Mikä kanoissa oikein viehättää?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pönttö

Mikä kanoissa oikein viehättää?

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Eli nyt olis kiva, jos joku viitsisi kertoa ja perustella, että mikä niissä kanoissa oikeasti viehättää ja mikä muisto jäi pysyvästi mieleen, kun näki kanansa ensi kertaa :smt001
Iloisten Munatalo

Re: Mikä kanoissa oikein viehättää?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ihan ensiksi tulee mieleen niiden päättäväinen toimeliaisuus ja järjestelmällisyys ruuan etsinnässä. Hyväntuulinen tunnelma ja johtaja kukon huolenpito parvestaan. Kaikin puolin olen yllättynyt kanojen ja kukon viisaudesta ... toinen kukoista on vähän huit-hapeli :-" mutta omalla tavallaan sekin kyllä hoitaa hommansa pääkukon opastamana.
MUNAT! Munat viehättää ja sen ensimmäisen munan ilmestymisen tuoma ilo ja ylpeys :smt007
Kaikin puolin rinnassa on hyvä olo kun on kanojen ympäröimänä ja mieli lepää niiden kanssa touhuillessa :smt060
pönttö

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Mä kyllä muistan, kun kanat tuli meille.
Ne tuntuivat silloin ensinmmäisenä päivänä navetan hämärässä sellaisilta, etteivät jäisi kauheasti mieleen, enkä erottanut kaikkia toisistaan.
Kolme ruskeaa olivat niin samannäköisiä! :smt005

Mutta kukko...
Se todellakin teki vaikutuksen seistessään orrella ylpeänä ja pörhistäessään ensinmmäisen kerran kaulasulkiaan.
Silloin sitä todellakin ymmärsi kukon arvon.
Se teki sen ensinäkemältä selväksi :smt045
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minua viehättää se, että kanat ovat vaatimattomia lintuja jotka saavat aikaan suuren määrän herkullista ja terveellistä ravintoa ihmisten käyttöön. Ne eivät vaadi paljoa vastineeksi. Se on jotenkin hirveän liikuttavaa ja siksipä niitä haluaakin hoitaa niin hyvin kuin mahdollista. Me ihmiset ryöväämme niiden munat ja ne juoksevat kuitenkin kiitollisen oloisena vastaan kun niille kantaa herkkuja (tässähän tulee ihan huono omatunto :smt003 ). Kaipa ne vetoavat myös hoivaviettiin. Ne saavat minut tuntemaan itseni tarpeelliseksi :smt005 !
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Jatkan vielä, aihe on mielenkiintoinen :smt001 . Sellainenkin asia tuli mieleen, että kanat luovat tietynlaista turvallisuuden tunnetta. Samalla tavalla kuin se, että kun on kuivaa polttopuuta varastossa ja ruokaa säilöttynä, niin selviää. Jokin sisäänrakennettu ikivanha selviytymisvaisto. Kun on muutama kana se lisää ihmisen mahdollisuuksia selviytyä, kanat varmistavat ruoan riittävyyttä vaikeissakin oloissa.

Tietysti tämän kaiken lisäksi on se suuri viehätys, että kun kanat oppii tuntemaan, niin niiden puuhat, kekseliäisyys ja kunkin yksilön omanlainen persoonallisuus koukuttavat täydellisesti :smt007 .
pirpeliini

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Mie oon ihan samoilla linjoilla Aleksandran kanssa :smt045 Ja ne todellakin koukuttavat täydellisesti :smt050
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Siis kanathan rauhoittavat ihmistä, jos käyt hiukankin ylikierroksilla ja alat seurata kanojen touhuja niin kyllä siinä alkaa mieli lepäämään :smt048 Ne ovat niiin ihania :smt043
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Kanala on se paikka jossa saa kiireisen ja joskus huolten täyteisen päivän jälkeen olla ihan rauhassa kenenkään häiritsemättä, siellä on aina kiireetöntä (kunhan ruuat on laitettu, vedet vaihdettu ja herkut jaettu :smt003 ) ja kanojen puuhestelun seuraamista voi verrata rentouttavaan hierontaan tai joogaan.
Kanala on myös paikka jossa voi saada kiireisen päivän jälkeen makeat naurut. Se on paikka jossa voi kaapata kanan syliin silitettäväksi kun koirat on liian isoja, väsyneitä tai innokkaita ja kissat liian leikkisiä ja mukulat "isoja poikia" :)
Kanat antaa munia, säännöllisesti. (tämän takia niitä otin, ja nyt olen täydellisen rakastunut niihin... ihan jo yksilöinäkin =) )
Kanat opettaa muksuille uuden elämän ihmeen. Ne opettaa kunnioittamaan eläinten elämää.
Mullekin oli iso yllätys että miten älykkäitä ne on. Ja se että ne on persoonia. Kukko on aivan upea. huotaa kanojen isommat riidat ja huolehtii ruuan saannista. Kukonlauluun on ihana herätä.
Se miten Albus tanssii kanoilleen kun niitä pitää liehitellä ennen polkemista, on aivan uskomattoman kaunista. Se miten kauniisti se lähestyy emoa ja tipuja ja menee niiden kanssa syömään ilman mitään nökkimisiä, vaikka muut kanat on pienille ilkeitä, on jo saanut kaikki tiput luottamaan siihen.
Mulla on käynyt tuuri kun olen saanut meille näin ihania kanoja :smt001
Ujopossu

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Silloin kun mulle tuli kanoja, jäi parhaiten mieleen se kun ne tulivat ulos pahvilaatikosta. Kukaan niistä ei kävelly askeltakaan ensimmäisiin 5 minuuttiin :smt001
Mun mielestä kanois viihdyttää se kun ne on välillä huomionkipeitä :smt005 ja muutenkin vaan yksinkertaisesti hauskoja katsella. :smt005 Yleensä jos on surullinen ja menee niiden luo kyllä mieli parantuu :smt001
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Juurikin toi luonne ja persoonallisuus viehättää. Musta on myös kiehtovaa, että vaikka ne ovat tavallaan aika erilaisia kuin nisäkkäät, nekin oppivat nauttimaan läheisyydestä ja ihmisseurasta. Eilen kun kotiuduin taas reissusta ja halasin kanalassa Kyllikkiä, Tyyne lennähti kädelle istumaan kun syliin ei mahtunut ja Kurko nojaili mun selkään ja nyppi hellästi nokallaan yläselkää. Kurkosta on muutenkin sukeutumassa oikeen halikalkkuna, monesti kun halitaan se kiertää päätään mun kaulaan ikäänkuin tahtoisi saada mahdollisimman paljon ihokontaktia. Alkuihmettelyn jälkeen tirpat ovat myös oppineet sietämään mun pusuttelua ja tuntuvat jopa ymmärtävän että se on nokattoman nisäkkään tapa osoittaa hellyyttä.
On hauska seurata kanalan "draamaa", ketkä on kavereita, kuka on kukon suosikki jne. Kanat on myös fiksuja, iittiläset ihanuudet Aamu ja Aatos oli meille tullessaan aika ujoja, syliin otettaessa alkoi hirveä huuto ja räpistely. Nyt ne on saaneet seurata kun paijaan muita lintuja ja oon varovasti aina ohimennen koskettanut niitä kun ovat orrella. Tänään sitten kaappasin kummankin vuorollaan esiteltäviksi kun Mimi30 kävi kaffella, ja aika rauhaksiin osasivat jo olla sylissä :smt050
Ne on jotenkin ihan uskomattoman rauhoittavia, mä meninkin tossa koulun loppuaikoina aina iltaisin ottamaan tiputerapiaa kanalaan, siinä mukavasti unohtui opiskelupaineet kun katteli niiden touhuja.
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Miellyttää myös se, että kuten kissat, kanatkaan ei vaadi jatkuvasti huomiota vaan puuhailevat tyytyväisenä omiaan kun kökötän kanalassa (paitsi pikku-Tyyne, jolle on kehittynyt jonkunasteinen läheisriippuvaisuus :smt003 ). Verrattuna tohon koiruuteen, joka jatkuvasti kaipaa huomiota, silityksiä ja tekemistä ja saa mut tuntemaan syyllisyyttä koirankatseellaan... :smt050
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Meillekin hankittiin kanoja alkuunsa ihan munantuottajiksi, ja ajattelin itsekseni ja tyhmänä, että otetaan nyt näitä kun ovat järkevä hankinta, vaikkeivät kovin mielenkiintoisia otuksia olekaan. Muistaakseni kuvatopikissani selittelinkin tätä tarinaa, mutta kanathan tulivat sitten meillevähän yllätyksenä, vaikka pitkään niitä olikin harkittu, nimittäin saatiin ne häälahjaksi. Ja pakko myöntää, että ihastuin niihin heti niin, että monta kertaa piti illan aikana poistua omien häiden juhlahumusta kanasia kurkkaamaan :smt005

Eniten minuun on tehnyt vaikutuksen kanojen älykkyys, persoonallisuus ja erityisesti uteliaisuus. Isäukkokin manaili että aina kun jotain rakentelee ja tuo tarvikkeita pihalle niin ekana on kanat niiden päällä hyppimässä ja tutkimassa tilannetta. Kerrankin koko porukka änki farmarin aukijääneeseen takalootaan potpottamaan ja ihmettelemään :smt050

Kukon komeus ja huolenpito ovat toinen asia mitä aina jaksaa ihastella. Se kun kukko menee pesää "koemakaamaan" ja kurnuttaa sitten kanalle että kyllä täällä on ihan kelvollinen pesä, tuu tänne vaan munimaan. Tai kun meillä jossain kohtaa syystä jota en enää muista päästettiin kanat aamulla pihalle, päivän luukku oli kiinni ja illalla avattiin, niin nyt jo edesmennyt kukko Jooseppi tiesi aina koska olin tulossa avaamaan luukkua illalla vaikka olisin koko päivän hypännyt pihalla. Se kutsui kanat kokoon ja johdatti ne nätisti sisälle. Jooseppi oli myös niin iso, että pienin kääpiöristeytyksemme meni usein Joosepin alle "turvaan" kuin tipu kanaemon alle, ja joskus joku pikkukanoista nukkuikin Joosepin selän päällä.

Kanoista saa, niinkuin edellä jo mainittiin, paljon hyvää ja terveellistä ruokaa. Ja ne tipuset :smt007 Miten hienosti kanat osaavat saada aikaan niin pieniä täydellisiä olentoja.
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Ja se kanalassa istuksiminen on kyllä ihan älyttömän rentouttavaa :smt003
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Musta on ihana mennä kanojen valveilla ollessa kanalaan, kun oma kasvatti Sake tulee juosten viereen ja vaikkei sylissä viihdykään, niin tunkee viereen jos istun alas. Siinä se kattelee päätä käännellen kuin kysyis mitä kuuluu ja toinko herkkuja. JOs ei mitään muuta saa niin nokkasee lempeesti mun korviksia ja rauhottuu siihen :smt060 Ja vaikka nyt harvemmin enää pimeyden takia nään kanojani valveilla, niiden seuraaminen on silti rauhoittavaa kun katselen Riston huolehtivan Pepitasta, Mutsikan uusien sulkien edistymistä ja kolmen nuoren ikkunajengin kurkistelua toistensa takaa.
Viiru&Pesonen

Viesti Kirjoittaja Viiru&Pesonen »

Oma rakkauteni syttyi kun näin siskon tyrnäväläiset, kaikki eri värisiä ja eri luonteisia. Kanat tekevät pihapiiristä elävän, oma piha onkin yht'äkkiä kiinnostavampi kuin tv!

Kanojen hoitoon kuluva aika on suhteellisen pieni ja mikäs sen parempaa kuin kierrättää ravinteita keittöstä kanalaan ja sieltä kompostin kautta kasvimaalle ja takaisin keittiöön. :smt045

Kana on kiva lemmikki kun se asustaa pihalla, ei kaipaa ihmistä työpäivän aikana ja mahtuu omakoititontille. Lapsille opettaa vastuuta kun saavat ruokkia ja kerätä munia. Kanojen pito auttaa "muutetaan maalle ja kasvatetaan oma ruokamme"-syndroomaan, joka puhkeaa aina kun töissä alkaa olla liian kiireistä ja stressaavaa.
Vastaa Viestiin