Kun hautomakone takkuaa pyydetään apua...

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vardenji

Kun hautomakone takkuaa pyydetään apua...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hautomakoneen lämpötila tipahti eilen 36,8 asteeseen kun vaihdoin kolmen itämättömän munan tilalle uudet. Tottakai lämpö tippuu kun kansi avataan, mutta sen jälkeen en ole saanut lämpöä nousemaan ilman peittoa koneen päällä yli 37,0. 0,4 astetta alle minimin. Peito koneen päällä kyllä auttaa pitämään lämmön jopa 37,3:ssa mutta estää ilmanvaihtoa. Asettelua olen korjannu testaamalla, mutta kosteus on noussu liian korkeelle ja lämpö ei vaan nouse.
Onko kelleen muulle käyny? Mitä mä teen väärin? Tähän asti kone toiminu normaalisti. Kokeilin säätää lämpöä termostaatilla vähän korkeemmaks, mut silti pysyy ilman peittoo 37,0:ssa!
Kone on Octagon 20 eco.

Koneessa on viikon haudottuja itäneitä 6 munaa, kolme uutta ja muutama tyhjä, joita en oo poistanu.
siimis

Re: Kun hautomakone takkuaa pyydetään apua...

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on toinen kone tyhjänä :smt002

Tuohon sun koneen ongelmaan en osaa sanoa mitään, kun on ihan mulle vieras malli.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mulla sama kone ja sattui myös samanlailla, mutta oletin että kun lisäsin ne uudet munat niin ei kerkeä vielä nostaa lämpöjä kohilleen-enkä säädellyt lämpöjä uudelleen vaan n. kahden vuorokauden aikana lämmöt olivat taas kohdillaan....liittyisiköhän lisättyjen munien lämpötila siihen jotenkin ja kun se puhallin pyrkii tasaamaan koneessa olevan lämpötila niin olisko se joku ´keskiarvo` -hah, -ehkä metsään meni mut niin mä päättelin plondi-päälläni :smt005
vardenji

Mä mietin kans et olis niistä munista johtunu, mut arvatkaapa mitä! Mä käänsin sen koneen horisontaalisesti ympäri heti ton viestin kirjottamisen jälkeen ja istuin lukemaan. Katoin äsken ja lämpö oli 37,5 :smt104 Ilman peittoo. Se on ollu virtapiuhan takia ilma-aukko seinään päin ja nyt siirsin johtoo kaapin takaa niin et sain sen käännettyä ympäri...
Mä en ymmärrä koneita... Tarkkailen tilannetta ja korjaan säädöt taas jos tarpeen :confused1: Mä jäin aika hämilleni tästä...
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Juu se on ihan normaalia että lämmöt tipahtaa hiukan jos lisää uusia kylmiä munia. Kestää noin 1-2 vuorokautta nousta normaaliin, kesken lisättävät munat kannattaisi hiukan lämmittää ennen koneeseen laittoa esim pitämällä niitä huoneenlämmössä parivuorokautta.
Pirjo

minnimanni kirjoitti:Juu se on ihan normaalia että lämmöt tipahtaa hiukan jos lisää uusia kylmiä munia. Kestää noin 1-2 vuorokautta nousta normaaliin, kesken lisättävät munat kannattaisi hiukan lämmittää ennen koneeseen laittoa esim pitämällä niitä huoneenlämmössä parivuorokautta.
Juu, ei mulla kyllä ne jääkaapissa ollutkaan (ei kai haudottavia munia voi jääkaappiin lykätä :smt017 ) vaan huoneenlämmössä...olisihan ne voinut vaikka kiehauttaa välillä :smt005 no joo ANTEEKSI -toi oli asiatonta :smt021
Viimeksi muokannut Pirjo, 24 Heinä 2011, 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Siitos munat pruukataan säilyttään noin 10-15 asteessa ei huoneenlämmössä eikä jääkaapissa, mutta voi jääkaapissa säilytettyjäkin munia hautoa. Itävät kyllä ihan hyvin mutta haudonta aika on noin kolmepäivää pidempi :smt003
vardenji

Nää munat tuli postissa, annoin tasaantua kuutisen tuntia ja vein osan kanan alle ja noi kolme laitoin koneeseen huoneenlämpösinä. Oon kans kuullu et viilee kaappi olis paras paikka kerätä munat, jääkaappi on liian kylmä. Mulla on kaikkina muina vuodenaikoina huoneenlämpötila n. +16 joten säilytän munia vaan pöydällä varjossa. Tässä säässä liian kuuma! Nykynen huoneenlämpö 24,5

Nyt on kaikki ollu kohdallaan. Isoveli mietti oisko lämpövastukseen tarttunu jotain, mikä olis heikentäny lämmön leviämistä(sähköasentaja), hautomakone kolahti hiukan kun käänsin sen, niin ois se ylimääränen irronnu(teoriassa niin olis voinu käydä, mut käytännöstä en oo niin varma). Kun laitan alunperin munia koneeseen, lämpö on ennallaan muutamassa tunnissa, miks munien lisäämisen aiheuttama 'lämpövaje' korjaantuu vasta parissa päivässä :smt017
Kolahduksesta huolimatta munissa on liikettä sisällä, niissä joissa kehitys oli niin pitkällä, muita en oo taristanu vielä.
Pirjo

minnimanni kirjoitti:Siitos munat pruukataan säilyttään noin 10-15 asteessa ei huoneenlämmössä eikä jääkaapissa, mutta voi jääkaapissa säilytettyjäkin munia hautoa. Itävät kyllä ihan hyvin mutta haudonta aika on noin kolmepäivää pidempi :smt003
Tuo oli hyvä tieto että voi laittaa jääkaappiin! meinaan munkin ´huoneenlämpö`yleensä on reilusti alle kahdenkympin (talvella yhessä vaiheessa oli sisällä +8 se oli kyllä jo liian vähän :smt003 ) , mutta näin kesällä toi lämpö on enemmänkin ongelma -noin siitosmunia ajatellen
Vastaa Viestiin