Apuva.. Kukosta tulee pata-ainesta jos...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaztanja

Apuva.. Kukosta tulee pata-ainesta jos...

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mitähän mun kannattaa tehdä, kun mulla on kanalla kolme tipua, jotka ovat nyt noin kolmeviikkoa vanhoja. Kana on ollut tipujen syntymästä ja osan haudonnan ajasta eristettynä parvesta niin, että näköyhteys on säilynyt päivittäin. Ja että pesästä on käyty valvotusti välillä muiden kanssa ruokailemassa. Noin hiukan yli viikko sitten kokeilin kokonaan parveen palauttamista tipujen kanssa ja kanat suhtautuiva asiaan hyvin. Mutta Kukko perkule hyökkii tipujen kimppuun. Erityisesti se vainosi rääpäle tipua, joka menehtyi (ei kukon tappamana)ja se on ymmärrettävää, mutta nyt se vainoaa kolmea muutakin tipua, joista eniten ärsyttää erirotua oleva tyrnis tipu. Kanaemo on ollut uudelleen eristettynä tipujensa kanssa nyt viikon. Ja kun rääpäle tipua ei ole enää ärsyttämässä kukkoa yritin tänään uudelleen parveen palauttamista. Kukko vainoaa yhä vimma silmissään tipuja. Ensin hyökätään kanan kimppuun ja pöllytetään se ja tiput erilleen ja sitten aletaan saalistamaan tipuja. :smt013 Kana ei pysty puolustamaan tipujaan.
Mitä teen? Laitetaanko kukko pataan ja uusi tilalle vai mitä voisin yrittää? Kukkoa on "puhuteltu" enempi ja vähempi ja kohta se ei tule lähellekään mua.. :smt009
Mulla ei ole vielä paljon kokemusta näissä asioissa. Viimekesänä sama kana hautoi yhden tipun, jonka sama kukko hyväksyi ongelmitta. Nyt tilanne on kaoottinen. Nyt kukko on erillään ja muu parvi yhdessä.
Maatikko

Re: Apuva.. Kukosta tulee pata-ainesta jos...

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Nyt sanoisin äkkiseltään että kukko kokonaan vaihtoon. Kukkoja maailmassa riittää. Ei siitäkään tule mitään, jos kukkoa joutuu pitämään eristyksessä muusta parvesta. :smt009
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Olisko tiput kukkotipuja? Meillä ainakin vanha kukko osaa tunnistaa tosi pienistä. :smt017
kaztanja

Enpä osaa sukupuolia noista tunnistaa. Saattaavat olla kukkojakin.
Mistähän mä nyt tähän hätään uuden kukon meille löydän? Kun tuntuu ettei tälläseudulla paljon kanaharrastajia ole.. saati sitten juuri kääpiökochineita... ja hyvä kukko tuo vanha muuten on ollut.. harmi on se tappaa, kun on kasvanut koko komeuteensa. Mut ei kai auta.. tuskin sille löytyy ottajaakaan. Kokeilen kuitenkin ilmoitusta tuonne myydään/annetaan osioon.
kaztanja

Hiukan mietityttää, että kuinka yleistä tällainen käyttäytyminen on kukoilta?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

meillä ei ainkaan yksikään kukko ole käyttäytynyt noin. Kukot jopa ruokkivat kukkonuorikoita kuten kanoja. Aina siihen asti, että ovat sukukypsiä. Keväällä kun siirsin konehaudotut kanalaan parin viikon ikäisenä, niin kukko opetti niitä syömään ja piti huolta. Niin kuin kukon kuuluukin.
Meillä huono kukko hukkaa päänsä aika nopeesti...
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meilläkään ei oo yksikään kukko toiminut noin :smt017 Kovalla potpotuksella ruokkivat tipuja :smt001
kaztanja

Olin yhteydessä erääseen kääpiökochin kasvattajaan ja hän sanoi minulle että hänen kokemuksensa mukaan kääpiökochin kukot ei tykkää tipuista. Hän kuulemma pitää kanan ja tiput erillään kolmen kuukauden ikään saakka, joka on ollut käytäntö hänellä jo pitkään. Kun sulkapeite on kehittynyt kunnolla kukko on hyväksynyt ne. Voiko olla jotenkin rotuun liittyvä juttu? Kuulostaa omituiselta. Mietityttää myös tuo pitkään parvesta erillään pito? Toinen tuttavani, jolla on kääpiökochineita, keneltä hain kukon ja ensimmäisen kanani munineen taas sanoi ettei hänellä ole ollut tällaisia ongelmia.
kaztanja

Jee! Tilanne näyttää tällä hetkellä varsin loistavalta. Meillä Kukko ja Muori tipuineen nääs nyt nukkuukin samassa pesässä! :smt038
Tein niin, että eristin kukon erilleen vieraaseen tarhaan pihan toiselle puolelle ilman näköyhteyttä neljäksi päiväksi.
Olihan se siellä onneton- ravasi häkin viertä ja nukkua kyhjotti maassa nurmikolla, mutta jos tämä tuotti pysyvää tulosta on se aina parempi vaihtoehto Urpon kannalta kuin kirvesterapia..
Sitten laitoin sen kuljetuspoksiin odottamaan ja siirsin häkin taas aivan vieraan näköiseen ympäristöön.. sisustin sen kannoilla pesäpahvilaatikolla ja varmuuden vuoksi vanhalla puisella portaalla, jonka alle jää hyvä tila poikasten paeta tarvittaessa. Tässä vaiheessa siirsin neliviikkoisen tyrnistipun Muorilta pois, muiden kolme viikkoisten tyrnisten kanssa erilleen kasvamaan. Se on jo tutustunut yhteiselolla päivätarhassa muihin tyrniksiin ja kahtena edellisenä yönä ollut ilman emoa talvikanalassa niiden kanssa. Nämä viisi kuitenkin jatkossa elävät omassa parvessaan. Siirsin sen pois, koska tuo tipu selkeästi ärsytti eniten kukkoa ennen kukon eristämistä.
Vein Muorin uuteen tarhaan ja annoin sen stekata paikkoja uudessa tarhassaan noin tunnin verran, jonka jälkeen hain kukon ja laitoin sen samaan tarhaan. Sopeutumisessa ei ollut mitään ongelmia. Kukko ei tehnyt elettäkään jahdatakseen Muoria tai sen kahta tipua. Päin vastoin käyttäytyi ehkä pikkupoikamaisen varovasti. Tiput tulivat ihan sitä liki, eikä se tehnyt niille mitään. Kääntyi vain pois, suki itseään tai napsi ruohoja suuhunsa. Parin tunnin kuluttua, kun menin katsomaan, oli Muori, Urpo ja tiput samassa pahvilaatikossa lepäämässä. :smt049 Huomenna aion edetä kuitenkin varovasti ja tuon muut kanat yksitellen tähän uuteen tarhaan. Tämä vaikuttaa lupaavalta. :)

Kuva
Viimeksi muokannut kaztanja, 08 Kesä 2011, 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Hieno juttu! Toivotaan että loppukin sujuu yhtä hienosti!
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on ollut paljon kääpiökotseja ja ihan luvattoman monta kukkoakin :smt005 mutta ei niistä kukaan ole koskaan käyttäytynyt noin. Mulla on ollut kymmenen kukkoa samassa laumassakin ilman mitään tappeluita. Kanat ovat hautoneet samassa parvessa, ilman mitään eristyksiä ja tiput ovat pärjänneet laumassa ihan hyvin. Mutta olen kyllä kuullut ja nähnytkin, että rodussa on tuikeampiakin luonteita. Joskus joku "nuori isä" voi olla vähän hukassa tipujen suhteen, jos ei ole sellaisia ennen nähnyt? Olisko tässä ollut siitä kyse?
kaztanja

Voi plaah.. :smt009
Urpo eli sävyisästi Muorin, tipujen ja muiden kanojensa kanssa hiukan yli vuorokauden, kunnes palasi vanhaan käyttäytymismalliin.. Ehkä hätiköin, kun siirsin Muorin, tiput ja kukon jo ensimmäisen vuorokauden yhteiselon jälkeen takaisin parveen. Ehkä ne olisi pitänyt pitää kauemmin yhdessä. Mutta nyt en enää yritä. Urpo on nyt mahdollisuutensa meillä käyttänyt ja joko muuttaa muualle tai tutustuu pölkkyterapiaan tarkemmin.. :(
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Voi Urpå Urpå... :smt012
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mun Bossi on käppänä ja se ottaa tiput huostaansa ainakun laittaa uusia lisää... Mut saa nähdä mitä hän sanoo kun käppänätiput ja kukon laitan isojen joukkoon....
Vastaa Viestiin