Verinen peppu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Embuu

Verinen peppu

Viesti Kirjoittaja Embuu »

Eilen päivällä kanalaa siivotessani huamasin, että purujen joukossa oli verta siellä täällä. Menin tarkkailemaan kanoja ulkotarhaan ja yhdellä kanalla tuli pepusta verta oikeen tiputtamalla. Kana oli muuten ihan normaali, söi ja liikkui normaalisti. Verenvuoto lakkasikin melko nopeasti, enkä huamannut pepussa mitään erikoista muuten; suoli ei ollut pullahtanut ulos tms.
Tänään sitten mennessäni keräämään munia huamasin taas verta kanalassa. Samaisella kanalla oli taas vuotanut verta, vieläkin peppu näytti muuten normaalilta. Lisäksi munia oli kolme (yleensä 1-3) ja ne olivat kovin verisiä.

Onko mahdollista, että kanan sisälle olisi jäänyt vanhempi muna, kun se jo yrittää uutta saada pihalle? Vai onko toiset kanat sitten alkaneet nokkimaan tämän kanan peppua, kun se on ollut munimassa? Ainakin tänään muut kanat oli kiinnostuneita tästä verisestä kanasta.

Pitänee kyllä tänään katsoa vielä tarkemmin näkyykö siellä pepussa nokkimisjälkiä. Mutta jos niitä ei näy, niin missähän vika? Miten kanaa voisi auttaa vai onko se monttuun laitettava? =/

Kanani ovat tuotanto lattiakanalasta tulleita valkoisia hybridejä ja olleet mulla nytten kesäkuun puolesta välin asti. Niillä oli kaikilla kaljut pehvat, kun ne mulle tuli ja nyt muutamalle on alkanut kasvamaan sulkia. Kasvaako ne sitten ajan kanssa takaisin vai voisiko sitä kasvua nopeuttaa jotenkin?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Verinen peppu

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos ei näy nokkimisjälkiä eli mitään rikkoutumia kanan ihossa, niin sitten se veri tulee munintaelimistä. Voi olla ohimenevä ilmiö, mutta saattaa olla kyse vakavammastakin viasta. Hybridit ovat aika arkoja kanojen ammattitaudeille eli munintaelinten sairauksille.

Ensiavuksi: koeta putsata kaikki näkyvä veri pois, ettei se innosta muita nokkimaan. Lisäksi voit hankkia sinistä haavaspraytä ja suihkuttaa sillä vaikka kaikkien paljaat peput. Sininen väri hillitsee nokkimista. Varmista, että munintapesä on mahdollisimman hämärä...jopa pimeä, etteivät toiset kanat nää munintaa. Kyllähän ne höyhenet kasvavat aikanaan, mutta se kestää. Jos verenvuoto ei asetu nopeasti, niin sitten pitää turvautua eläinlääkäriin tai "monttuun"...Tsemppiä ja paranemisia sinne!
Korpela

Re: Verinen peppu

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mua neuvottiin täällä eristämään, kana kun kävi noin, en tehnyt sitä kunnolla ja menetin sen kanan, eikä sitä ollut kaunista katsoa, kokemuksen syvällä rintaäänellä, kehoitan eristämään ja ainakin seuraamaan tarkasti ja hankkimaan nopeasti sitä sinistä haavaspraytä...
Voihan se olla että on ohi menevää, mut sit voi olla et ei ole, ja mun Olga oli kunnossa, sit olin poissa pari tuntia ja sit se ei ollut kunnossa...
Ei ole tarkoitus pelotella, toivon vaan että sulle ei käy niin kun meille.
Toivottavasti kuitenkin sun kana on jo kunnossa :smt001
Vastaa Viestiin