Olen tänä keväänä myynyt poikasia.
En löytänyt Eviran sivuilta minkäänlaista selkeää ohjetta, pitääkö myynneistä tehdä siirtoilmoitus / poistoilmoitus Eviraan ja jos pitää, miten se tehdään. En löytänyt myöskään minkäänlaista puhelinnumeroa / sähköpostiosoitetta, josta asiaa voisi tiedustella tai jossa ilmoituksen voisi tehdä. Vuohi- ja lammasrekisteriin olen hoitanut ilmoitukset puhelimitse, mitään nettilomakkeita en ala täyttelemään, enkä sellaista edes löytänyt. Siispä kysyn nyt täältä hevosmiesten ja kananaisten tietotoimistosta. Onko kellään varmaa tietoa aiheesta? Evirahan ei itse oma-aloitteisesti kerro meille rekisteröityneille eläintenpitäjille mitään velvollisuuksistamme...
Olen tänä keväänä tietenkin edellyttänyt siipikarjanpitäjäksi rekisteröitymistä meiltä poikasia ostaneilta henkilöiltä, että voin tehdä poistoilmoitukset asianmukaisesti. Pitääkö sellaisia nyt siis kuitenkaan tehdä?
Pitääkö myynnit ilmoittaa rekisteriin?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Paltsi
Re: Pitääkö myynnit ilmoittaa rekisteriin?
En ole edes tuohon eviran rekisteröintilomakkeeseen laittanut tarkkoja määriä siivekkäistä joten en aio myöskään ykköskanoista ilmoittelemaan. Laitoin muistaakseni "maksimimäärän" kutakin lintulajia noin hatusta vedettynä ja varuilta ilmoitin meillä olevan hanhiakin kun niitä on tarkoitus tänä kesänä jostain haalia, niitä ei siis vielä ole. Tulkinta on sitten minun eikä Eviran 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Joo, myyntejä/ostoja ei tarvitse ilmoitella eteenpäin minnekään. Riittää, että kotona on ne ylhäällä, jos joku joskus sattuu kyselemään. Tosin sitä Eviran laatimaa/hyväksymää lomaketta ei ole vieläkään saatavilla, joten jokainen voinee toistaiseksi pitää omanlaistaan kirjanpitoa kanojen liikenteestä.
-
Ilona
Kiitos Hilta. Olipa mukavaa kuulla, ettei tarvi ilmotella. Kirjanpitoa pidän säilyttäjänä muutenkin.