Kalkkujen sukupuoli? Kuvia!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nuki

Kalkkujen sukupuoli? Kuvia!

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla on kaks nuorta pronssia, Kurko ja Hertta. Ovat olleet kuin paita ja peppu kunnes äsken ottivat yhteen niin että jouduin repimään ne erilleen. Oon koko ajan pitänyt Herttaa tyttönä, se kyllä pöyhistelee, mutta niin kai kalkkuakatkin tekee? Voiko olla että ne ovatkin poikia molemmat vai onko niillä nyt muuten vaan ryppyjä rakkaudessa?
Tässä Hertta:

Kuva
Kuva

Ja tässä Kurko:

Kuva
Kuva

Toivottavasti ei oo käynyt niin että Hertta onkin Heikki...
ninnu

Re: Kalkkujen sukupuoli? Kuvia!

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Sanoisin, että on tyttö äitiinsä tullut :smt003

Edelleen liputan naaraan puolesta. Pään malli ja muoto, "lörtin" malli ja muoto. Ja noi pampulaiset kaulalla sirommat. Äitinsä Tellervo todella kookas, oman arvontunteva. Jopa maskuliininen, niin halutessaan, pörhistelee kyllä . Mielettömän hyvä emo, hoitaa antaumuksella, pitkään ja hartaasti. Adoptoi konetiputkin itselleen.

Mutta ukkojen kanssa ei kyllä tappele :smt017

Onko jalkojen vahvuuksissa eroja?

Hitsi kun ei ole tällä koneella oikein mitään kuvia. Tässä nyt emosta yksi, mutta ei tästä ei nyt näe koko eroa muiden naaraisiin yhtään, eikä se tässä pörhistelekkään :smt019

Kuva
Nuki

On Hertalla sirommat kintut ja muutenkin on pienikokoisempi. Jotain kiukkua on nyt liikkeellä, mun rauhallisin viiriäinen Choko sai yks ilta ihme kilarin ja alkoi ajaa kaveriaan Nelliä takaa ja lenteli häkin kattoon. Jouduin laittamaan sen yöksi käppänävauvojen häkkiin ja aamulla se oli taas normaali, nyt ovat sulassa sovussa olleet Nellin kanssa siitä asti. Voisko sulkasato ottaa noita päähän noin paljon?
Kurko kerkes olla tässä jo sisällä jonkun aikaa, äsken päästin sen ulos ja taas oli matsi päällä. Pelottaa kun ne nokkii toisiaan naamaan, voi silmä mennä. Täytyy nyt pitää kaiffareita hetki erossa ja katella rauhoittuisko tilanne siitä. Lärpyttimet ja muut koristuksetkin näyttäis Hertalla olevan pikkuisen pienemmät ja haaleammat, kyllä mäkin sitä ennemmin tyttönä pitäisin. Jos sille on iskenyt joka telaketju-femakkokausi :smt102
Nuki

On muuten komee toi Tellervo, sillon kesällä se oli niin lättynä kun kurkkasin poikasia etten saanut siitä kunnon käsitystä.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ai jaa olisko Hertta tyttö, mä olisin pitänyt sitä kukkona :smt017
Mahtaakohan mun mustakalkkuna Hyy-Hyy (3,5 kk) olla myös tyttö, ei kai? Hyy-Hyy pörhistelee kovasti ja elelee sulassa sovussa kahden villikalkkuna neidon kanssa. Ei sillä koskaan noin punainen pää ole kuin Kurkolla.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jännää tämä kalkkunoiden sukupuolitunnistus…minustakin Hertta näyttäisi kukolta, kun on noin pitkä kärsä ja isot pampulat kaulalla. (Meidän kalkkuakoilla ne ovat huomattavasti pienempiä.) Mutta sitten kun katsoo Tellervon kuvaa, niin saattaisihan se Hertta ollakin äitinsä tyttö ;) Aika maskuliininen Tellervokin on! Onko Hertalla enempi höyhennystä pään päällä ja niskassa kuin Kurkolla? Meillä akat tappelee keskenään (haudonta-aikana ja tipujen hoidon aikaan), mutten ole ainakaan vielä nähnyt akan ja ukon tappelevan.

Kysympä tässä ninnulta tämmöistä, jota pohdiskeltiin teidän Munismiitissä: voiko kalkkuakka kasvattaa rintaan sen “jäkälän”? Teillä oli muutama semmoinen kalkatti, jotka vaikuttivat muuten kanoilta, mutta kun niillä oli ihan selvät rintakarvat :) Seljissä kun oli sen näköistä “kaljuuntumista“, että vaikuttivat poljetuilta kanoilta. Meidän vanhin akka on n. nelivuotias ja sillä ei näy rintakarvoista alkuakaan.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Viime syksynä teurastaessani butteja totesin, että rintakarvat voi olla myös akoilla :smt002
ninnu

Juu, on osalla kanoistakin rintakarvat . Ei tietenkään niin pitkiä ja tuuheita, kuin kukoilla, hienosti näkyy muuten ukoilla, kuinka karvatupsu kasvaa tuuheutta ja pituutta iän myötä :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos siimis ja ninnu, aina oppii uutta! Eli akkakalkkunoiden rintakarvat kasvavat nuorehkoillekin yksilöille, jos ovat kasvaakseen, kun noi butit ei taida olla kovin vanhoja teurastusiässä...alle vuosikkaitako olisivat?
siimis

Olivat muistaakseni maaliskuulla kuoriutuneet ja lokakuussa teurastettiin, eli vähän päälle puolivuotiaita. Isoja kyllä jo, ja joku akoista jo kovasti kerjäsi lempeäkin :smt002 ja munasarjat olivat kyllä hyvin kehittyneet jo. Tupsut olivat olleet kyllä jo jonkin aikaa, ja ihan komeat tupsut - valkeallahan ne näkyvätkin hyvin, kun tupsu on musta.
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Toivotaan että Hertta on Hertta eikä Heikki :smt005 ..lohdutukseksi voin muistuttaa että meidän avioeropariskunta Pipsa ja Hemmokin ottivat matsia välillä,Pipsahan tukisteli Hemmoa oikein antaumuksella kun sille päälle sattui..vaikka olivatkin akka ja ukko..ei tietty kalkkuja vaan silkkejä juu mutta kuitenkin.. :smt001 Jospa tosiaan Hertta on perinyt maskuliinisen ulkomuotonsa äidiltään! :smt001
siimis

Kanoilla juu ihan tavallistakin, meillä tuikeat rouvat ainakin pistävät liian kukkoilevat kukot ruotuun :smt002 Yhdistin juuri kesän jälkeen kaksi siitosporukkaa ja jäin seuraamaan alkavatko pojat ottaa matsia. Toinen kukoista alkoikin kovasti keekoilemaan ja elvistelemään toiselle, joka yritti taas kovasti olla huomaamatta tätä urostelijaa. Tätä jatkui hyvän aikaa, kunnes tämän kiltin kukon rouva otti ja pöllytti urostelijan oikein kunnolla! Raivolla hyökkäsi sen niskaan kiinni ja löi siivillä minkä kerkesi - poikaparka juoksi huutaen karkuun akka niskassaan! Ei ihme että toinen kukko oli niin kiltti kun rouvansa on sellainen justiina! Nyt on muuten molemmat pojat kilttejä ja tulevat mainiosti toimeen keskenään :smt002 Vähän kaulinta ja paistinpannua, niin äijätkin alkaa vetää yhtä köyttä?
Nuki

Miten voikaan olla niin vaikeeta tunnistaa kalkkujen sukupuoli... Just aamulla hiplasin molempien rinnuksia kun etsin sitä pullasutia, mut eipä sekään näemmä olis mitään todistanut. Taas ne ottivat yhteen, vaikka ehtivät jo olla pari päivää erossakin. Tosi kukkomaiset elkeet on kyllä Hertalla ja se nimenomaan näyttäis koko ajan haastavan riitaa, Kurko sitten kyllä tappelee vastaan kun härnätään. Kyllikki pyrkii nokkimaan Herttaa välillä riitatilanteessa, yleensä pysyy kyllä sivussa. Pitäiskö niiden antaa tapella ja selvitellä välejään itse? Meen koko ajan väliin kun musta näyttää niin karmealta kun ne roikkuu toistensa naamanahassa.
Mimi, mut Hemmo ei kai vetänyt Pipsaa turpaan takas? :smt005 Nää rakastavaiset ottaa ihan kunnon helttaotteen kumpikin. Kuitenkin Hertta on selkeesti paljon pienempi, sillä on vielä poikashöyhentäkin jäljellä siellä täällä, toisin kuin Kurkolla. Voisko se olla vaan hitaammin kehittyvä uros? :smt017 Hämmentävää...
ninnu

Niinkuin eilen oli puhetta, mulla tappelee kanat, ei kukot. Jostain syystä kanoilla tulee välillä näitä erimielisyyksiä. Onhan se hurjan näköistä ja inhottavaa kun purevat ja hyppivät, mutta mä annan kyllä niiden selvittää välinsä itse, kun ovat aikansa elämöineet, niin sitten toinen antaa periksi, tai muuten tilanne laukeaa. Joten siinä mielessä, antaisin kalkkujen hoitaa keskenään riitaisat välinsä, jospa ilma näin puhdistuisi ja tilanne rauhoittuisi :smt017 Jos se matsi kovasti venyy ja vanuu, niin sittenhän siihen voisi mennä väliin, mutta voihan se olla, että tappelut nyt jatkuu ja jatkuu, kun ei saa välejään loppuun saakka selvitettyä :smt017

Toivotaan nyt, että tilanne raukenee ja rauhoittuu :smt001
Nuki

Ok, mä taidan vaan olla ylisuojelevainen mamma :smt003 Oon mä lintujen antanut pikku kähinät setviä itekseen, mutta verrattuna kanojen satunnaisiin nokkaisuihin toi kalkkutappelu on näyttänyt niin hurjalta... Mut ehkä se on vähän sama kuin kissatappeluissa, vaikuttaa pahemmalta kuin onkaan.
Kurko nyt on varmana poika ja se onkin niistä rauhallisempi. Ehkä mä annan niiden huomenna matsata kunnolla mun valppaasti valvovan silmän alla niin tulis joskus rauha maahan. Jos ne sattuiskin molemmat oleen kukkoja, niin Kurkosta on kyllä kasvamassa aika kunnioitettavan kokoinen :shock:
Vastaa Viestiin