Kanojen ulkotarha + ulkoilu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Mayam
Kanojen ulkotarha + ulkoilu
Koitin selailla vanhoja topikkeja, mutta en ihan löytänyt vastauksia.
Monella tuntuu kanojen ulkotarha olevan sellainen, että kanat pääsevät vapaasti kanalaan sisälle ja ulos. Minulla on kanalan takana iso oja, eikä sinne voi rakentaa tarhaa. Pärjäävätkö kanat tarhassa yötäpäivää kesän ajan? Niille tulee katoksella varustetut orret sekä pesäkopit ulos.
Mihin aikaan keväästä olette laittaneet kanat ulos? Nythän olisi hienoja ilmoja ja säälittää pitää kanoja sisällä koleassa navetassa. En voi niitä kuitenkaan laittaa vain päiviksi ulos, koska ovat sen verran arkoja, että sisään ja ulos vienti olisi kiusaamista.
Meillä meni kanalassa talvella lämpötila pakkaselle lämpölampuista huolimatta, ja kanat pärjäsivät aivan hyvin. Mutta entä kevään sateet ja tuulet...
Monella tuntuu kanojen ulkotarha olevan sellainen, että kanat pääsevät vapaasti kanalaan sisälle ja ulos. Minulla on kanalan takana iso oja, eikä sinne voi rakentaa tarhaa. Pärjäävätkö kanat tarhassa yötäpäivää kesän ajan? Niille tulee katoksella varustetut orret sekä pesäkopit ulos.
Mihin aikaan keväästä olette laittaneet kanat ulos? Nythän olisi hienoja ilmoja ja säälittää pitää kanoja sisällä koleassa navetassa. En voi niitä kuitenkaan laittaa vain päiviksi ulos, koska ovat sen verran arkoja, että sisään ja ulos vienti olisi kiusaamista.
Meillä meni kanalassa talvella lämpötila pakkaselle lämpölampuista huolimatta, ja kanat pärjäsivät aivan hyvin. Mutta entä kevään sateet ja tuulet...
-
Katti
Re: Kanojen ulkotarha + ulkoilu
Vastausta en osaa antaa, mutta hyvä kysymys!
Mä olen tehnyt omaan kanalaani vapaan kulkureitin ulkotarhaan. Käytännön kokemusta ei vielä ole, koska olen aloitteleva, ja tipuset ovat vasta 2-3 päivää vanhoja
Itsekin mietin tuota sadetta. Pärjääkö kanat sateessa? Ulkotarhassa on katos, sekä vapaakulku kanalaan.
Mä olen tehnyt omaan kanalaani vapaan kulkureitin ulkotarhaan. Käytännön kokemusta ei vielä ole, koska olen aloitteleva, ja tipuset ovat vasta 2-3 päivää vanhoja
Itsekin mietin tuota sadetta. Pärjääkö kanat sateessa? Ulkotarhassa on katos, sekä vapaakulku kanalaan.
-
uusikananen
Meilläkin on kanalan takana oja, mutta laitoimme siihen päälle vaihtolavoja ja levyt ja päälle hiekkaa. Tarkoitus on jossain vaiheessa laittaa ojaan iso putki ja peittää maalla, että saa lavat siitä pois.
Meillä kanat ulkoilee tarhassa, jonka siis tulee olla katettu ( ja ilmoitus tehtynä omalle eläinlääkärille 31.5. asti).
Kyllä näillä ilmoilla kelpaa kuopsutella ja etsiä matoja
Meillä kanat ulkoilee tarhassa, jonka siis tulee olla katettu ( ja ilmoitus tehtynä omalle eläinlääkärille 31.5. asti).
Kyllä näillä ilmoilla kelpaa kuopsutella ja etsiä matoja
-
minnimanni
Katoksessa pitäisi mielellään olla kolme seinää että suojaisi sateelta ja tuulelta, ulos ne kai voi sinne laittaa yötäpäivää olemaan kun yö pakkaset on menneet. Kanan höyhenet ei juurikaan suojaa sateelta, joten palelevat kyllä jos kastuvat.
-
Katti
Kiitos tiedostaminnimanni kirjoitti:Katoksessa pitäisi mielellään olla kolme seinää että suojaisi sateelta ja tuulelta, ulos ne kai voi sinne laittaa yötäpäivää olemaan kun yö pakkaset on menneet. Kanan höyhenet ei juurikaan suojaa sateelta, joten palelevat kyllä jos kastuvat.
-
kesaheina
meillä vaihtui ulkohäkin paikka viimekesästä ja kanalasta ei ole suoraa kulkuyhteyttä aitaukseen..
mutta sinne tulee isohko koirankoppi, eristetty sellainen. plus ist orret ja munintakopat erikseen. peltikatto ja yks kiinteä seinä. 1-2 seinää verkolla. yksi päätyseinä verkolla mutta puiden suojaama ulkopuolelta. joten suojaisa paikka on
ja kunhan se saadaan kokonaan tehtyä valmiiksi saa kanaset muuttaa kesäksi sinne.
mutta sinne tulee isohko koirankoppi, eristetty sellainen. plus ist orret ja munintakopat erikseen. peltikatto ja yks kiinteä seinä. 1-2 seinää verkolla. yksi päätyseinä verkolla mutta puiden suojaama ulkopuolelta. joten suojaisa paikka on
ja kunhan se saadaan kokonaan tehtyä valmiiksi saa kanaset muuttaa kesäksi sinne.
-
Alice
Eikö sinne ulkotatrhaan voisi rakentaa siltaa sen ojan yli?
Kyllä kanojen pitää päästä suojaan sateella ja yöksi.Tietysti toiset rodut ovat karaistuneimpia kuin toiset,mutta silti ne kaipaavat sekä sateen että tuulen suojaa.Puhummattakaan pikkupedoista!Jos aitaus on hyvin tehty ja katettu verkolla ja siellä on edes jonkinlainen sisätila niin ehkä se voisi toimiakin ...
Kyllä kanojen pitää päästä suojaan sateella ja yöksi.Tietysti toiset rodut ovat karaistuneimpia kuin toiset,mutta silti ne kaipaavat sekä sateen että tuulen suojaa.Puhummattakaan pikkupedoista!Jos aitaus on hyvin tehty ja katettu verkolla ja siellä on edes jonkinlainen sisätila niin ehkä se voisi toimiakin ...
-
reetta
ja jos se oja ei ole mikään hirmu virta, niin ei sen päälle edes tarvitse mitään siltoja rakennella. kanat lennähtää sen yli itse, tai jopa tykkää tonkia siellä. mun kanat ainakin on välillä myös ojissa möyrimässä. sateensuojan tarvitsevat, mutta ei sitten kannata hättääntyä kun ne kuitenkin viipottavat sateessa likomärkinä vaikka suojakin olisi. mulla on tietyt kanat, jotka ei välitä yhtään satoi tai paistoi, tuolla ne näkyy pihalla tonkivan oli sää mikä hyvänsä. välillä ovat aivan uitettuja. mutta siis, suoja pitää olla, että voivat sitten valita haluavatko kastua vai pysyä kuivina.
-
Mimm@
Kysäisenpä nyt tässä kun en viitsi uutta topicia aloittaa.
Eli meillä on tekeillä uusi kanatarha ja siihen ajattelin katoksi sitä nylonverkkoa mistä oli täällä jossain topicissa puhetta, mutta enää en haulla löytänyt mitään.
Mistä siis sai ostettua sitä nylonverkkoa häkin katteeksi?
Eli meillä on tekeillä uusi kanatarha ja siihen ajattelin katoksi sitä nylonverkkoa mistä oli täällä jossain topicissa puhetta, mutta enää en haulla löytänyt mitään.
Mistä siis sai ostettua sitä nylonverkkoa häkin katteeksi?
-
suikku
http://www.kivikangas.fi/ Tuolta ajattelin tilata. En kyllä vieläkään ole päässyt selvyyteen miten sitä tilataan, että tulee suunnilleen oikea määrä. Myydään jossain suurpaaleissa nimittäin. Siinä ketjussa saattoi olla muitakin firmoja.
-
Carla
http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... roupID=322
Tilailin tuolta juoma-automaatteja, osui silloin silmiin tuo verkkokin. Ite ostin jo jokunen aika sitten lidlistä tosi vahvan oloista "rastasverkkoa", ei sellaista venyvää. Katsotaan, kun saan tarhan valmiiksi, että millaista on.
Tilailin tuolta juoma-automaatteja, osui silloin silmiin tuo verkkokin. Ite ostin jo jokunen aika sitten lidlistä tosi vahvan oloista "rastasverkkoa", ei sellaista venyvää. Katsotaan, kun saan tarhan valmiiksi, että millaista on.
-
Lyydia
Ostin myös lidlistä mansikkamaan suojaverkkoa.Paljon jämäkämpää kuin rastasverkko joten oli helppo laittaa paikoilleen.Kovin leveää ei ollut oisko 1,5-2 metriä pituutta oli kutenkin 8 metriä.
-
Mayam
Tännehän olikin tullut uusia vastauksia.
Toistaiseksi ei ole mahdollista alkaa sinne ojaan tekemään tarhaa-oja on syvä ja leveä, ja vaikka siinä ei vettä kesällä pahemmin virtaa, niin luulen että olisi vaikea saada se aidattua. Toiseksi on kivempi seurata kanojen touhua tässä näkösällä
Ehkä sitten kun totean erillisen tarhan huonoksi ratkaisuksi, alan väsätä versio 2:sta
Onhan tietysti mahdollista, jos alkaa kesken kesän vihaisia mummoja taivaalta sataa pitkäksi aikaa, ottaa kanat sisään.
Nyt niille on siis tehty aitaus, jossa on sellainen pieni katollinen mökki, laitan siitä vielä seinät umpeen jotta pitää tuultakin. Koko aitaus on katettu rastasverkolla, näinköhän riittää pitämään kanat sisällä ja ainakin linnut ulkona?
Aika upea tarha ninnulla
Toistaiseksi ei ole mahdollista alkaa sinne ojaan tekemään tarhaa-oja on syvä ja leveä, ja vaikka siinä ei vettä kesällä pahemmin virtaa, niin luulen että olisi vaikea saada se aidattua. Toiseksi on kivempi seurata kanojen touhua tässä näkösällä
Nyt niille on siis tehty aitaus, jossa on sellainen pieni katollinen mökki, laitan siitä vielä seinät umpeen jotta pitää tuultakin. Koko aitaus on katettu rastasverkolla, näinköhän riittää pitämään kanat sisällä ja ainakin linnut ulkona?
Aika upea tarha ninnulla
-
reetta
rastasverkko on ihan hyvä hätäratkaisu, mutta se ei kyllä kestä kauan. se venyy, ja sitten jos joku kana eksyy jotenkin tarhan ulkopuolelle, on niillä tapana lennähtää tarhaan takaisin ja joutua rastasverkkopussiin, jossa ne sitten kiikkuvat ja repivät verkkoon reikiä ennen kuin omistaja huomaa ja päästää kanan pälkähästä 
mutta se on ihan hyvä, jos varautuu vaihtamaan sen kerran kesässä. näin ainakin mulla. nyt on jo sen näkönen verkko, että siinä olis trampoliinia hypitty...
mutta se on ihan hyvä, jos varautuu vaihtamaan sen kerran kesässä. näin ainakin mulla. nyt on jo sen näkönen verkko, että siinä olis trampoliinia hypitty...