta päivää (4 pv) :smt009

Tänään kun ajattelin että kerään munat pois, oletin tietenkin että niissä on elo jo loppunut, niin huomasin että kahden munan kuoret oli rikottu, toinen munassa oleva hyvinkin hengissä, kohmeinen kyllä. Otin kaikki munat talteen lampun alle ja varovasti poistin loput kuoret tästä kyseisestä munasta ja tipu on hyvissä voimissa :smt003

Mutta entäs sitten tämä toinen.. :smt009 Poistin siltä vähän kuoria että näen onko eloa. Sydän kyllä käy, heikosti alkuun, mutta lämpöä saatuaan hengitti ihan ok. Sen silmien päällä on sellainen harmaa kalvo, ja muutenkin muna vielä verinen.. Ei taida selviytyä tämä tipu? :oops:

Muut on vielä munissaan, lampun alla nyt kun ei muutakaan ole, mutta ne tuskin kuoriutuu. Läpivalaisin ne viikko sitten ja silloin oli haudonta lopppuolella, eli melko valmiita tipuja ne olisivat nyt jo.

Niin se kysymys, mitä tuolle säälittävälle tipun alulle voisi vielä tehdä? Ellei se siitä sit itekseen heitä henkeään.. Voin laittaa kuvan myöhemmin kun kuvia otin pelastusoperaation aikana.
kochin-fani

Re: Kana lopetti haudonnan, tiput kuoriutui 4 pv myöhemmin ?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Eli siis kana lopetti haudonnan ja tipuilla ei oo nyt emoa? Jos poikasilla olisi emo, niin itse ainakin tarkkailisin tilannetta päivän-pari päivää. Jos näyttäisi huonolta, niin varmaan pistäisin poikasen päiviltä, ellei se itse olisi jo kuollut :smt009 ... Mutta jos tipu selviäisi (mikä on varmaan vain 10% sadasta varmaa), niin antaisin sen vielä elää, ja mikäli näyttäisi että poikanen kärsii niin yrittäisin selvittää mikä sitä vaivaa ja elvyttää sitä. Jos ei auttaisi, niin menisi varmaan silloinkin nirri pois. :smt010
Hyvä, että toinen poikasista on hyvissä voimissa :smt001
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Eikai tuossa tilanteessa muuta voi, kun pitää munat ja tiput nyt lämpimässä.
Tipu kyllä heittää henkensä itsekseen, jos siitä ei ole eläjäksi.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pidä lämpimässä ja jos et sitä toista tipua kuorinut kokonaan, anna olla silleen ja odota jos tipu vielä valmistuu. Tipuja esiin kuoriessa voi hyvin saada verenvuotoa aikaan vaikka tipu olisi melkein valmis, mutta jo puolen vuorokauden kuluttua tilanne voi olla jo toinen ja tipu valmis kuoriutumaan.
Tiput on ihan yllättävän sitkeitä, niinkuin justiin saatiin huomatakin!
Oon itse onnistunut pari konehaudottua tipua "palelluttamaan kuoliaaksi" kun olin vielä märät tiput nostanut hautomakoneesta tipulaatikkoon lämpölevyn alle yöksi ja sitten levyssä ei riittänytkään hönkää... elottomat tiput virkosivat aamulla nopeasti hautomakoneen lämpöön päästyään ja niistä kasvoi ihan terveistä ja normaaleja!
Jos nyt aikoo odotella kuoriutuuko loputkin, niin lämmön lisäksi ne tarvitsisivat kosteutta. Johonkin lähes umpinaiseen (muovi)lootaan voisi sen lämpötuottavan lampun lisäksi laittaa märkiä pyyhkeitä ilmaa kostuttamaan, tai vastaava viritys?
Kerrohan mitä tipuille kuuluu. Ja paljonko teillä kanalassa on lämpötila?
Mirkku

Eka kopse, sitten piipitys ja sitten tipun kuolema?

Aloittelijana mietin että kuinka kauan tipu selviää munassa hengissä siitä kun alkaa kopse ja piipitys kuulumaan? :smt017 Minulla on nuo muutamat munat ollu koneessa kun emo hylkäs ne ihan loppupuolella, 4 pv siis kerkesivät olemaan kylmässä. Neljä on kuoriutunut parin pv aikana joista kaksi kuoli lähes heti.

Yks päivä alkoi yhdestä munasta kuulumaan eka vaimeaa kopsetta, sitten piipitystä. Reilun vuorokauden kuluttua ei enää kuulunut mitään ja nyt mennyt jo monen monta pv joten ei ole kyllä eloa siinä munassa enää :smt012 Juuri äsken kun ajattelin että pitääkö tuo kone jo sammuttaa kokonaan, niin huomasin että kahdesta munasta kuuluu ääniä! Mietin nyt sitä että kuinka kauan ne tosiaan elää munassa tuon jälkeen, ja mistä syystä ne munaan kuolee? Eivät saa kuorta rikki vai häh? :smt017
Mirkku

Re: Eka kopse, sitten piipitys ja sitten tipun kuolema?

Kait nyt joku osaa vastata? :smt003
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

En osaa kyllä avittaa yhtään, kun meillä on nyt kolmessa (KONE)haudonnassa ollut tämä sama kaava minkä kirjoitit. Tai siis meillä kaikki on kuollut kuoriutumis vaiheessa ja osa vähän ennen jo.. :smt011 Että kolmesta haudonnasta (seittemän munan kone) on selvinnyt tähän asti hengissä 6 ja yksi kuoli vuorokauden ikäisenä. Olis kyllä kiva tietää mikä mättää..
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

eipä tohon paljoo osaa sanoo, kun ei tiedä, mikä on lämpötila, mikä kosteus haudonnan aikana ja mikä on kosteus kuoriutumisen aikana. Tossa saattaa olla vialla liiallinen kosteus haudonnassa, se ainakin tappaa tehokkasti kuoriutumisvaiheessa. Tosin, jo se, että ovat kylmettyneet, voi tappaa poikaset kuoriinsa.
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mie luin yhden tutkimuksen että jos poikaset ei jaksa kuoriutua voi olla kyseessä emolinnun E vitamiinin puute. Sain myös ohjeen suihkutella munia kolmena viimeisenä päivänä sumutepullolla, että kuori pehmenee hieman.
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Tuossahan se juttu että ne tiput ollut ilman haudontaa neljä päivää ja siitä huolimatta niistä kuitenkin kuoriutui vielä. Mirkulla minun kone lainassa ja annoin ensin väärän johdon mukaan niin siksi tämä loppuhaudonta vähän kesti :smt017 .
Itse olen hautonut tuolla kymmenen munan koneella ja kaikki haudonnat onnistunut. Säätöihin en ole koskenut ne on ne mitkä tehtaalla laitettu.
Vastaa Viestiin