joonaksen haudontakysymyksiä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

HiltaHelikopteri
kukkoilija

joonaksen haudontakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

joonas kirjoitti:mitstä sais erin rotuisten kanojen munia hautomiseen?? ja onistuisko lähetää postissa??
joonas kirjoitti:tarviiko kanan hautomisen aikana tehdä mitään munille??
joonas kirjoitti:siten kun poikaset kuoriutuu, nii pitääkö siellä olla lämpölamppu vai lämitääkö emokana tipuja.
joonas hei! Älä pahastu: Niputin nämä sinun kysymyksesi samaan viestiin...Katsopas, että löydätkö sen "new topic"-nappulan vierestä sellaisen "post reply"-nappulan? Klikkaa sitä, niin tulee nämä näin läheisesti samaan aiheeseen liittyvät jutut samaan ketjuun...jookos? Voipi yksittäinen kysymys hukkua näkymättömiin vastaajien silmistä...ja jatkossakin on kivempi lukea vähän pidempiä ketjuja.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Moikkis Joonas,

olen kuullut ja täältäkin lukenut, että haudontaan tarkoitettuja ns. siitosmunia postitetaan, mutta minulla ei ole siitä kokemusta, joten enempää en osaa siinä neuvoa.

Kanan hautomisen aikana munille ei ole pakko tehdä mitään. Kana itse kääntelee munia ja pitää huolen niiden lämmöstä yms. Jotkut haluavat varmistaa, että munissa todella on tipu kehittymässä ja läpivalaisevat munat haudonnan alkupäivien (muistaakseni noin viikon) jälkeen. Itse en ole tätä juuri harrastanut, koska en tunnu tunnistavan millään, mikä muna on tipumuna ja mikä mahdollisesti tyhjä.

Emokana pitää tiput allaan lämpiminä eikä lämpölamppua varsinkaan näin kesäaikaan tarvita. Mulla syntyi tipuja viime talvena pahimmilla pakkasilla, niin laitoin veden päällä olevan lämpölampun lisäksi toisen lampun tipujen pesän eteen, että tarkenevat varmasti tulla syömään ja liikkumaan.
joonas

Viesti Kirjoittaja joonas »

voiko kanaa pakotaa hautomiseen, tai miten sen saa hautomaan??
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ei voi pakottaa. Pesiin voi laittaa vaikka Tiimarista hankittuja valemunia, kana saattaa innostua hautomaan niitä. Niin ja kanarodun pitää olla hautovaa sorttia, esimerkiksi kääpiökochit ja silkkikanat on kuuluisia hautomainnostaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja maatiaisista Alho.. Nimimerkillä kokemusta on! :smt001 Joonas; mitä kanoja sulla on ja kuinka paljon? Laita joskus kuvia tänne. Onko sinulla joku kana hautomassa vai oletko vain suunnitellut??
joonas

yksi kana on aloitanut hautomisen.
joonas

http://joonasp.suntuubi.com/?cat=1&preview=1

tuolla on minun jomkunlaiset kotisivut.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Hieno kanaparvi sinulla jo onkin, onko tuo Martta se hautova kana? :smt003
joonas

joo. martta hautoo
Wuohetar

Oletko varovasti katsonut montako munaa sillä on haudottavana, minulla oli talvella 8 munaa ja kuusi tipua sitten kuoriutui! :smile:
joonas

kymenen munaa se hautoo. :smt001
Wuohetar

Pidetään peukkuja että haudonta onnistuu ja saat 10 pikkutipua! :thumbright:
joonas

pitääkö munia
kastella suihkituspullolla
hautomisen aikana??
Basu