Tietolisää tuskaa/prosentuaalinen osuus

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
AnetteMilli

Tietolisää tuskaa/prosentuaalinen osuus

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Näinhän se on, mitä enemmän hankit tietoa, sen enempi pelottaa. Mielessä vaan pyörii pelko, josko kaikki sairastuvat (mun tuurilla) .

Mutta miten todennäköistä sairastuminen on, eli mikä on prosentuaalinen osuus harrastaja kanaloiden kanojen/muiden siivekkäiden sairastumisella, jos paikat ovat asianmukaiset?
Kuinka moni täällä rokotuttaa/madottaa kanansa?

Jeb, vainoharhainen taidan olla, kun apteekki kaappikin tuli laitettua, vaikka ei ole yhtään siivekästäkään vielä... :smt020 ehkä jo viikonloppuna on, täällä odotetaan niin kovasti.
Suwitsu

Re: Tietolisää tuskaa/prosentuaalinen osuus

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on talven aikana ollt n. 50-60 kanaa ja kukkoa yhteensä ja niistä on kuollut kolme. Yhden luulen kuolleen vanhuuteen, kahdesta ei mitään hajua. En ole kanoja madottanut mutta kaikille navetan eläimille silloin tällöin lorautan ADE:tä veteen.
Rusina

Re: Tietolisää tuskaa/prosentuaalinen osuus

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla tämä talvi on ollut yhden tautiepidemian takia kananomistajan painajainen, joten poikkeustapaus. Ei siis kannata säikähtää... tämä on se kauhukuvitelma, kun kaikki menee päin prinkkalaa :smt001 .

Eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut bakteeritauti, joka tuli jostain ja sairastutti kaikki kanat. Joitakin kuoli, muutama epäilty kroonikko lopetettiin, loput paranivat täysin ennalleen.
Joitakin nuoria ulkomaantuontilintujen jälkeläisiä on mennyt marekiin, sen lasken lähinnä sopeutumiseen kuuluvaksi ilmiöksi. "Kotimaisia" kanoja ei ole mennyt marekkiin kai yhtään. Jokunen selvä kokkidioositapaus on ollut. Pari fasaania jäi ulkotarhassa jonkin pedon hampaisiin. Vanhempia viiruja on muutamia pötkähtänyt ja pari rohkelikkoa jäi kissan kynsiin.
En ole laskenut montako siivekästä on mennyt, mutta niiden kokonaismäärä meillä on yli 200 päätä, joten prosentueelisesti määrä ei ole ollut kovin iso. Enempi on mennyt kukkopuolisia pakastimeen :smt002 .

Ei ole rokotettu (paitsi ehkä tuontilintujen esivanhemmat), madotettu joskus viime vuonna. Oriprim-kuurin saivat pöpötartunnan aikaan.
Vastaa Viestiin