Rottamyrkky???

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Savonni

Rottamyrkky???

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Meillä ennen ei näkynyt rottia, mutta nyt niitä on meidän pihalla. Yllätyin kauratynnyrissä oli rotat hakemassa kauraa ja ne yritti pois minun käsivartta kapumalla. Oli pakko tappaa 2 rottaa :smt012 . Huomasin, että vielä on rottia puuvarastossa. Kaverit ehdottivat rottamyrkkyä mutta en uskalla laittaa, koska kukot ja kanat ovat vapaana pihalla. Voinko laittaa sisään esim. ulkohuusiin johon eivät pääse omat eläimet :smt017 ? Osaatteko kertoa mikä olisi paras keino? Viime elokuussa muutamat tiput hävisi, aloin jo epäillä rotta on syönyt ne :smt011 . Myös ongelma ankat ja hanhet ovat vapaana, tulisi vaikea jos laittaa rottamyrkkyä. Ja mulla on kolme koiraa :smt100 .
Jonna

Re: Rottamyrkky???

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Meillä on hiirimyrkyt pitkässä taipuisassa muoviputkessa, oisko jotain salaojaputkea tms. Halkaisijaltaan tuo on ehkä 10cm, pituus metrin luokkaa. Myrkkypussi toisesta päästä sisään ja kun putken taivuttaa keskeltä saa pussin solahtamaan siihen keskivaiheille. Putken voi vielä jättää kaarelle niin pussi pysyy siellä keskellä. Tuohon viritelmään ei oman pihan elukat mene, ja jos haluaa olla varma niin sitten vielä pienempää putkea.
Putkien lisäksi on ladattuja karkkilaatikoita joihin on leikattu sivuun pieni reikä, lootan sisällä on pieni lautanen johon on myrkky laitettu tyrkylle.

Hyvin on molemmat toimineet :smt001
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Noi rotat on inhottavia :smt012 .
Joku viisas on sanonut, että silloin kun niitä näkee, niitä on jo tosi paljon :smt009

Meillä niitä oli edelliskeväänä, söivät kanojen rehukaukalossa ihan coolisti. Paljon niitä silloin oli, isäntä koetti ampumalla poistaa, mutta ei onnistunut. Laitettiin myrkkyä, tehtiin vanerista laatikoita, joissa avattava kansi ja pieni reikä toisessa päässä. Saatiin ne häviämään, olivat tulleet ilmeisesti naapurin sikalasta.
Se "hyvä" puoli niissä on, että kun ne saa häviämään, ei niitä välttämättä tule uudestaan. Siitä lähtien on laatikot olleet latiungissa, en odota enää että näkisin niitä, ennenkun alan myrkyttää. Tuo putkijuttu kuulostaa myös helpolta ja hyvältä myrkkyansalta.
Kärttyämmä

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

342 on suht "turvallinen" vanhan ajan myrkky, jos koira/kissa syö myrkkyyn kuolleen/kuolevan raadon, on myrkky rotassa jo puoliintunut, eikä murkytä lemmikkiä, uudet myrkyt jatkaa yhtä tehokkaina seuraavaankin kohteeseen, jolloin saa olla todella varovainen kissojen/koirien kanssa.

Erilaisia vanerilaatikoita kannattaa rakennella, joissa on vain rotan mentävä reikä.
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei

meillä oli sama ongelma, mutta rottia oli vain kaksi yksi uros ja yksi naaras. Laitoin loukun johon kumpikin meni syömään. Koirat kyllä hoitaa tappamisen. Joskus kanssa oli samalla lailla, että oli pariskunta silloin laitoin eurolavan alle myrkkyä, sinne ei päässeet koirat eikä kanat. Ne on todella inhottavia, ja jos niitä näkee, niin silloin niitä on todella paljon,tänä vuonna minä huomasin, että nyt joku ylimääräinen liikkuu pihalla kun oli kaivettu kanalaan aukko. Yksi vuosi meillä oli lumikko ja sen takia nyt laitoin loukun, enkä myrkkyä. Ne rotat voisi tapaa sukupuuttoon. Onnea metsästykseen.
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mulla on 3 kissaa. Kaikki sellaisia joille emo on jo pienenä antanut opetusta rottien ja hiirien pyynnissä. Vanhin on nyt n.6 vuotias, nuorimmat tämän kesän pentuja. Mulla on tapana kehua kissaa kunnolla jos tuo rotan tai hiirenraadon mulle "lahjaksi" ja annan jotain herkkua palkaksi. Tämäkin toimii hyvin :)
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä otin viime syksynä( vai edellisenä) kuukaudessa yli 20 rottaa sellasella vanha ajan loukulla. Kanan rehua syötiks ja viritin niin et melkein jo henkäsyllä laukes. Kyllähän se pari kertaa näpsäytti sormillekin, mut kun ei luita murru ja mustelmat paranee, niin eipä tuo haitannu. Sen jälkeen laitoin kaikki rehut ja kaurat navetassa metallitynnyreihin, etteivät tuu takasin. Tosin tos on vanhaan navettarakennukseen muurattu viljasiilo et kyl ne vielä tulee...
wilma-juulia

Viesti Kirjoittaja wilma-juulia »

kannattaa joka kevät ja syksy laittaa rotan myrkyt ja talvellakin aika ajoin .En käyttäis salaojaputkea syötti kotelona koska siinähän on pieniä reikiä joista myrkkyä pääsee valumaan ulos kun karkeampi aine on syöty niin jäljelle jää niin hieno rakeista jauhoa että pääsee valumaan.Viemäri putken pätkät ovat kyllä hyviä mutta päihin pitäis teipata jotku esteet että jää vain pieni rotan mentävä reikä ettei muut eläimet pääse siihen käsiksi,esim.siilit jotka ovat nyt jo talvilevolla.Ne vaneri laatikot on tosi hyviä,mutta myös pahvi ja muovi laatikot käy .Ulkohuussi on aivan hyvä paikka ja halkovaja ,rehuvarasto myös.Itse laitan joskus myös rakennusten alle ja vielä pesuvati tai joku muu siihen päälle kumolleen joku palikka reunan alle niin jää kulkuaukko.Yleensä niitä ei näe kun vasta sitten kun ovat jo myrkkyä saaneet niin liikkuminen hidastuu.Tai kun niitä on jo todella paljon
Vastaa Viestiin