siili pihassa
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
emilia
siili pihassa
hei kaikki
Siili sipsuttelee meidän pihassa kanat kaakattavat todella äänekkäästi, varsinkin ne joilla on pienen pienet poikaset.
Koirat ajoivat siiltä, mutta eihän ne sille mitään voineet kun se meni heti kerälle. Mitä tehdä häätää siili pois pihalta keinolla millä hyvänsä, vai antaako sen sipsutella ?????????? Ja jos se pitää häätää niin mikä olisi hyvä keino, itse ajattelin nostaa sen rukkaset kädessä pyykkikoriin ja viedä sitten se pellolle.
En tiedä miten se on tänne päässyt, koko piha aidattu, ainoa paikka mistä olisi voinut tulla on maantieltä portin ali, onneksi ei ole jäänyt auton alle.
Siis siilin häätöönkö tässä pitää ruveta ????????
Siili sipsuttelee meidän pihassa kanat kaakattavat todella äänekkäästi, varsinkin ne joilla on pienen pienet poikaset.
Koirat ajoivat siiltä, mutta eihän ne sille mitään voineet kun se meni heti kerälle. Mitä tehdä häätää siili pois pihalta keinolla millä hyvänsä, vai antaako sen sipsutella ?????????? Ja jos se pitää häätää niin mikä olisi hyvä keino, itse ajattelin nostaa sen rukkaset kädessä pyykkikoriin ja viedä sitten se pellolle.
En tiedä miten se on tänne päässyt, koko piha aidattu, ainoa paikka mistä olisi voinut tulla on maantieltä portin ali, onneksi ei ole jäänyt auton alle.
Siis siilin häätöönkö tässä pitää ruveta ????????
-
Kalle
- bankiva
Re: siili pihassa
Miksipähän se siili pitäisi häätää pois? Meillä kanat vapaana, koira tarhassa; no proplem.
Minä vieläpä ruokin siilejä kalanperkkeillä tuonne saunan alle.
Harmiton yökulkija; muuten kesyyntyykin jos riittä kärsivällisyyttä.
Kaikenkaikkiaan, siili on eläin, joka kun on ajatellut ko alueen reviirikseen; se myöskin pitää sen.
Minä vieläpä ruokin siilejä kalanperkkeillä tuonne saunan alle.
Harmiton yökulkija; muuten kesyyntyykin jos riittä kärsivällisyyttä.
Kaikenkaikkiaan, siili on eläin, joka kun on ajatellut ko alueen reviirikseen; se myöskin pitää sen.
-
reetta
juu turha on siiliä koettaa muuttaa. mulla on omakohtainen kokemus töölöstä hgin keskustasta. siili tuli aina keskiyöllä talomme ulko-oven syvennykseen hengailemaan. se tuli läheisestä puistosta, ylitti runeberginkadun yötakseja henkensä kaupalla väistellen ja vietti sitten aikaa siinä ovisyvennyksessä ihan tuntitolkulla. en tiedä miksi, koska ei siinä ollut mitään mikä olisi näin ihmisen silmään ollut siilille kiinnostava asia. siis semmonen kerrostalon kivinen ovisyvennys! mutta siinä se oli joka hiton ilta. mä kannoin sen joka ilta samaten takaisin puistoon. ja ei aikaakaan, kun se oli taas palannut. lopulta päädyin seisomaan runeberginkadulla liikenteenohjaajana, kun siili ylitti katua. yhtenä yönä vein sen jopa hietsun rantaan saakka, jonne on kuitenkin kilometri tai pari matkaa, ja se oli seuraavana iltana taas tuhisemassa ovisyvennyksessä. ehkä se oli edellisessä elämässään asunut siinä talossa?
-
vardenji
Siilihän syö hyönteisiä ja pieniä nilviäisiä, joten vaaraksi siitä ei ole. Ja isona huomiona: siiliä ei ole jos sille on luonnollisia vihollisia=kettuja ym petoja
Mä haluaisin siilin pihalle, mut kun on noi ketut... Koirakin kai aikaa myöten siihen tottuu. Siilit on mun käsittääkseni vähentyny viime vuosina tosi paljon elinolosuhteiden huononnuttua ja hyönteisten myrkytysten kautta. Syksyllä kannattaa jättää sille lehti/risukasa pienen mäen päälle talvehtimista varten niin ettei se huku sulamisveteen keväällä.
-
Korpela
Jos siinä oli sen nuoruudessa ollut joku mamma joka oli ruokkinut sitä.reetta kirjoitti:juu turha on siiliä koettaa muuttaa. mulla on omakohtainen kokemus töölöstä hgin keskustasta. siili tuli aina keskiyöllä talomme ulko-oven syvennykseen hengailemaan. se tuli läheisestä puistosta, ylitti runeberginkadun yötakseja henkensä kaupalla väistellen ja vietti sitten aikaa siinä ovisyvennyksessä ihan tuntitolkulla. en tiedä miksi, koska ei siinä ollut mitään mikä olisi näin ihmisen silmään ollut siilille kiinnostava asia. siis semmonen kerrostalon kivinen ovisyvennys! mutta siinä se oli joka hiton ilta. mä kannoin sen joka ilta samaten takaisin puistoon. ja ei aikaakaan, kun se oli taas palannut. lopulta päädyin seisomaan runeberginkadulla liikenteenohjaajana, kun siili ylitti katua. yhtenä yönä vein sen jopa hietsun rantaan saakka, jonne on kuitenkin kilometri tai pari matkaa, ja se oli seuraavana iltana taas tuhisemassa ovisyvennyksessä. ehkä se oli edellisessä elämässään asunut siinä talossa?
Toisaalta toi edellinen elämäkin kuulostaa ihanalta
-
sisu65
Minäkin haluaisin siilin pihalle tepastelemaan, mutta ei ole siilejä meillä. Tuossako syy sitten kun ketun olen nähnyt ..
-
Rusina
Siili on niin jääräpäinen otus, ettei sen mieltä muuta mikään jos se on päättänyt johonkin asettua. Meillä niitä on kokonainen pataljoona, ehkä villi piha miellyttää niitä. Mä olen jo useamman kesän kantanut siilejä harva se yö pois koiratarhan vierestä. Meidän koirat eivät nimittäin totu niihin tai oikeastaan niiden suurin intohimo on kiljua kuin hyeenat siileille. Ja siilit haluavat koiratarhaan hinnalla millä hyvänsä, pitävät koiranruuista. Parhaimmillaan/pahimmillaan saa samaa siiliä kantaa useita kertoja yössä pois tontilta.
Siilit ovat jo kesyyntyneet niin, että kun ne ottaa käteen, avautuvat kerältä ja tutkailevat onko mitään hyvää tarjolla
. Kiinniottovaiheessa osa vain putputtaa, äkäisin vielä tuhahtelee ja pomppii piikkipallona. Auts.
Siili on muuten rauhoitettu, joten sitä ei oikeastaan saisi häiritä.
Siilit ovat jo kesyyntyneet niin, että kun ne ottaa käteen, avautuvat kerältä ja tutkailevat onko mitään hyvää tarjolla
Siili on muuten rauhoitettu, joten sitä ei oikeastaan saisi häiritä.
-
minnimanni
Voi kumpa meilläkin olisi siilejä, mutta täällä on paljon supeja et johtuisko siitä ettei siilejä ole. Edellisessä paikassa oli paljon siilejä ja ruokittiin niitä viilillä ja jauhelihalla.
-
Iloisten Munatalo
Meillä on montakin siiliä liikkeellä joka ilta. Tänään kun olin laittamassa horsmanvarsia kanoille niin yht ´äkkiä ne antoivat varoitus äänen ja ihmettelin että mitä ne nyt toljottavat kaulat pitkällään? Siili mennä tuhisi navetan seinustalla
Siilit on hyödyllisiä eläimiä ja super suloisia
Siilit on hyödyllisiä eläimiä ja super suloisia
-
Maatikko
^Niin on, harmi ettei täälläkään siilejä viipottele. Lapsena aina oli ihan ykköskivaa seurata niiden touhuja ja tarjota niille maitoa (jota ei saa antaa siilille).
-
emilia
no niinhän se on Siilit ovat ihania.
Kiitos kaikille vastauksesta, mutta pelästyin vain sitä, kun kanat huusivat kurkku suorana kun siili tepsutteli päivällä pihassa.
Koirat haukkuivat sitä, mutta jättivät sitten sen rauhaan, kun huomasivat etteivät voi sille tehdä mitään. Muistivat varmaankin pentuajoista jolloin meillä oli paljon siilejä pihassa ja ne eivät voineet tehdä niille mitään. Sitten ne vaan jotenkin hävisivät pihasta, mihin lieneen menneet.
Yksi kysymys vielä, meillä on nokkospelto joka on todella suuri ja ajattelin myrkytää sen pellon jollakin rikkaruoho myrkyllä, onkohan siitä haittaa siilille ?? Kanat pidän pois pellolta aitauksella
Kiitos kaikille vastauksesta, mutta pelästyin vain sitä, kun kanat huusivat kurkku suorana kun siili tepsutteli päivällä pihassa.
Koirat haukkuivat sitä, mutta jättivät sitten sen rauhaan, kun huomasivat etteivät voi sille tehdä mitään. Muistivat varmaankin pentuajoista jolloin meillä oli paljon siilejä pihassa ja ne eivät voineet tehdä niille mitään. Sitten ne vaan jotenkin hävisivät pihasta, mihin lieneen menneet.
Yksi kysymys vielä, meillä on nokkospelto joka on todella suuri ja ajattelin myrkytää sen pellon jollakin rikkaruoho myrkyllä, onkohan siitä haittaa siilille ?? Kanat pidän pois pellolta aitauksella
-
vardenji
Rikkaruohomyrkyt ja tuholaismyrkyt(hyönteis) on vaarallisia siileille
Juur niitä itse syytän siilien vähenemisestä. Nokkosen voi kans kuivata kerpuille ja syöttää talvella eläimille, ainakin kutut tykkää 
-
Iloisten Munatalo
Meillä on kanssa nokkosia puskina, miten niiden syöttäminen kanoille? Tuoreena polttavat mutta jos kuivattaa? Vai syökö ne edes nokkosia? 
-
mervi.i.
Meillä on myös niin onnellisesti,että siili asuu pihassamme. ihana otus
, missä lie marjapensaissa pesii ?? Sieltä meidän neiti X sen on useimmin löytänyt ja haukkuu niin pirusti ja sekoaa täysin, ei voi ymmärtää mikä tuo piikkipallo on joka suhisee. toivottavasti piikikäs ystävämme ei moisistä räksytyksistä pelästy eikä muuttaisi pois. Ei voi oikein ruokkia sitä ,kun koiruudet pääsee kaikkialle, mutta onneks on melko rehevä piha, jospa löytyy matosia ym herkkua ihan luonnosta 
-
minnimanni
Nokkoset kannattaa tosiaan niittää ja kuivata talveksi kanoille, syövät niitä mielellään talvella ovat hyvä rauta lähde. Samoin vadelma ja horsma kerppuja voi tehdä kanoille ja miksei myös koivuvihtoja. Kyllä kanoille kelpaa kaikki vihreä myös kuivattuna talvella, syö ne jonkin verran heinääkin.