Hautoja vierittää munia pois pesästä?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tupis

Hautoja vierittää munia pois pesästä?

Viesti Kirjoittaja tupis »

Mikähän juttu tää nyt on, ku hautova kana on pikku hiljaa vierittänyt munia pois pesästä? Siis se on hautonut kohta 2 vkoa ja viimesen viikon aikana kolmena eri päivänä on löydetty pesän ulkopuolelta muna haudattuna olkiin. Pesä on matalareunainen laatikko, mutta joutuu siis oikeesti ihan ite tekeen töitä, että saa munan pois pesästä. Hautomatila on eristetty, eikä muut kanat sinne pääse, joten kukaan muu ei oo tätä voinut tehdä kuin hautoja. Ja kun munat on kopsautettu rikki, ni ekassa ei ollut mitään, toisessa munassa oli selvää verisuonistoa, eli oli lähtenyt kehittymään ja kolmannessa, joka löytyi eilen, oli jo vähän kehittynyt tipunen sisällä. Kanan alla on edelleen kolme munaa ja kovin innokkaasti se kyllä hautoo koko ajan eli ei merkkiäkään haudonnan lopettamisesta.

Nyt vain mietin, että tekeekö se samoin noille kolmelle munalle vai mitähän se aikoo? Voiko kana vaistota, jos joku muna ei kehity tai kehitys jostain syystä keskeytyy ja siksi hylkää munan? Vai onko tää nyt vain joku outo päähänpisto? Ota noista oikein selvää :smt017
vetehinen

Re: Hautoja vierittää munia pois pesästä?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mulle tulee mieleen, että olisko teillä rottia? Yrittäiskö ne varastaa hautovalta kanalta munia? Tuntuu omituiselta, että kana itse näkis vielä vaivaa ja vierittelis munia laidan yli. Mutta kanojen aivoituksia on kyllä välillä vaikeaa käsittää...
tupis

Ei meillä rottia oo, mutta hiiriä kyllä. Ne tuskin kyllä saa munia pesästä, lautareunan yli. Ja munat on oikein kauniisti peitelty oljilla sinne lattialle, ihan kuin ne ois yritetty piilottaa :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mulla on yks kalkkuna-rouva, joka toissapvänä juoksi muna suussaan kauimpaan nurkkaan, jätti sinne ja juoksi takas hautomaan. Talven haudonnoissahan ihmettelin, kun pari tyhjää munaa löyty huoneen toisesta päästä ja epäilin munarosvoa, mut aikamoinen rosvo kyl saa olla, et kalkkuakalta munan varastaa. Et en tiä, mikä tolla kalkulla on, muut ei oo noin tehneet. Ja ihan selvästi oli munan hylkäys ja vei sen todellakin niin kauas ku pääsi.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mun hautovien kanojen siipien väliin tai jonnekin on parikin kertaa jäänyt muna, joka sitten tippuu lattialle kun kana on lähtenyt syömään. Kun kana huomaa, munan lattialla, yrittää se peittää sen. Voisko olla kyse siitä :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kana saattaa höseltää pesässä, kun kuopii itselleen mukavaa paikkaa ja asentoa, että siinä jo jokunen muna vierii poiskin. Tai sitten tuo, mitä Kaakatin sanoi, että vahingossa kulkeutuu pois pesästä. Jos mä olen nähnyt noin käyneen, olen aina laittanut munan takaisin kanan alle, sillä jos se on ollut pois pesästä vain muutaman tunnin, sikiö ei ole vielä kuollut, vaan jatkaa emon alla kehitystä. Onnea loppuhaudontaan, jospa sieltä nyt tulisi ihan tipujakin! :smt001
tupis

Tuo kaakattimen teoria kyllä kuulostais aika järkeenkäyvältä :smt017 Harmi vain, että se on ollut aina tuo mies, joka on löytänyt ne munat ja kun ei oo tiennyt, kauanko ne on olleet pois pesästä, ni se on vain vienyt ne pois. Kolme munaa on edelleen alla, joten pidetään peukkuja, että sieltä tulisi kanalle vielä palkintokin kovasta työstä :smt023 Toisella kanalla on kyllä 8 munaa alla, joten jos noista kolmesta ei mikään kuoriudu, niin ehkä tuolta toiselta voi muutaman pihistää :smt003 Se on hautonut niitä n. viikon vähemmän kuin tämä eka, joten hyvin ennättää nähdä, miten käy :smt001
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

kummallista. meillä toimitaan pääsääntöisesti just päinvastoin eli hamstrataan kaikki munaa muistuttavat mahan alle myös naapuripesästä, jos vain mahdollista. :shock:
Vastaa Viestiin