Onko normaalia että kukko vainoaa tipuja...?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Salli

Onko normaalia että kukko vainoaa tipuja...?

Viesti Kirjoittaja Salli »

Tämä asia on nyt vaivannut mieltäni siitä asti kun se sattui, eli viime torstaista. Meillä siis oli kaksi aikuista kanaa, yksi kukko (6kk) yksi nuorikko (3kk) ja kaksi pienempää (2kk). Kun tuo 4kk ikäinen saapui laumaan, otti kukko sen hoiviinsa aivan viimeisen päälle, tosin oli silloin itsekin vasta 4kk ikäinen. Mitään ongelmia ei ollut, kukko vaikutti sopeutuvan laumaan hyvin ,kasvoi ja komistui. Oli hieman arka, mutta ajattelin että siitä tulee kuitenkin kiltti kukko kun väisti aina lapsiakin eikä mahtaillut.

Sitten meille tuli kaksi konehaudottua tipua, jotka laitoin aluksi omaan pieneen häkkiinsä kun vein ne sisälle yöksi, ja sitten yritin sopeuttaa ne isojen joukkoon. Samoin tein kukko alkoi nokkia tipuja aivan silmittömästi, ja raukat eivät osanneet paeta, joten katsoin parhaaksi ottaa ne pois. Rakensin sitten pienemmän häkin ison sisälle (kanalassa noin 20m2 tilaa + sisätila) johon laitoin tiput ja tuon nuorikon. Pikkuhiljaa ajattelin että kyllä se siitä, kukko tosin vahtasi tipuja häkin läpi koko ajan, ja hyppi häkin päälle. Sitten aloin päästää pieniä isompien joukkoon, ja tein niille turvakulkuaukon takaisin häkkiin; reikäharkko josta vain tiput mahtuivat. Olin tyytyväinen kun näytti siltä että kaikki menisi ok, kukon käytös tosin ihmetytti kovasti; se vahtasi edelleen tipuja ja seisoi koko ajan siinä pikkuhäkin ovella niin ettei tiput uskaltautuneet ulos. Lisäksi se hyökki tavallaan niitten kimppuun häkin toisella puolella, ja alkoi heti nokkia kun tiput tulivat ison häkin puolelle, ja oikein jahtasi niitä.

Minä kuitenkin luulin että tiput pääsisivät aina turvaan, mutta toisin kävi. Kukko oli yöllä teurastanut toisen tipun; sen päästä ja kaulasta ei ollut jäljellä muuta kuin lihamössöä. Tuntui traagiselta nähdä venyttynyt häkinreikä (kanahäkin silmukka) josta tipu oli yrittänyt paeta, verta ja sulkia sekä jotain pään kappaleita oli ympäriinsä. Kukko kiekui miehekkäänä. Ei tipua oltu kuitenaan enempää syöty, se oli vain tapettu todella raa'asti, ja kukko ihan vainosi niitä tipuja aiemmin.

Onko ihan normaalia kanan käytöstä? Olen niin uusi vielä kanojen kanssa, etten oikein ymmärrä että ne vainoavat ja teurastavat toisiaan tuolla tavalla. Toki olen nähnyt että kanat nokkaisevat alempiarvoisiaan jos eivät lähde alta pois, ja senkin tiedän että jos joku kana on sairas tai siitä tulee verta niin se provosoi nokkimaan, mutta tuollainen terveen tipun silmitön vainoaminen ei mene mun jakeluuni... Voiko se oikeasti olla ihan normaalia? Kukko pääsi hengestään nopeasti, mutta mulle jäi tapaukesta tosi inhottava mieli vaikka kyseessä onkin vain kanat. Luojan kiitos ei menty lasten kanssa kanalaan kun se teurastus oli käynyt vaan olin yksin sinne menossa.
Salli

Re: Onko normaalia että kukko vainoaa tipuja...?

Eikö kukaan oikeasti osaa vastata, onko tuollainen vainoaminen ja nokkiminen kanalle normaalia käytöstä? Tuosta nokkimisesta on vaikea löytää tietoa mistään, osaisiko joku linkittää jotain hyvää tietoa? Ja OLEN yrittänyt haullakin etsiä, mutta laihoin tuloksin.
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Outoa ja ikävää. Kävi mielessä että vierastaako kukko "kuin tyhjästä" ilmaantuneita tulokkaita, erityisesti mahdollisia kukkotipuja... Ei kyllä oikein tunnu jälkimmäinen arveluni uskottavalta.

Kanalan väki tottuu tipuihin esim. turvahäkin avulla - pienet mahtuvat sisään, isot eivät. Muutamassa päivässä kokemukseni mukaan ne hyväksytään parven osaksi, vaikka olisivatkin eläneet ensi päivänsä erillisessä tilassa. Meillä on suuria kukkoja useampikin, mutta niistä ei ole ollut mitään vaaraa tipusille, vaikka kaikki ikäryhmät elävät samassa tilassa. Elleivät nyt sitten vahingossa tallo isoilla varpaillaan... Enemmänkin on syytä vahtia äkeitä kanoja. Sekä pääkukot että nuoret vahtivat tipujen turvallisuutta, isoin kukko saattaa myös osallistua tipujen syöttämiseen.
Salli

Noilla oli turvahäkki, jota olin nyt raottanut sen verran että pienet pääsi kulkemaan edes takaisin mutta isot eivät... Nuo ei vain tottuneet sitten :(
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Salli , älä syyllistä ittees. On ihan varmasti niin että olet tehnyt kaiken niin kuin parhaaksi näit, ja me oltais luultavasti suurin osa tehty samat ratkaisut kuin sitä. Osa olis voinut tehdä jotain toisin, mutta koska kukaan ei tiedä olisko siinä käynyt eri tavalla, niin älä syyllistä ittees.
Todennäköisesti et saa koskaan tietää mistä tuo johtui. Nyt tiedät kuitenkin seurata kukkoa tarkkaan aina kun tulee tipuja.
:smt056
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Silläkin uhalla että kuullostan ikävältä... Hyvä kukko EI vainoa jälkikasvuaan/tipuja ja itse antaisin tuollaiselle kukolle kirvesterapiaa, eihän tuollaisen geenejä halua siirtää eteenpäin kun maailmassa mukaviakin kukkoja riittää
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kirvestä sai munkin kukko joka ,oli syntyny heinäkuun puolessa välissä ja rupesi vihaamaan saman poikueen kanatipuja
Salli

Itseäni lainatakseni
Salli kirjoitti:Kukko pääsi hengestään nopeasti, mutta mulle jäi tapaukesta tosi inhottava mieli vaikka kyseessä onkin vain kanat.
Eli kukko poistui vahvuudestamme kyllä samoin tein. Mulla jäi vain kaamea olo tuollaiesta, että onko se normaalia käytöstä kanaelukoille että tuolla lailla käyttäytyvät?

Korpela kiitos :smt049 mä olen maailman paras syyttämään itseäni kaikesta :smt011
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Anteeksi Salli, huolimattomasti luin :oops: Ja väärinhän et tehnyt missään , joskus vaan tulee niitä hulluja kukkoja :smt056
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Minkä rotuinen kukko oli?

Sellaisilla roduilla, joilla ei ole lainkaan hautomavaistoa, voi esiintyä tuollaista eli poikasia luullaan ruoaksi ja ne syödään. Tuo vaikuttaa vähän siltä. Mutta hautomakykyisillä roduilla tuo ei ole normaalia. Kirves oli ihan oikea ratkaisu! Kivoja kukkoja on maailma väärällään, minäkin just laitoin 4 ylimääräistä pataan.
Salli

Nämä ovat alhoja, joitten kai pitäisi olla kovin kilttejä :smt017
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä on myös alhoja ja niillä on hautomavaisto liiankin kohdillaan eli kukkojenkin kuuluu hoitaa tipuja. Yhdelle uudelle harrastajalle myin meiltä alhoparven ja noin vuoden kuluttua juttelin ostajan kanssa ihan muista asioista ja siinä muiden juttujen ohessa hän kertoi, että kukko vainoaa tipuja. Hän uutena harrastajana luuli sen olevan normaalia käytöstä. Mä lähdin siltä istumalta roudaamaan sille uutta kukkoa (tai siis meidän vanhaa, joka oli tosi kiltti, mutta vaihtovuorossa) ja näytin samalla reissulla, kuinka kukko laitetaan kylmäksi, se tipujen hakkaaja siis.
Chick
chabo

Viesti Kirjoittaja Chick »

Itselläni on nyt vielä kukko ulkona ja 2kk ikäiset nuorikkokanat sisällä. Tiput kuoriutuivat samassa ulkotarhassa missä siis kukkokin on, ja löysin 4 päätöntä/nokittua/revittyä tipua sieltä ennenkuin siirsin ne sisälle. En tiedä kenen tekosia, oliko omien vai jonkun kärpän/rotan. Kun yritin eristää loppuja hautovan kanan tipuineen niin kukko kyllä pyrki verkon läpi niiden puolella kovin kiihkeästi.
Kohta alkaa olla aika ottaa nuo ulkona olevat sisälle, mietityttää vaan miten yhdistäminen onnistuu. Väsäänkö sisätiloihin väliaidan missä kana nuorikoineen, vai pelkät nuorikot eripuolille? Vai pelkän pienemmän turvapaikan minne nuorikot mahtuu?
Ei niitä kuitenkaan pysty 24h olla vahtimassa miten ne tulee toimeen.
Kukko on muuten tosi mammanpoika, ei puolusta kanoja ja on enempi niiden seläntakana piilossa :smt005
Mutta herrasmies ja syöttää niille herkkuja.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
^krisse^

Viesti Kirjoittaja ^krisse^ »

Meillä tipuset ovat kasvaneet koko ajan koko kanalaumamme keskellä (1kukko ja 5 kanaa) - eikä missään välissä kukaan kanoista -tai kukoista ole "vihannut" tipuja - nyt tipuset ovat jo lähes 2kk ikäisiä nuorikkoja ja edelleen rauha on maassa kanalassa. Tipuja oli 10kpl - joista 4 kukkoja. Nyt meille tuli "varakukoksi" 3kk ikäinen kukkopoika ja edelleen porukka huoli uuden tulokkaan - toki piti vähän käydä nokkimassa ja ajamassa takaa mutta niin vain illan tullen könysivät kaikki samalle orrelle.
Salli

No, lohduttavaa tietää ettei tuo ole normaalikäytöstä. Niin vähän aikaa ollut kanojen kanssa ettei ole varmuutta kuuluuko tuollainen siihen normaalikäytöksen piiriin vai ei. Hiukan pelottaa hankkia kukkoa enää, mutta ehkäpä ensi kesänä uskaltaudutaan.
Vastaa Viestiin