Skalpeerattu tipu :(

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
joustopahis

Skalpeerattu tipu :(

Viesti Kirjoittaja joustopahis »

Voi epäonnen juhannusta. Kolme yhtä aikaa hautonutta emoa ei löydä sopua. Kaksi hautoi sopuisasti samassa pesässä ja vaihteli munia välillä, yksi oli eri pesässä. Nyt kun porukka on lähtenyt liikkeelle (yhdellä kolme tipua ja kahdella kaksi yhteistä) alkoi tulla riitaa pesistä, kun oma pesä ei kaksikkoemoille kelvannutkaan enää.

Laitoin pariksi yöksi verkosta esteet ja kaikki omiin pesiinsä. Mutta aamupäivällä tänään, kun vein puuroja, löytyi kaksikon pesästä vain yksi tipu. Ja yhden pesästä neljä tipua. Ja yhdeltä noista neljästä oli koko pää ihan verinen ja ihoa näytti puuttuvan harjasta niskaan asti :`(

Onko tipua joku nokkinut vai onko se satuttanut itsensä johonkin jotain paetessaan, en tiedä. Se vaikutti kuitenkin pirteältä kammottavaan ulkonäköönsä nähden. Se tuli normaalin oloisesti syömään juuri ja söi reippaasti.

Hätäännyksestä toivuttuani ja rauhoiteltuani järkyttyneinä itkevät lapset soitin muutamalle kanatutulle ja sain rohkaisevia neuvoja. Kiitos.
Erotin kaikki emot metallisiin koirahäkkeihin kanalan sisälle kerroksittain. En tiedä kuka on kenenkin tipu, jako meni ihan sattumanvaraisesti. Kiltein kana sai "Skalpin" hoitoonsa. Se oli emoista ainoa joka ei ressukkaa nokkinut. Ja sille vielä toinenkin tipu, jos tuo menehtyy, niin jää ainakin yksi.

Katsotaan miten käy. Jos tipuselta voimat loppuu, niin sittenhän ratkaisu on selvä :/

Onko kokemuksia kanojen toipumisesta ihovammoista? Entäs vastaavia emotappeluita? Olisiko toipumisen kannata parempi eristää tipu yksikseen hoitoon vai onko parempi antaa olla emon alla?

Oppivatko kanat juomaan lemmikkien pulloautomaateista? Sellaiset voisi olla kätevät noihin eristysselleihin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Skalpeerattu tipu :(

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanat toipuvat yleensä hyvin ja nopeasti ihovammoista. Toki tilannetta auttaa ensinnäkin kaiken näkyvillä olevan veren putsaus, etteivät toiset keksi nokkimista. Sitten voi panostaa haavan hoitoon ja jatkossa siihen tulevan ruven hoitoon. Emon allahan se paras paikka on, jos emo tai kaverina oleva tipu antavat haavan olla rauhassa.

Minkälaista juoma-automaattia tarkoitat? Jos nippapulloa eli sitä missä on se kuula, niin sitä en itse laittaisi, kun emot eivät ole siihen oppineet. Jos tarkoitat sitä mallia, jossa vesi valuu pieneen kouruun, niin se on vallan mainio vekotin eristysselliin. Laitan kuvan, jossa tämä malli näkyy:

Kuva
joustopahis

Ei ollut tipusesta enää eläjäksi, kanatuttavan ystävällinen puoliso hoiti asian. :`(
Aamulla olivat tipun silmät muurautuneet umpeen eikä syöminen sokeana onnistunut. Lämpimällä vedellä huuhtelemalla sain hieman toista silmää auki ja sormella juotin tipoittain vettä. Mutta syöminen ei silti onnistunut ja tipu oksensi vedet.

Joo tarkoitin sellaista kuulapulloa. Mutta tuo ehdotuksesi on parempi, en tiennyt että tuollaisia on.

Mistä olet löytänyt tuollaisen kourullisen? Onnistuin löytämään yhden, vasta kolmannesta lemmikkikaupasta, ja siihen mahtuu vain 2dl nestettä, mutta onhan se tyhjää parempi. Ei ehkä riitä helteellä päiväksi.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä osaa kanat, viirut, kalkkunat ja jopa ankatkin juoda nippapulloista. :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Voi pikkureppanaa... :smt009
Mulla on kaksi noita kourullisia pulloja ja ne on löytynyt pitkällisen etsinnän jälkeen lemmikkikaupoista. Toiseen menee puolisen litraa vettä, niin se on parempi kuin tuo kuvassa oleva pikkuinen. Semmoiset isoon limupulloon sopivat juoma-automaatit ovat kanssa näppäriä tipujen kanssa. Niitä taitaa löytyä ainakin Hautomakoneen nettikaupasta: http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... roupID=310
Itse ostin aikoinaan pari kappaletta eräältä munislaiselta.

Kuulapullokin on näppärä ja eristyspesään sopiva, jos emolintu osaa sitä itse käyttää jo entuudestaan :smt045 Mä yritin sitä opettaa viiriäisille, muttei ne oppineet. Kanoille ja kalkkunoille en ole edes kokeillut, kun musta on jotenkin luontevampaa linnun juoda alhaalla olevasta vesiastiasta.
joustopahis

Kiitos linkistä, noita pitää tilata. Meillä on tällä hetkellä vähän vastaavat, mutta omat viritelmät joiden teline on rakenneltu hautakynttilöiden metallijalasta :)
Kestääkö noissa telineissä isot pehmeät pullot? Kanatuttava varoitteli, että vain aiemmin myynnissä olleet kovat muovipullot toimivat, pehmeät lorottavat vedet pois. Ja kovia limu tai vesipulloja ei enää taida olla missään kaupoissa myynnissä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Mä oon jemmannut just niitä kovia muovipulloja noihin ko. automaatteihin. Pulloharjalla kun tiskaa, niin niillä pärjää vuosia. Hiljattain sai kotikaljaa kovissa muovipulloissa...viimeksi taisin bongata joulun tienoilla...lieneekö nekin jo menneet pehmopulloihin? Onkohan kukaan testannut, että miten lasipullo toimisi?
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

joustopahis kirjoitti:Kiitos linkistä, noita pitää tilata. Meillä on tällä hetkellä vähän vastaavat, mutta omat viritelmät joiden teline on rakenneltu hautakynttilöiden metallijalasta :)
Kestääkö noissa telineissä isot pehmeät pullot? Kanatuttava varoitteli, että vain aiemmin myynnissä olleet kovat muovipullot toimivat, pehmeät lorottavat vedet pois. Ja kovia limu tai vesipulloja ei enää taida olla missään kaupoissa myynnissä.
Mulla on tollasessa aquadrinkissä ihan normi 1,5 litran pehmeä limupullo ja hyvin se toimii! MÄkin ihan hulluna yritin etsiä kovaa pulloa siihen, mutta eihän niitä enää noissa limupulloissa ole... Mutta aivan moitteetta tuo toimii pehmeäkin. Ehkä vähän helpompi sellainen kova olisi asetella ja ottaa pois paikoiltaan, mutta eipä muuta eroa ole :smt001
Vastaa Viestiin