siitosmunien säilytys

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

dripple

siitosmunien säilytys

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jossain ketjussa tästä taisi ollakin puhetta mutta en nyt tähän hätään löytänyt. Eli kiinnostaisi tietää millainen on haudontaan kerättävien munien oikeaoppinen säilytys? Ihmiset tuntuvat säilyttävän munia niin eritavoin. Entä käännättekö munia säilytyksen aikana? Mikä on oikea ilmankosteus etteivät munat kuivu? Etenkin tuo ilmankosteus mietityttää tällä hetkellä.

Kyseessä siis viiriäisten munat mutta varmaankin samat säännöt pätevät lähes kaikkiin muniin.
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Munia olisi hyvä päivittäin käännellä, sillä ruskuainen saattaa kuivua kiinni kuoreen. Ihan lyhytaikaisessa säilytyksessä tuo kääntely ei varmaan ole ehkä välttämätöntä, mutta senhän sinä kuitenkin tekisit. :smt002
Munia säilytätkin varmaan suippo pää alaspäin n. 10 asteen lämmössä. Jos sulla olisi mahdollisuus esihaudottaa muniasi päivittäin vajaa puolituntinen, se kuulemma parantaisi kuoriutumistulosta, on ehkä yhteydessä munan kuoren rakenteen huokoisena pysymiseen. Näin olen kuullut. Tiedä sitten onko mitään perää...
Aina sitä kuulee ja oppii uutta, kun pitää korvat auki. :smt001 . Mutta mun korvat on säädetty kana-asioille. Saattaa silti päteä viiruihinkin.

Tuosta säilytyskosteudesta en osaa sanoa. "Off the topicina"... olen jostain lukenut, että kun haudotaan ankan tai sorsan munia, niin niitä pitää välillä suihkutella suihkepullolla. Tämä onkin mielestäni ihan järkevää, kun se selitettiin niin, että hautova emo syömässä käydessään käy lammikossa uimassa ja tulee takaisin pesään märkänä, jolloin munat kastuvat, siis vähintään kerran päivässä... niinhän se vissiin oli.
Mutta kanoihin ja viiruihin toi ei varmaan päde.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulle on jostain jäänyt mieleen sellaiset luvut kuin 15 päivää ja 15 astetta. Itse olen seurannut sellaista ohjetta, että munat laitetaan kennoon terävä kärki alaspäin ja heilautetaan niin, että kärki osoittaa vuoropäivin oikealle ja vasemmalle alaviistoon. Siis tosi pieni liike, sen pitäisi riittää. Mutta olen hautonut kuusen alle tehdyn pesän pihalla säilyneitä munia, jääkaapissa ja tiskipöydällä jemmattuja, käänneltyjä ja kääntelemättömiä munia. Kaikki ovat lähteneet yhtälailla kehittymään.
dripple

Eilen pähkäilin kauan miten niitä munia voi kääntää jos ne säilytetään terävä puoli alaspäin :smt003 Nyt selvisi sekin...kiitokset.

Ihanaa... nyt mulla on digitaalinen kosteusmittarikin. Tällä kertaa ei tarvitse arpoa haudontakosteuksia kolmen eri lukemia näyttävän mittarin kanssa.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä oon säilyttänyt ihan vaan kylmäkaapissa terävä pää alaspäin tietty, enkä oo käännellyt koskaan.
dripple

Jostain luin ettei vastahaudottuja munia saa laittaa hautomakoneeseen vaan pitää odottaa vuorokausi... miksihän näin, onko totta? Tuskin kanakaan tietää näin tehdä ennen haudontaa :smt017

Se munien säilytyskosteus on tuon hautomakoneen ohjeen mukaan näemmä 70%-75%, lämpötila 15-18 astetta, säilytysaika 1-5 vrk (aion kyllä kerätä viikon..). Löysin netistä ohjeen sen käyttöön ja olen sitä tutkaillut.

Olisi varmaankin kannattanut lukea käyttöohjeet ja ostaa digitaaliset lämpö-ja kosteusmittarit aikaisemmin :smt003 nyt alkaa selvitä kippuravarpaisten tipustenkin arvoitus. No, jos seuraava satsi sitten olisi se "onnistunein".
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Siis vastamunittuja? Kerran päiväsin munat tekopäivämäärän mukaan, haudonnan alkamispäivänä munitut kuoriutuivat viimeisinä ja tiput olivat jotenkin muita heikompia. Mistä ikinä sitten johtuukaan.
dripple

Pootsi kirjoitti:Siis vastamunittuja?
Juu, siis vastamunittuja... mitenhän keksin kirjoittaa vastahaudottuja :smt005 Tuolla hautomon ohjeessakin sanotaan että pitäisi odotella vähintään se 24 tuntia ennenkuin pistää koneeseen.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpas mielenkiintoista! Jotenkin tuota voisi arvuutella, että jos kana munii itse valitsemaansa pesään noin tusinan munia, joita se sitten päättää ryhtyä hautomaan, niin silloinhan sen ensin munitut ovat olleet säilytyksessä aika pitkäänkin riippuen kana muninta-ahkeruudesta...Nämä pesässä säilytyksessä olevat kääntyilevät kanan käydessä munimassa. Mutta sitten, kun se on muninut mielestään riittävän määrän, niin jääkö se hautomaan heti sen viimeisen munan pyöräytettyään vaiko vaikka esim. seuraavana päivänä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaas, aina sitä oppii uutta. Tämä vois nimittäin osaltaan selvittää mun kanojen heikohkoa munien kuoriutumista, sillä joka kerta olen lisännyt haudonnan alettua parina seuraavana päivänä toisten munimia munia suoraan hautojan alle. Voihan voi..

No, tällä kertaa Pipari itse alkoi hautoa yhtä munaa, jonka tuoreutta en ihan varmaksi tiedä ja itse lisäsin kolme munaa, jotka olin jo kerännyt aiemmin. Kaksi sitten lisäsin taas munintalämpimänä alle.. Eli taas saatetaan jäädä kuoriutumisessa 50 %:iin. Voi kakka jo etukäteen! Tämän kun oisin taas tiennyt viikkoa aiemmin!
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Mun kokemuksen (lyhyen) ja näkemyksen mukaan se taitaa olla ihan sama onko muna tuore vai vähän aikaa säilytetty. Koneella haudotut ovat onnistuneet vallan hienosti ihan tuoreillakin munilla, siinä missä 3 vk säilytetyillä. Ja kanan alla ovat kehittyneet ihan mukavasti nekin munat, joita se nappailee naapurilta vastamunittuina. Nuo kanat ovat alkaneet hautoa ensin tyhjää pesää, eivätkä ole sinne itse edes munineet vaan omineet kavereittensa tuoreita munia.

Mutta tieteelliseen todisteluun tarvitsisi varmaan laajemman otannan ja tarkemmat mittauskeinot jne.

Mutta se on mun mielestäni jännä kysymys myös, että kun haudonnan aikaista kosteutta nostetaan ennen kuoriutumista, niin miten se luonnonmenetelmällä kanoilla tapahtuu!!! Voisihan kuvitella, että tälläkin asialla olisi mallinsa alkuperäisessä prosessissa
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä sille kanalle tulee varmaan tuskanhiki siinä lopussa, kun tajuaa, että kakstoista pientä tirppaa ja kaikki eri suuntiin ja kissa vaanimassa nurkalla :smt005 ja jos joku nyt sitten sanoo että kana ei hikoile.. niin oottekos ihan varmoja tossa tilanteessa, auringossahan se ei hikoo :smt005 :smt005 voihan sillä tietty päästä hätäpissa.. tuleehan siitäkin kosteutta :smt003
Mimmi

No mää oon ainakin pari kertaa nähnyt (ja sehän jo riittääkin tutkimusmateriaaliksi, he), että loppusuoralla oleva kanaemo käy illan viiletessä juoksentelemassa höyhenet pörhöllään ruohikossa. Siitähän ainakin tarttuu kosteutta höyheniin??

On ollut hauska seurata Piparin haudontaa nyt helteitten aikaan. Edellisiin haudontoihin verrattuna emo pitää paljon enemmän vapaata, koska munat varmaan muuten "ylikuumenisivat". Samoin noita iltalenkkejä näkee enemmän, eli kosteuttakin täytynee kerätä enemmän, kuin viileillä/sateisilla keleillä.

Pakkasilla kun Pipari hautoi, se ei poistunut pesästä kuin kerran vuorokaudessa pika-pika-syönti-veryttely-jättipaska-kierrokselle, joka ei varmaan kestänyt kuin 2-3 minuuttia! :smt005
Mimmi

No nytpä kysyn mielipidettä siitosmunien säilyvyydestä.. Kun nimittäin vähän mokasin..

Lähetin juuri viiriäisen siitosmunia (kerätty kolmena edellisenä päivänä, käännelty säilyttämisen aikana) matkahuollon kautta (muka vielä pikana, joka maksaa sikana! :smt019 ) ja sitten vasta tajusin, että matkahuollon pakettipalveluthan on huomenna kiinni, kun on pyhäpäivä. Eli munat ovat määräpaikassa tänään (ma) klo 22 maissa ja sitten koko yön + tiistaipäivän + seuraavan yön matkahuollon varastossa, joka on kyllä lämpötilaltaan aika sopiva. Luuletteko, että munat säilyvät hautomakuntoisena keskiviikkoaamuun?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luulen!
Vastaa Viestiin