kuinka "kanakuume" iski teille?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ellikki

kuinka "kanakuume" iski teille?

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kuinka teille tuli kanakuume? Miksi hankitte ensimmäiset kanasenne tai muut siivekkäät?

Itsellä se iski yht´äkkiä. Talvella tuli syödyksi niin runsaasti munia (se vhh...) ja sitten jostain putkahti päähän ajatus, että entäs jos laittaisi omia kanoja. Viimeinen niitti oli se, kun löysin nämä sivut :smt024, niin silloin pää pimahti lopuulisesti :toothy7:

Nyt on siis tyrnäväläisiä nuorikkoja, mutta munat pitää noutaa vielä kaupasta.
Viimeksi muokannut ellikki, 26 Kesä 2011, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Korpela

Re: kuinka "kanakuume" iski teille?

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Vahingossa.
Otin kanoja että saan "halvalla munia" olen siis yksi niistä joka on ennen ihan surutta ostanut häkkikanojen munia.
Tuttu häkkikanalan pitäjä laittoi kanat pois, pitää tauon ja siirtyy lattiakanalaan. Tuo tauko pisti mut ottamaan kanoja.
Tuttu kyllä varotti että kanat voi sitten näyttää vähän hurjilta...
Kanat tuli kotiin, ensin ihan vaan kanakoppiin. Ekalla viikolla tein takapihatarhan ja seuraavalla isomman tarhan kanalan etupuolelle.
Tässä vaiheessa tytöt oli oppineet nimensä ja mä olin myyty.
Olen täysin rakastunut noihin kanasiin, ja meidän uuteen kukkoon :smt049
Puolustuksekseni voin sanoa vaan että en tiennyt millaisissa oloissa häkkikanat voi, toisaalta pakko myöntää että en myöskään välittänyt, koska tietoahan olis saanut jos sitä olis hakenut. Hävettää jonkun verran. :oops:
Tonne galleriaan on lisätty uus topic. Ex häkkikanat, kävin äsken katsomassa.
Siellä on kuvia mitä voi näyttää sellaisille tutuille jotka ajattelee häkkikanojen munista niin kuin minä ennen.

Mutta meidän kohdalla loppu hyvin. Otin niitä kanoja meille eläkkeelle joiden munia olin syönyt. Yritän pitää heistä niin hyvää huolta kun ikinä pystyn ja he saavat elää niin pitkään kuin elävät. Munia tai ei :) (toivottavasti niitä munia kuitenkin tulee edes jokunen vuosi vielä =D )
Salli

Viesti Kirjoittaja Salli »

Me ollaan myös enempi ( ja nyt kesällä kun on noi uudetperunat ja muurinpohjaletut :oops: ) vähempi karppaajia ja munien suurkuluttajia. mä kun ostan luomumunia niin niihin saa uppoamaan omaisuuden... se on yksi syy, ja toinen on se, että olen aina haaveillut sellasesta et on paljon eläimiä, ja pikkuhiljaa ne lisii :smt002
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meille tuli ekat kanat kun olin neljä ja sillon ihan vaan koska haluttiin omat munat ja maatilalla kuului vanhempieni mielestä olla eläimiä :smt003 Näistä en vielä kauheasti innostunut vaikka olihan ne jo silloin ihania otuksia nuo piikkiöläiset. :smt007 Kahdeksan vuotiaana kuitenkin innostuin pienen pienen muovikalkkunan innoittamana kalkkunoista ja pyysin niitä syntymäpäivä lahjaksi. Kevään tultua sainkin kolme But-kalkkunaa Faaraon, Martan ja Hillevin :smt005 Ne olivat aivan ihania ja oltuaan pari päivää meikäläisen käsittelyssä kesyjä kuin koirat. Kalkkunani asuivat kanojen kanssa, joten niiden saapuessa otin vastuulleni myös kanat ja sen jälkeen hommaa lähti rullaamaan. Kanat eivät kuitenkaan olleet kovin innokkaita hautojia joten vähitellen parvi alkoi pienentyä ja kanat vanheta, joten äiti osti minulle kuusi piikkiöläis untuvikkoa jotka koulutinkin varsin hyvin ja ne osasivat seisoa käsivarsillani ja hypätä pois, kun laskin käteni. Näistä kuitenkin vain yksi oli kana, joten täytyi taas hommata lisää. :smt005 Hankimme kahdeksan sekarotuista untuvikkoa joista vain kaksi oli kukkoja ja niistäkin toinen kuoli nuorikkona. Sekarotuiset osoittautuivat innokkaiksi hautojiksi ja alkoivat lisääntyä hurjasti ja alkoivat lisääntyä nopeasti piikkiöläis parven senkun vain huventuessa. Myöhemmin sain äitini kaverilta lahjaksi riikinkana nuorikon jolle aloin etsiä kukkoa ja löysinkin sellaisen pari kesää myöhemmin. Samana kesänä hankin myös fasaaneja, uusia piikkiöläis untuvikkoja ja villikalkkunoita koska vanhat Buttini olivat kuolleet. Fasaanit otin koska halusin palauttaa ne kyläni luontoon. Tämä on kuitenkin onnistunut niin huonosti kanahaukkojen takia, että olen luopumassa fasaaneista, joiden tilalle harkitsen viestikyyhkyjä. :smt002 Piikkiöläisiä otin ihan heräte ostoksena kun selailin keltaisen pörssin myynti-ilmoituksia fasaanin poikasia etsiessäni. Ja kalkkunat saapuivat, kun sain äitini työkaverilta rippilahjaksi 50€ ja kortin jossa luki vitsinä osta vaikka kalkkuna :smt005 Otin jutun kirjaimellisesti ja vain vartti juhlien jälkeen soitin kortin antajalle ja ilmoitin etsineeni netistä ilmoituksen ja varanneeni kalkkunat :smt005 Nyt sitten kaikki kalkkunat ja etenkin piikkiöläiset ovat lisääntyneet hurjasti ja omistan kokonaisen lintu armeijan :smt003
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

ellikki kirjoitti:Kuinka teille tuli kanakuume? Miksi hankitte ensimmäiset kanasenne tai muut siivekkäät?

Itsellä se iski yht´äkkiä. Talvella tuli syödyksi niin runsaasti munia (se vhh...) ja sitten jostain putkahti päähän ajatus, että entäs jos laittaisi omia kanoja. Viimeinen niitti oli se, kun löysin nämä sivut :smt024, niin silloin pää pimahti lopuulisesti :toothy7:

Nyt on siis tyrnäväläisiä nuorikkoja, mutta munat pitää noutaa vielä kaupasta.
Samassa veneessä soudetaan :smt005
Mulle iski päähän kuin metrinen halko! Olen aina ostanut luomu valkosipuleita istukkaina keväisin mutta tähän saakka ne olivat tulleet postitse, nyt tänä keväänä rva soitti että siellä olisi karitsan lihaakin tarjolla mutta olisi hyvä varmaankin noutaa ... joten matkaan lähdettiin ja siellä sitten talon " vanha emäntä" joka ei ollut vanha ollenkaan, kutsui katsomaan kanojaan .... tehotyttöjä parikymmentä ja kukkoja kaksin .... :smt007 DING!!!! Silloin alkoi pääkopassa raksuttaa ... ja kun hän antoi vielä ison kennollisen munia matkaan .... sen jälkeen ei päätäni enää kääntänyt mikään !!!! Ei edes mieheni joka sekin nykyään KOT-KOTttelee kanoille :smt044
Carla

Viesti Kirjoittaja Carla »

Meillä navettarakennuksessa oli ollut aiemmin kanala (siis miehen lapsuudenkodissa). Kun muutimme tänne, muuttui kanala hevostalliksi ystäviemme hevosille. Hevoset sitten muuttivat omalle tilallensa ja talli jäi tyhjäksi. No, mikäs se sitten enää iso vaiva ollut toista karsinaa tiivistää kanoille (toinen on tiivistämättä, saa nähdä koska laajennetaan :smt002 ) ja taas on kanoja kanalassa ja ulkotarhakin samalla kohtaa, kuin aiemminkin! Ja oli siinä sitä eettisyyttä, maailmanmenon ihmettelyä ja omavaraisuushakuisuuttakin tietysti mukana mietinnässä....
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Olen koko ikäni halunnut kanoja, ja kun tulin Kreikasta tänne miehelään, ehtona oli punainen tupa, perunamaa
ja kanoja. No, keltainen ( :smt017 ) talo maalattiin punaiseksi, perunamaa laitettiin kuntoon ja käytiin hakemassa
Varikselta ensimmäiset kanat ja kalkkunat :smt049 .
Nyt on jo kymmenkunta vuotta vierähtänyt, asutaan toisella puolella maata ja noista alkuperäisistä
linnuista on enää h.h. Tupsukka jäljellä. Alkuaan oli chaboja, kääppäreitä, Hollanin huntua ja jättibrahmoja,
nyt lähinnä sekalaista porukkaa. Fasaaneita oli ja meni, yhdeksän tehotyttöä käväisi parin vuoden visiitillä
mutta alkoivat rikkoa munia, riikkikyyhkyjä on enää yksi jäljellä ja kalkuista enää yksi väärävarpainen tyttö.
Onneksi kanala on pieni ja riikinkukko ja kaksi sen kanaa vie suuren osan tilasta talvella, ettei kannatakaan
haaveilla uusista linnuista, toistaiseksi. Kuusi tipua odottaa sukupuolitunnistamista, taitaa olla ainakin puolet
kanoja, joten talvella taas asutaan tiiviisti.
Isännälle ei ihan heti kannata puhuakaan kanalan lisäsiivestä, on sen verran hommaa hänelläkin
vanhan taavetin korjaamisessa, jälleen kerran. Ja onneksi riittää näitä "halpoja" munia, joskus tutuille
kaupattavaksikin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Kaippa se kanakuume iski jo pikkutyttönä "ottomummolassa", kun hänen lapsen lapsensa kanssa maalla remuttiin ja pihistettiin munia kanalasta ja yritettiin niistä tyynyn alla hautoa tipuja. :smt005 ja mummu tykkäs, kun löysi viikonlopun jäljiltä viikolla tyynyn alta litsaantuneita munia. :smt044
Muuten vuodet vierähti kerrostalossa asuessa, mutta, kun vihdoin maalle muutettiin, pääsin toteuttamaan vuosia kytenyttä haavetta kanoista. Ensin ajattelin, ettei mulla ole tarjota kanoille riittävän suuria tiloja ja en voi ottaa kanoja ennenkuin ollaan saatu talo laajennettua ja autotalli laajennettua niin, että sen päässä on erilliset tilat eläimille.
Mutta eipä ole talon laajennus valmis, eikä autotallikaan laajennettu ja silti kanaset potpottaa tyytyväisenä pihamailla. :smt054
Tämä munanetti aukaisi silmäni; minun pienikin kanalani (autotallin perälle rakennettu koppi) on parempi, kuin tuotantokanalat. ( Eipä siis mahdu enää auto talliin.. :smt017 )
Siis talvikanalani lattiapinta-ala on vaivaiset n. neljä neliötä.. mutta tasoja löytyy tilaa lisäämään. Ei siellä näytä ahtaalta ja hyvin mahtuivat nelja kanaani ja kukko viime talven siellä asumaan. Tulevana talvena tulee tiukempaa, jos Matamin haudonta vielä onnistuu ja Pikku-Piiakin on päättänyt sinnikkäästi saada tipuja. Saattaapi jossain vaiheessa riittää muutama käppänä myytäväksikin, jottei tilan ahtaus ala vaivata.
Ja onhan tämä höperöittävä kanakuume hiukan monistuvaa laatua; mielessä on pyörinyt uhkaavasti ajatus viiriäisistä. :smt045
Minina

Viesti Kirjoittaja Minina »

Heipä hei kaikki :smt006
Mulle iski kanakuume ulkomailla ku olin joku 9v napero. Koulussa biologian tunnilla puhuttiin maatilan eläimistä ja siinähän se kanakin oli. Silloin päätin että halusin ehdottomasti kanan :smt005 toistelin asiaa jatkuvasti vanhemmilleni, mutta eihän me voitu kanaa hankkia kun kerrostalossa elettiin :smt022 mutta sitten tapahtui hurja juttu: me mentiin lintu puistoon, missä oli kaikenlaisia lintuja aivan vapaana, siellä oli kanoja, kukkoja, riikkejä, puluja, joutsenia, hanhia, hamstereita, kissoja.....ihan kaikkea ja aivan vapaana :smt045 no, me sitten mentiin koko perhe sinne ja olin oikein laatinut suunnitelman. Niimpä niin, sitten kotona äitini kauhuksi paljastui että laukussani oli kananpoika :shock: vanhempani aikoivat palauttaa untuvikon, mutta halusin pitää sen niin kovasti että lopulta vanhempani taipuivat :smt003 niin sitten laitoin tipusen häkkiin ja vein sen ulos joka päivä ja se oli kuin koira, mutta se arasteli muita ihmisiä hiukan paitsi minulla se seisoi olalla ja pään päällä ja makasi selällään kämmenelläni kun nostin sen ilmoihin :smt054 se oli minulle niin rakas... :smt055 sitten vein sen välillä eräälle maatilalle jotta se voisi tutustua kanoihin :smt008 ja niimpä se sitten polki kanoja päivät pitkät ja piti järjestystä yllä :smt003 mutta eräs toinen kukko pomotteli sitä kauheasti, mutta kasvaessaan kukkoni oli arvoaseman huipulla ja välillä se tappeli ja nahisteli pienemmän kukon kanssa :smt062 :smt014 mutta se siitä, kukkoni nimi oli Tipi :smt054 mutta sitten vanhempani erosivat ja muutettiin takaisin tänne suomeen :smt022 en tarkalleen tiedä rakkaan kukkoni kohtaloa, mutta pyysin isäni huolehtia siitä....mutta pelkään Tipin puolesta, sehän on vain pelkkä maukas kukko muiden silmissä :smt010 :smt022
Nyt sitten olen Helsingissä ja olen parhaimmillaan 13v ja haluaisin nyt hankkia Hollannin kääpiö kanan täältä munanetistä :smt045 nimittäin olen huomannut että rakastan kanoja sekä kukkoja ja tulen aina rakastamaan, ne ovat kuin koiria :smt045 ai niin, unohdin sanoa että minulla oli toinenkin kukko nimeltä Gitano. Sen sain pitää maatilalla jonne myöhemmin vein Tipinkin käymään. Tipi oli sekarotuinen sulkajalka, ja Gitano oli täysiverinen taistelukukko, mutta en tietenkään pistänyt sitä taitelemaan :smt018 olen kukkotappeluja vastaan! Sieltähän minä juuri pelastin Gitanon, kun se oli heikko pieni untuvikko, niin eräs tyyppi antoi sen minulle ja sanoi että se kuolisi pian, mutta eipä kuollutkaan ja niin siitä kasvoi komea kukko jota kaikki kadehtivat :smt005 minulle tarjottiin jopa 600 euroa Tipistä, mutta en tasan halunnut myydä sitä. Eli asia on niin että tulen aina olemaan kanaihminen ja rakastan kanoja sekä kukkoja ikuisesti ja ehkä hankin niitä enemmän isompanakin täältä munanetistä :smt024

Moikka! :smt006 :smt023
Bonus

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Mä en ollut yhtään kiinnostunut siipikarjasta tai linnuista yleensäkään. Brittiukkoni halusi viiriäisiä että saa viiriäisenmunia, joten hänelle sitten metsästin paikan mistä niitä saatiin ostaa. Kun mentiin viiruvauvoja hakemaan niin meille tarjottiin muutamaa tipusta jotka olivat vastikään kuoriutuneet. Mielellään ukko halus nekin ja mukaanhan ne lähti. Siitä se lintukuume mullekin kasvoi kun pääsi seuraamaan niitten kasvamista ja kehittymistä sekä hoitamaan pieniä. Siinä vaiheessa viimeinenkin naula lyötiin arkkuun kun pääsin näkemään miten oma kana hautoi tipuset ja kasvatti ne :smt060 Eikä sekään helpottanut kun sai seurata miten hautomakoneessa kuoriutui poikasia :smt002 Salakavalaa! Nyt saatan istuksia päivän ulkona ja seurailla noitten kanojen touhuja (tällä hetkellä ei ole muita lintuja kuin kanoja).
kanakoppi

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

se alko joskus vuosia sitten kun puput oli ensimmäistä talvea meilä niin pupujen tilojen (kivinavetta) lämmitys tuntui turhalta parin pupun takia niin kesällä tuli sitten kanoja. kanoja siksi koska isä ei hyväksynyt muita eläimiä (sitä en ole saanut koskaan selville miksi?) niimpä otimme kanoja ja jaoimme tilan puoliksi ''seinällä'' ja kanat on asustanut meillä tähän päivään asti. :smt001
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Minina kirjoitti:Heipä hei kaikki :smt006
Mulle iski kanakuume ulkomailla ku olin joku 9v napero. Koulussa biologian tunnilla puhuttiin maatilan eläimistä ja siinähän se kanakin oli. Silloin päätin että halusin ehdottomasti kanan :smt005 toistelin asiaa jatkuvasti vanhemmilleni, mutta eihän me voitu kanaa hankkia kun kerrostalossa elettiin :smt022 mutta sitten tapahtui hurja juttu: me mentiin lintu puistoon, missä oli kaikenlaisia lintuja aivan vapaana, siellä oli kanoja, kukkoja, riikkejä, puluja, joutsenia, hanhia, hamstereita, kissoja.....ihan kaikkea ja aivan vapaana :smt045 no, me sitten mentiin koko perhe sinne ja olin oikein laatinut suunnitelman. Niimpä niin, sitten kotona äitini kauhuksi paljastui että laukussani oli kananpoika :shock: vanhempani aikoivat palauttaa untuvikon, mutta halusin pitää sen niin kovasti että lopulta vanhempani taipuivat :smt003 niin sitten laitoin tipusen häkkiin ja vein sen ulos joka päivä ja se oli kuin koira, mutta se arasteli muita ihmisiä hiukan paitsi minulla se seisoi olalla ja pään päällä ja makasi selällään kämmenelläni kun nostin sen ilmoihin :smt054 se oli minulle niin rakas... :smt055 sitten vein sen välillä eräälle maatilalle jotta se voisi tutustua kanoihin :smt008 ja niimpä se sitten polki kanoja päivät pitkät ja piti järjestystä yllä :smt003 mutta eräs toinen kukko pomotteli sitä kauheasti, mutta kasvaessaan kukkoni oli arvoaseman huipulla ja välillä se tappeli ja nahisteli pienemmän kukon kanssa :smt062 :smt014 mutta se siitä, kukkoni nimi oli Tipi :smt054 mutta sitten vanhempani erosivat ja muutettiin takaisin tänne suomeen :smt022 en tarkalleen tiedä rakkaan kukkoni kohtaloa, mutta pyysin isäni huolehtia siitä....mutta pelkään Tipin puolesta, sehän on vain pelkkä maukas kukko muiden silmissä :smt010 :smt022
Nyt sitten olen Helsingissä ja olen parhaimmillaan 13v ja haluaisin nyt hankkia Hollannin kääpiö kanan täältä munanetistä :smt045 nimittäin olen huomannut että rakastan kanoja sekä kukkoja ja tulen aina rakastamaan, ne ovat kuin koiria :smt045 ai niin, unohdin sanoa että minulla oli toinenkin kukko nimeltä Gitano. Sen sain pitää maatilalla jonne myöhemmin vein Tipinkin käymään. Tipi oli sekarotuinen sulkajalka, ja Gitano oli täysiverinen taistelukukko, mutta en tietenkään pistänyt sitä taitelemaan :smt018 olen kukkotappeluja vastaan! Sieltähän minä juuri pelastin Gitanon, kun se oli heikko pieni untuvikko, niin eräs tyyppi antoi sen minulle ja sanoi että se kuolisi pian, mutta eipä kuollutkaan ja niin siitä kasvoi komea kukko jota kaikki kadehtivat :smt005 minulle tarjottiin jopa 600 euroa Tipistä, mutta en tasan halunnut myydä sitä. Eli asia on niin että tulen aina olemaan kanaihminen ja rakastan kanoja sekä kukkoja ikuisesti ja ehkä hankin niitä enemmän isompanakin täältä munanetistä :smt024

Moikka! :smt006 :smt023
Ihana tarina! :smt005 Sun täytyy sitten muuttaa maalle ja perustaa oma pieni kanala missä hoidat tipusiasi :smt023 Minulla meni onneksi helpommin kaikki ja asuin valmiiksi maatilalla ja sain lintuja niitä pyytämällä ja myöhemmin itse ostamalla :smt003 Nyt olen onnellinen 17vuotias siivekäs lauman omistaja Somerolla :smt006
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä en ole koskaan tykännyt kanoista erityisemmin. Sitten jouduin vielä hoitamaan yhdellä tallilla myös parvea entisiä tehokanoja ja erittäin kiukkuista kukkoa. Aloin pelkäämään koko kanalaan menoa, kun joka aamu löytyi raatoja ja kukko koitti ihan suoraan silmille isoilla kannuksillaan...

Löysin itseni kuitenkin täältä muniksen sivuilta katselemassa tietoja siivekkäistä ja haaveena olikin hanhet, joita sitten hankinkin ukolle häälahjaksi. Vajaan vuoden päästä siitä sitten olikin myynti-ilmoitus aivan ihanista harmaista kanoista :smt049 ja olihan ne sit kans pakko saada. Kukkokin tuli samaan kauppaan, koska mun mielestä kanoilla pitää olla se vahti ja palvelija. (Oikeasti itse en olis itselleni edes myynyt kanoja, kun selvästi niitä pelkäsin, enkä edes uskaltanut laatikosta niitä päästää kanalaan :smt002 ) Niin sitä sit vähitellen tutustuttiin kanojen kanssa, ensin uskalsin tarjota ruokaa kädestä, sit vähitellen koskea jne. Sit se jotenkin vain karkas käsistä... :smt005 Kana halusi hautoa ja huomasin olevani lähes emo tipulle, siinä vaiheessa itsekin tajusin olevani mennyttä! :smt050
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Hauskoja tarinoita teillä. :smt001
lahjakanala

Viesti Kirjoittaja lahjakanala »

Minä en ole koskaan aikaisemmin ollut tekemisissä kanojen kanssa, mutta vuosi sitten täytin pyöreät 40 ja sain sisaruksiltani lahjaksi 4 kanaa ja kukon sekä valmiiksi pystytetyn kesäkanalan :smt002
Ei auttanut muuta kuin avata nettiyhteys ja aloittaa tiedon hankkiminen sillä tavalla. Ensi hätään sain kaksi kassillista rehua, jotta voin ensimmäisenä arkena rynnätä maatalouskauppaan.
Kanani eivät ole mitään hellyttely kanoja eivätkä kyllä anna ottaa itseään kiinni lainkaan. Yksi on jopa vähän uhmakas ja meinaa nokkia sääriä kun viedään ruokaa tai muuten touhutaan kanalassa.
Mieheni joutui kait sitten pakon sanelemana rakentamaan syksyllä lämpöeristetyn kopin talven varalle, sillä hän ei ole mikään teurastaja tyyppi, enkä minä osaa taas pitää vasaraa kädessäni :smt002
Tänä kesänä rakensimme sitten suuren piha-aitauksen, etteivät ole aivan irrallaan pitkin pihaa. Mieheni ei näet pidä pihalla olevista kakkaläjistä :smt012

Talven yli sain siivekkäät pidettyä elossa, mutta muita ongelmia sitten on piisannut ja voi olla, että kanalani pito jää tähän yhteen vuoteen. En osaa hoitaa tauteja eikä ole mahdollisuutta jatkuvasti desinfioida kanalaa tautien ehkäisemiseksi. Kun näet täytyy tehdä myös ansiotyötä. Kun voisinkin vain olla kotosalla ja puuhata maataloustöitä.

Ajatuksena lahjaksi saatu kanala on aivan ihana, mutta kokemattomana täytyy sanoa, että todella haastava. :smt017
Vastaa Viestiin