Ihmettelin minkä takia kukko ja kanat juoksevat kilpaa ulkotarhassa ja roikottavat jotain vuoronperään suussa. Pikkutipuhan niillä oli riepoteltavanaan
Mulla on alhotiput emoineen kanalan sisällä häkissä. Häkin silmäkoko on tuuman verran, eli pikkutiput pääsee pujahtamaan niistä sisään ja ulos. Emot eivät tietenkään pääse lapsiaan puolustamaan, kun ne omille teille lähtee ja niin oli joku kana- tai kukkopaskianen kolkannut tipusen. En olis uskonut että näinkin voi käydä Laitoin nyt levyt tipuhäkin alareunaan etteivät koltiaiset enää toista saaliikseen saa. Enkä antanut niiden syödä tipua, vähän ihmeissään katsoivat kun hyvän saaliin heiltä pois vein. Aiemmin meillä on saanut tiput olla rauhassa, mutta johtuisko hyökkäys, siitä että nämä emot ovat nuoria ja alimmassa kastissa.
Voi ei Välillä kotkot osaa olla tosiraakoja
Meillähän kävi kerran niin, että kanan alta kuoriutui huomattavasti etuajassa kaksi tipua. En tyhmyyttäni kerennyt eristää pesää. Toinen oli ilmeisesti syöty, koska siitä ei löytynyt pehkujen siivilöinnin jälkeenkään muuta merkkiä kuin tyhjät kuoret. Toinen oli raadeltu haavoille ja katkaistu sen reisiluu, joten sekin piti lopettaa. Ja oli ensikertalainen hautoja kyseessä eli ei ehkä osannut puolustaa tipuja muilta...tai ei kai sekään mahdotonta ole, että rusikoi itse tipunsa?
Meillä kukko kiusaa hautovaa kanaa, ei anna olla pesässä rauhassa vaan pyrkii polkemaan. Vanhempi kukko koetti komentaa yli-innokasta nuorempaa kukkoa vaan ei se nuori kukko jättäny kanaa rauhaan, joten laitoin nuoremman kukon koppilomalle hetkeksi. Jos ei asetu niin Vanhempi kukko onneks on herrasmies.
Osanottoni,kurja juttu
Meillä parven alempiarvoisin kana Hertta kiusaa viiriäisiä ..mistäköhän tuo sitten johtuu että juuri alempiarvoiset ovat näitä kiusaajia..?
Muo vähän kyllä epäilyttää tuo nuori Harmas-Heikki kukko. Se on alusta asti ollut vähän kummissaan noista tipuista. Nyt kun kävin viimeisen kerran kanalassa kukko patsateli tipuhäkin edessä ja kyttäili tipuja hullunkiilto silmissä. Emot olivat vieneet poikasensa viimeiseen nurkkaan ja katselivat kauhuissaan kukkoa. Nämä ovat ensimmäiset tiput Heikkin pomona olo aikana, ehkä se kokee ne uhkaksi omalle mieheydelleen.
Noi on kauheita tapauksia! Mulla oli viimesyksynä kiskottu tipu minkkiverkon silmästä läpi (älkää kysykä miten mahtui siitä kun eivät itse pääse todellakaan änkeämään läpi) ja se oli syöty ihan luurangoksi vain pää ja siivet olivat koskemattomia.
Voi surku . Mulla oli kans viime kesänä kauppareissun aikana nokittu yx tipu päälaelta ja niskasta ihan verille. Poloinen oli henkitoreissaan ryöminy karkuun semmosen levyn alle mihin aikuiset ei sopineet . Sieltä sen löysin ja lopettaahan se piti kun oli niin pahaksi nokitettu . Samasta tipueesta viellä naapurin ilveksen kokonen leikkaamaton kolli vei yhden . Tuntu niin pahalle et lajitoverit oli pientä silleen kiduttaneet