kestopehkusta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ladylady

kestopehkusta

Viesti Kirjoittaja ladylady »

heippa!
olen ihan amatööri ja tietämätön näissä asioissa, eikä meillä vielä ole kanojakaan, vaan kanalaa aiotaan nyt ruveta rakentamaan. meillä on vanha ulkorakennus, jossa on jonkinlaiset eristeet (purua seinien välissä) ja lautalattia. emme oikein tiedä tarvitseeko se lisäeristystä, ehkä sen vasta talvi sit näyttää... nyt lueskelin tuosta kestopehkusta ja ajattelin, josko se sit lämmittäisi talvella. sekö laitetaan sitten syksyllä vasta? mitä siis kannattaisi nyt toukokuussa laittaa kanalan lattialle? meillä omasta pihasta tulee syksyisin useampi kottikärryllinen lehtiä ja komposti on aina täynnä. nytkin haravoimme vasta tänä keväänä kunnolla ja kasoittain lehtiä/heinää pihasta. voiko näitä käyttää pehkussa? laitetaanko sinne sitten kanojen jätökset aina sekaan, vai alkusyksyllä vain muutaman kerran vai kuinka? tilat tulee meillä olemaan tosi isot kanoille n. 20m2 paikkeilla ja kanoja ei tulisi nyt näin aluksi kuin 4-5 ja 1 kukko, joten toimiikohan pehku sitten näin pienen porukan kanssa?
ladylady

Re: kestopehkusta

unohdin vielä kysyä, että mikä olisi sellainen 'vähiten pölyävä' vaihtoehto? taipumusta allergiaan, joten tämäkin on huomioitava..
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

ladylady

kiitos linkistä! luinkin sitä jo aiemmin, mutta en löytänyt kaikkia vastauksia. pitää vissiin lukea se ajatuksella vielä paremmin jos siitä löytyisi... ihmeen vähän tietoa löytyy googlettamallakin :smt017 tai sitten vika on tiedon hakijassa :smt003
ÄsVee

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Vastaan ihan oman yhden talven kokemuksen perusteella. Meiillä kanalana on vanha navetta, 30 neliötä joista 15 neliötä kanojen käytössä. Asukkaita talven aikana vaihtelevasti 8-11 kotkottajaa. Syksyllä laitoimme pojalle reilusti turvetta, lehtiä, heinäsilppua yms.

Kestopehku toimi huonosti. Todennäköisesti kanoja oli liian vähän ja pehku oli välillä liian kylmää ja kuivaakin. Parin viikon ajan sain pehkun palamaan kunnolla, mutta suurin osa talvesta lämmitettiin sähköllä (laskua odotellessa :smt011 :smt022 ). Onneksi oli sähkölämmitys, muuten olisi pitänyt varmaan tuoda 30asteen pakkasilla kanat pesuhuoneeseen. Ei pehku olisi millään riittänyt.Tänä kesänä eristetään tuo kanala niin, ettei lämmitetä koko navettaa vaan ainoastaan kanojen tila ja talveksi jätetään enemmän lintuja asumaan. Uusi yritys siis pehkun kanssa. :smt023
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Tässä vähän mutu-tuntumaa: kanoja pitää olla tarpeeksi neliömäärään nähden, ennen kuin pehku toimii (muistaakseni vähintään 2 per/neliö - mutta voin muistaa väärinkin). Oletan, että neljä-viisi kanaa ja 20 neliötä ei oikein toimi. Tai sitten pitäisi hankkia lisälantaa jostain. Esimerkiksi hevosenkakkaa on käytetty, jotta pehku alkaisi kunnolla muhia.
Mun kokemus on, että turve on muuten tosi hyvää pehkuun, mutta se pölisee kyllä kieltämättä aika tavalla. Nyt olen ostanut kutteria paaleissa Agrista ja se ehkä vähän vähemmän pölisee. Mutta kanalassa ei varmaan ole helppoa päästä pölystä eroon, oli pehku mikä hyvänsä. Tuuletus on joka tapauksessa tosi tärkeä järjestää hyvin kanalassa, sillä pehkusta tulee ilmaan ammoniakkia.
Jos olisin sinä, tekisin niin, että alkaisin kerätä kanalaan pehkua jo heti kun se kanala valmistuu. Kutterin tms. sekaan voi ja kannattaakin kärrätä puutarhasta lehtiä ja haravoituja heiniä yms. Itse olen yrittänyt varoa, ettei olisi koiran- ja tai kissankakkoja seassa, sillä kanoilla ja koirilla ja kissoilla voi olla samoja loisia. Sillä tavalla sinulla on syksyllä jo hyvä kerros pehkua. Kestopehkusta huolimatta kannattaa varautua lisälämmittämiseen pahimmilla pakkasilla. Mä ainakin olen pitänyt lämpölamppuja ja öljytäytteistä patteria kanalassa, mutta mullakin pehku palaa vähän huonosti. Taitaa olla liian vähän kanoja per neliömetri meilläkin.
Itse olen muuten työkavereita ilahduttanut hakemalla monta jätesäkillistä haravoituja lehtiä heiltä pehkuksi. He kun kuitenkin kuskaavat ne säkeissä jonnekin kaatopaikalle tai keräyspisteeseen eivätkä kompostoi.
vetehinen

ÄsVee ehtikin vastata ensin :smt001 Ei meilläkään pehku ole tosiaankaan hirveän hyvin toiminut, mutta aion minäkin panostaa siihen ensi talvena vähän enemmän.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä alotin vaan liian myöhään ja kastelin liikaa. Rotat rei'itti pehkun niin et kylmä ilma pääs läpi koko kasan. Eristeet on olemattomat. Ens talveks maalattia,rotanestoks verkotus, uudet eristeet ja pehkun keräys alotetaan jo lämpimillä syyskeleillä ennen kylmiä öitä. Kutuilla palo, kun niitä saatiin kolmas lainaan, joten eläintiheys on mullakin liian harva. Ei mieliist pitäis niit liian tiheesti ja sit jättää liian harvalleen. Kananlanta ei kai yksin edes sopinu pehkun palamiseen :smt017
Iloisten Munatalo

vetehinen kirjoitti: Kestopehkusta huolimatta kannattaa varautua lisälämmittämiseen pahimmilla pakkasilla. Mä ainakin olen pitänyt lämpölamppuja ja öljytäytteistä patteria kanalassa, .
Ajattelin tehdä samoin eli nyt kun laitetaan niin hevonkakkaa pohjalle kerros sitten turvetta ja kutteria, ja tuolla on kaikki kuivat vaahteranlehdet vielä haravoimatta .... syksyä kohden sitten vaan lisätään aineksia ja katotaan jos alkaa lämmetä jos ei niin patterit on hankittuna ja lisäksi meillä on vielä seuraavassa tilassa takka jolla voi pahimpaan hätään laittaa lisää lämpöä :smt045
ladylady

saakos sitä kompostiherätettä laittaa sekaan? moni sitä on kysynyt, mutta kunnon varmaa vastausta en oo vielä löytänyt... meillä ois tässä lähellä hevosia, mutta hyödyttääkö sitä lantaa hakea jos meillä noin suuret tilat ja vähän kanoja, niin ilmeisesti ei toivoakaan saava toimimaan..? jotkut kun puhuu et "alle sitä ja päälle tätä" ja jotkut et "sekaan vaan" niin onko siis tuolla jotain väliä, vai voinko vaan seata kaikkea listattua sinne lattialle? tulee sellasetkin sekoitukset ja sit ei ees toimi :smt003 entä kuinkas sen kanankakan kanssa, et seataanko se aina sinne sekaan vai vaan syksyllä? mitä te teette niille jätöksille yleensäkin?
Iloisten Munatalo

Mulla on ja ihan alkutekijöissään koko homma, kanat tulee ensikuun alussa. Ajattelin sekoitella kaikkea sekasin ja sitten kattoa miten toimii, komposteja olen hyvä käynnistämään kyllä, mutta sitä herätettä en laittaisi kanalaan... kanojen kakat aion sekoitella turpeeseen´+ kutteriin ja sitten sekaisin vaan pehkuun. Pitää vaan opetella itse kuinka homma lähtee käyntiin :smt003
vetehinen

Ladylady: kanankakka sekoitetaan sinne pehkuun - sehän sen kompostoitumisen juuri käynnistää ja siihen perustuu se eläinmäärävaatimuskin. Eli tarpeeksi kakkaa, niin käyminen käynnistyy. Jos kanoja on vähän ja saatavilla on hevonkakkaa, niin ilman muuta kannattaa sinne hakea sekaan hevonkakkaa. Pehkun kääntely syksyllä ja pitkin talveakin (esim. orren alta kääntelee pehkuun kakat) edesauttaa palamisen alkamista. Ja sitten se oikea kosteus... Mutta mä olen tuon kosteuden kanssa vähän varovainen, kun pelkään kokkidioosia. Mutta viime syksynä kyllä lämpimällä vedellä varovasti kastelin jostain kohtaa ja olevinaan oli vaikutusta.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kestopehkun palamisen kanssa pätee kai samat säännöt kuin kompostinkin. Jos haluaa koko talven toimivan kompostin, sen on oltava eristetty niin että ei pääse jäähtymään. Useinhan se kanalassakin palaa iloisesti keskilattialla, mutta nurkat on jäässä - näin ainakin meillä...

Itse laitoin alle syksyllä haketta, ilmavuutta tuomaan. Sitten turvetta ja kutteria. Talven kuluessa lisäilin kutteria päälle puhtaaksi kerrokseksi ja välillä myös käänsin patjaa. Kyllä se jotenkin paloi, vaikka meillä ei ole lattian alla mitään eristettä ollenkaan.

Ens talveks ajattelin, jos kokeilis routamattoa patjan alla :smt017 Onko jollain sellaisesta kokemusta ja mistä niitä saisi (edullisesti...)? Wattimäärät on niissä kuitenkin paljon pienempiä kuin öljypattereissa ja lämpölampuissakin, vois pienentää sähkölaskua?
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Yhden vuoden kokemuksella: pehku alkoi palamaan ruokintapöydän tienoilta. Kanat olivat pöllyttäneet ympäristöön rehua ja ruuantähteitä. Siinä kohtaa ei ollut mitenkään erityisen kosteata ja suurin kakkamääräkin oli muualla orren alla. Taisi siinä olla myös heinää seassa ilmaa tuomassa.
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Mulla ei ollu kestopehkuu kun voimavarat ei syksyllä riittäny sen kyhäämiseksi :smt017 . Lämpölampulla sit pelasin ja sähkölasku oli 6000 kw pienempi ku edellisenä :smt038 . Tosin kuttu tuli kanalaan verkkoaidan taa tammi-helmikuun vaihteessa lämpöpatterix. Sen jälkeen ei enää tarvinnu lämpölamppua päällä pitää :smt023 . Oli jännä seurata ku -40 oli aamulla kutun puoleinen ikkuna sula ja kanojen jäässä. Eli oikeesti kuttu oli lämpöpatteri :smt045 . Keväällä ku ilmat alko lämpenee oli kanalan/kuttulan lämpötila noussu +18. Vesi valu ikkunoista ja ilmanala oli ku tropiikissa. Ku asiaa tarkemmin tutkin oli nurkissa ja seinänvierilla jäässä ollu pehku sulanu ja alaknu käymään kestopehkun tavoin. Eipä auttanu ku tyhjätä koko huusholli. Tilalle ei oollu laittaa muuta ku pehkua ja sillä loppukevään ulkoilukauteen sit pelasinkin. Aamutoimilla suurimmat läjät kottariin keräsin ja tarvittaessa uuden pehkukerroksen päälle heivasin ettei kosteudet liiaks nousis. Hyvin toimi eikä pölissy. Vähän enemmän teetti töilöi mut oli halpa ratkasu. Eli se kuttu varmaan pelasti suurelta sähkölaskulta :smt045 .
Vastaa Viestiin