Kaikenlaiset kokemukset ovat hyviä kuulla, kun omaa (vaikkakin pientä) kanalaa suunnittelee. Tämä kyselykausi tavallaan tuntuu vähän hassulta, kun on minulla kanoja ennenkin ollut, mutta aina on systeemit hoidettu tyylillä "näin ne tehdään kun ne on näin tehty ennenkin". Eli aiemmin ollut aina pelkkää olkea kuivikkeena , aina syötetty tiettyjä rehuja, aina aina aina aina...niin tuli nyt mieleen, että voisi olla muitakin kokeilemisen arvoisia tapoja kananhoidossa ja kanalaolosuhteiden toteuttamisessa.
Tässä viime vuosina on ollut aina vain ihan 2-5 harrastekanaa, mutta nyt ajattelin, että kun kanalaa kerran laitetaan niin olisihan se kiva olla muutama enemmän "samalla vaivalla". Viimeksi kun oli enemmän kanoja (anoppi otti), oli tilana n. 10m2 kanala, jossa kotkotteli 30 kanaa ja kukko. Kanoilla oli hyvä porukka, niillä oli tilaa vielä hyvin liikkua ja minkäänlaisia ongelmia ei ollut. Varmaanhan se on kanallakin jonkinverran siitäkin kiinni, että minkälaiseen tilaan on kasvanut (mutta en usko, että ahdistavan pieniin tiloihin tai häkkeihin kana tottuu, vaan se näkyy stressin tuomina oireina, sairastumisina jne)
Olen joskus lueskellut, että stressittömin vaihtoehto kanalle olisi olla alle 15 kanan parvessa. Jos kanoja on enemmän niin ne eivät pysty enää niin hyvin tunnistamaan tuttavuuksiaan vaan tulee epäselvyyksiä sosiaalisessa arvojärjestyksessä ym. Eli mieluummin ensin alitäyttää tilan, eikä ahda sitä äärimmilleen jolloin eläinten viihtyminen (ja hoitajan) heikkenee.
Täytyy tuota kanamäärää tässä tuumailla, kun näkee ensin tuleeko minulle edes kanoja noista tipusistani. Ovat sitten tietysti kaikki kukkopoikia. Tuo luomun "katto" 5 kanaa neliölle kuulostaa jo paljolta, anopin 3 kanaa neliölle jo vähän kohtuullisemmalta, mutta voi se jäädä alle sen kuitenkin.
Kuulostaa toimivalta seokselta tuo kuivike.
Sitten tyhmä kysymys, eli onko kaikilla ollut nuo munintapesät yhdessä kerroksessa vai onko kukaan kokeillut "kerrostaloa" , että olisi kahdessa kerroksessa niitä? Ja aiemmista kokemuksista olen senkin huomannut, että kanoilla on monesti yhteinen lempipesä, eli vaikka pesiä olisi kuinka ja kaikki samanlaisia jne, niin aina on tunkua tiettyyn pesään. Minä olen välillä laittanut pesiin verhojakin

, jos en ole voinut jostain syystä niitä hämärimpiin paikkoihin sijoitella! Ovat kanat tunteneet varmaan itsensä kotoisaksi ....
Tuo ilmanvaihto on tärkeä asia, etteivät ole siellä kanalassaan ihan pussissa (minä siitä vauhkoan, kun olen ilmastointipeltisepän tytär, vaikka isä ei ole kyllä varmaan kanaloihin ilmanvaihtoja miettinyt)
Kanikin varmaan tähän samaan tilaan muuttaa talveksi. Mutta nyt nukkumaan, ei tää prosessi taida näin väsyneenä edistyä...