Kukon jalkatappi

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vardenji

Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Aloin tutkimaan ton pääkukon jalkapohjaa ja tein oudon löydön. Kukko on ontunu jo hyvän aikaa toista jalkaans ja astunu vähän vinoon. Nyt otin sen syliin ja löysin jalkapohjasta ison pahkuran kakkaa. Otin sitä sit varovasti pois ja huomasin et mukana on rupea. Siitä jatkoin vielä nyppimistä(tiedä ettei olis pitäny, kukkoo ei näyttäny sattuvan) ja se rupi irtos. Sen mukana irtos JALAN SISÄLTÄ kellertävä hiukan läpikuultava sarven mallinen tappi. Tapilla oli pituutta ehkä 7mm ja tyvessä leveyttä n.5 mm, joten aika iso oli kukon jalkaan. Jälkeensä se jätti ammottavan reiän, josta tuli vähän verta VAAN REUNOISTA. Se reikä ittessään ei vuotanu.
Vein kukon sisään, pesin haavan 1/10 laimennettuun betadinella(ell anto ohjeen jotain aikaa sitten) laitoin sille sen reiän kokosen mällin fucidinee(2% basibactia vastaava haavanhoitovoide mm märkäruven hoitoon) haavasiteeseen, se pestyyn jalkaan ja päälle teipillä enste muovipussia ja sit kangasriekale sukaks. Nyt toivon et kukon koipi paranis [-o< Kukko joka valittamatta ja rimpuumatta antaa tehdä kaiken tommosen on mulle aika ihme... Toivon vaan ettei toi fucidin ollu iso virhe...

Mutta mikä ihme tollanen 'sarvitappi' on?! Onko kellään tapahtunu vastaavaa?

Eteisessä jossa kukon hoidin haisee muuten ihan karmee kukon varpaanvälihiki...
siimis

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kurkon jalasta varmaan puhe?

Mä olen sitä aina välillä tiiraillut ja siinä ei ole ollut mitään päällepäin nähtävissä. Mutta ontui. Tuon löydöksen perusteella voisin epäillä, että siinä on sittenkin ollut paise, joka olis siis nyt ehkä aika hyvällä mallilla paranemaan päin..? Pidän peukkuja! Tekemäsi hoito sinällään kuulostaa minusta ihan järkevältä. Itse olisin varmaan suihkinut haavaan terramycin-spraytä. Jos haluat sitä ja liikutaan samalla suunnalla, niin voit saada multa pullon pohjat!
vardenji

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Joo, Kurkosta kyse. Ei se jalka tollaselta näyttäny sillon hakiessa, on varmaan täällä alkanu kunnolla vaivaamaan.
Erinomaiset käytöstavat herralla! Oli enimmäkseen vaan uteliaan ja rauhallisen olonen koko operaation ajan. Iho sen reiän ympärillä oli ennen mun nyppimistäni( :oops: en tiiä oliko hyvä vai paha nyppästä se möykky tiehensä) tulehtuneen olonen, sellanen punanen ja jollain tapaa tuli mustelma mieleen. Kaikki oli vaan kakkapalleron alla visusti piilossa ja sen huomas vaan syynäämällä sen kukon varpaanvälejä(jotka haisee samalta kun mun veljen sukkahiki kun oltiin vielä teini-ikäsiä) ja sillonkin vaan sen 'mustelman'.

En sit kyllä tiiä mistä tuli sellanen äkillinen halu selvittää ontumisen syy :smt017 Harmittaa kun pelästyessäni verenvuotoo, pudotin sen sarvitapin tonne pehkuihin, eikä se sieltä enää löydy. Reikääkään en siinä hötäkässä tajunnu kuvata tänne, halusin vaan äkkiä sen reiän turvaan pöpöiltä.
Onko tollaset paiseet kuinka yleisiä?

Pidän jalkaa silmällä, pidän tavotteena puhdistaa se pari kolme kertaa päivässä ja koitan saada Kurkon paranemaan.
siimis

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja siimis »

Toi terramysiini on antibioottia, se auttais varmasti hyvin tuohon tulehdukseen. Toinen mitä tuli mieleen, niin jos ei paketit tahdo pysyä paikallaan, niin suihkutettava tervalaastari vois olla aika pätevää kamaa tuollaiseen. Mutta betadinepesu auttaa varmasti myös, seuraa vaan lähteekö tulehdusoireet helpottamaan vai ei. Kesällä tuollaisten hoito voi olla aika hankalaa.

Mun käsittääkseni jalkapohjapaiseet ei ole mitenkään ennenkuulumaton juttu isoilla raskailla kanaroduilla.
kaakatin

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Vari älä pidä sitä muovipussia siinä haavan päällä kovin kauaa. Haavan pitää saada "hengittää", muuten tulehtuu pahemmin. Mieluummin kuivaa hengittävää sidosta.
vardenji

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt siinä on ensin pari kerrosta haavaharsoa sen antibioottivoiteen kera, sitten pala muovipussia ja mun pariton sukka sidottu kannuksen yltä. Edellinen ei pysyny. Kohta vaihdan(syön eka) haavasiteet ja jätän vaikka samalla sen muovin kokonaan pois.
Lisäks kukko muutti pariks päivää eteiseen tyhjentyneeseen tipulaan tarkkailtavaks. Pelästyin kun Kurko näytti mulle jonkun paiseen pyrstön päältä, mut kaveri ties kertoo sen olevan rasvarauhanen josta se saa rasvaa sulkien hoitoon. Kiekuu kivasti eteisessä NYT. Annoin sille tuoretta tomaattia kauran ja muiden herkkujen lisukkeeks(yritän olla kyllä lihottamatta sitä toipilasaikana)

Kurko oli saanu eilen siteet irti ja sain putsata likaantunutta haavaa aika kauan. Se ontu ennen puhdistamista huomattavasti eikä jalka kantanu, mutta kun sain siteet taas paikalleen, sen kävely näytti helpottuneen valtavasti.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mites kukko jakselee? :smt023
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
vardenji

Re: Kukon jalkatappi

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Haava meni umpeen ja oli taas hyvän aikaa kunnossa, mutta nyt ontuu taas. Täytyy vaan soittaa neuvoo ell ja yrittää parannella. Jos ei parane lopullisesti piakkoin, niin sit en tiiä. Onhan se kurjaa jos jalka on koko ajan kipee.
Vastaa Viestiin