Ankan pedikyyri?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pirjo

Ankan pedikyyri?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Onko kukaan leikannut ankan kynsiä. Minusta tuntuu että meidän Kallella on liian pitkät kynnet :smt017
Miten sellainen tehdään; olen leikannut kissan kynsiä -onko ankalla myös kynnen sisällä suoni jota pitää varoa? Näkeekö kynnestä läpi ja mitäs sitten jos ei näe??
....Kummallisia kysymyksiä :smt015
Mistä tietää jos kynsi on liiiaan pitkä ja että se pitää leikata. MIten otatte yleensä ankan ´kiinni` jos ei ole kovin kesy...olen nähnyt että jotkut ottaa haavilla ja jotkut käsin...en haluaisi aiheuttaa traumoja...
tipsi
riikinkukko

Re: Ankan pedikyyri?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen monesti meinannu leikata vaikka en ole vielä sitä tehnyt. Mulla on pienet koiran tms. kynsileikkurit hommattuna sitä varten. Ankka on hyvä ottaa niin kiinni että hätistää sen nurkkaan, ja nappaa kaulasta etupuolelta kiinni. Nosto silleen että toinen käsi vatsan alle ja toinen pitää siivet kiinni. Pyyhkeeseen käärimistä voi harkita, helpoin varmaan on leikata niin että ankka on sylissä selällään kaula tuettuna leikkaajan vartaloa vasten. Meilllä ankat on yleensä aika rauhallisia selällään.

Suonta pitää varoa!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Kiitos Tipsi :smt049
Mä luotin siihen että saan hyviä neuvoja -ja niin kävi! Toi oli hyvä vinkki -kiinniotto. En kyllä ole varma miten se onnistuu ton Kallen suhteen..mutta yritetään; sil on kaula kun 20 vuotta vanha männyn runko :smt017 .
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä puolestani nostelen omiani samallalailla, kuin kanojakin, nappaan vaan keskivartalosta tukevasti, niin, että siivet on kylkiä vasten, eikä pääse räpistelemään. Sitten kun on sylissä, niin kyllä ne rauhoittunut ja on saanut asiat hoidettua, voi tukea vaikka omaa kylkea vasten, pitää vähän kuin kainalossa. Kynsiä en ole leikannut, muilta kuin kanoilta. Aikaisemmin ei ole ollut tarvetta, mutta tänä talvena parilla millellä kasvanut liian pitkiksi.

Saisitko jonkin toisen henkilön vaikka pitämään ankkaa ja itse leikkaisit? Ankoilla on kuitenkin yllättävät voimat ja kynsien raapaisut kyllä sattuu tuntuvasti :smt002
Pirjo

Noin mäkin oon tehnyt kuin Ninnu, mutta ajattelin jos olis joku toinenkin keino; ihmettelin sitä haavilla kiinni ottoa. No toivotaan ettei kauheen usein joudu kiinni ottamaan kun tuntuvat panikoivan siitä. Jos vaikka siirtäis sitä kynsien leikkuuta siihen kun pääsevät ´kesä`-aitauseen, kun täytyy ne kuitenkin silloin ottaa kiinni. Onko teillä tullut koskaan ankkojen jalkoihin jotain haavoja jotka olis jälkeenpäin tulehtunut/ vaivanneet? Yhden ankan jalkaan on ilmestynyt alapuolelle ns. paise (katsoin kirjasta) ilmeisesti tikun aiheuttamana. Mä idiootti tein pesän laidat raakapuusta, enkä hionut laitoja :smt021 . Se vaivaa joskus niin paljon ettei kunnolla pääse kävelemään,mutta joskus on taas paljon parempi. Pitäisköhän se reppana päästää ennen kesälaitumia vihreämmille niityille` (vaikkei tämän vihreämpää kyllä voi enää olla kuin meillä :smt003 ) ennenkuin joutuu ´parempiin` suihin...ajattelin ettei se pysty paljon pakenemaan jos tarhaan pääseekin kesällä vaikka minkki.
tipsi
riikinkukko

Mun pitää vielä tsekata ankkakirjasta, sillä siellä puhuttiin noista jalkojen paiseista kanssa. Jos arvelee että siellä on mätää, niin se muistaakseni piti puhkaista :smt017 Mä veisin eläinlääkärille. Ehkä antibioottikin voisi auttaa..
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Aika monet tuntuu käyttävän haavia. Ja ihan hyvä, jos on arempia lintuja kyseessä, niin saa nopeammin kiinni, kuin että kirmailee perässä ja suotta stressaa. Mun vaakut on niin tottuneet läsnäolooni, että mielummin kaappaan vaan syliin, kun haavitan.

Ei ole kyllä jaloissa ollut paiseita, eikä haavoja. Mäkin olen sillä kannalla, että paise pitäisi puhkaista, helpottaa kummasti jo ankan vointia. (Ihan vaan riittävän isolla injektioneulalla reikä ja mädän puristaminen pihalle)Petadinea vielä ruittasin perään ja pitäisi puhtaissa tiloissa jokusen päivän, vaikka kani/koirahäkissä ja sanomalehteä pohjalle ja tiuhaa lehtien vaihtoa. Itse ottasin ankan todennäköisesti sisälle pesuhuoneeseen "sairaslomalle" ja suihkuttelisin jalkaa, paiseen puhkaisun jälkeen vielä pari kertaa päivässä. Heti en ankkaa taivaslaitumille laittaisi kirmailemaan, jos muuten OK, paisetta lukuunottamatta.
Pirjo

Vau, Ninnu! Kiitos neuvosta; täytyneepä tehdä noin kuten neuvoit :thumbright:
...ei muuta kuin ankka kainaloon ja kylppäriin...saas nähdä mitä isäntä sanoo...
Joka tapauksessa täytyy jotain tehdä ennenkuin joku peto vie sen.
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Tämä ei nyt varsinaisesti liity ankan jalkaan, mutta kerronpa kuitenkin.
Meillä jokunen vuosi sitten kanin jalkapohjaan oli päässyt tikku, ja sinne sitten lopulta kasvoi iso märkäpaise ja liikkuminen oli kanilla huonoa.
En vienyt eläinlääkärille, vaan otin kanin syliin ja melko paksulla neulalla puhkaisin reijän, josta tuli sitä mätää ja paljon. Kun ihon sisään pääsee vieras esine, esim tikku, niin se yleensä koteloituu sinne. Kun sain kaiken mädän puristeltua pois sieltä, niin laitoin neulalla vaan tänne koloseen jossa mätä ja tikku oli, niin suolavettä että puhdistui. Pari kertaa päivässä sitten aina puhdistin tätä koloa ja varmuudeksi puristelin ettei uutta mätää kerry sinne. Muutaman päivän kani oli kylpyhuoneessa ja jalka vuosi sellaista kudosnesteen tapaista, mutta sitten se alkoi parantumaan tosi hyvin. Reikä meni viimeisenä umpeen, kasvoi siis siististi sisältä ulospäin ehjäksi että sai tarkkailla sitä. Eläinlääkäri sanoikin joskus että jos tulee koiran jalkaan tikku ja se koteloituu niin poistuloreijän pitäisi mennä viimeisenä kiinni, että sieltä pääsee lika pois ja saa putsailtua sitä. Ja jos näin ei käy niin sitä reikää pitäisi pitää sitten itse auki neulan avulla.

Älä siis tuollaisen helpon asian takia ankkaasi muillemaille laita, ethän häviä mitään siinä että katsot ja puhkaiset sen patin tai jos et itse tunne kykenevän niin kyllä ell sen hoitaa.
Meillä ankat antaa hyvin kiinni, ja itse nappaan aina ankan syliin niin, että otan siipien kohdalta vaan kiinni ja toisella kädellä tuen kaulaa. Ei ankka siitä mihinkään pääse kun ei saa siipiään auki ja jalat on ilmassa.. Äkkiä meillä rauhoittuu syliin sitten ja saa pitää miten päin vain..
miisu

Viesti Kirjoittaja miisu »

Vaikka onkin vanha ketju niin laitetaanpa meidän kokemuksia... Juuri leikattiin myskin kynnet, jotka oli edellisessä paikassa päässeet kasvamaan jo aika paljon käppyrään. Verta tuli jokaisesta kynnestä jo kun ihan vähän leikkasi, hurjaa... Ja sitä verta tulikin sitten aika paljon, kun se suoni liian pitkässä kynnessä päässyt kasvamaan niin pitkälle, että väkisinkin verta tulee jos haluaa ne kynnet joskus saada oikean pituiseksi. :smt019 Toivottavasti paranevat nopeasti...

Vieläkin jäi kynnet liian pitkiksi ja joutuu tekemään joskus uudestaan kunhan se suoni vetäytyy :smt021 Pakkohan se on tehdä mutta tekee pahaa kun sitä verta tulee eikä varmasti tunnu linnusta mukavalle. Ei nuo kynnet olisi pystyneet itsestään kunnolla kulumaan. Muilla ankoilla kynnet hyvän pituiset, vain yksi potilas onneksi..
haahkaherra
isa brown

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Toivottavasti ei lintujen kynsiä tarvitse mennä kenenkään leikkaamaan! Kyllä tarha-olosuhteiden ja eritoten maaston, sekä ravinnon pitää olla kohdallaan! Esimerkiksi myskisorsien kynnethän kuluvat luontaisesti kun ne istuvat puiden oksilla, kantojen päällä, nehän ovat luonnossa Etelä-Amerikassa niinsanottuja "puusorsia"! En missään tapauksessa halua saarnata, vaan painottaa oikeiden tarha-olosuhteiden ja ravinnon järjestämistä linnuille lajiin katsomatta, nekun ovat muutenkin herkimpiä reagoimaan ravinnon ja olosuhteiden muutoksiin, mikä taas vaikuttaa toissijaisesti munintaan, haudontaan jne.
tipsi
riikinkukko

Itse lyhensin ankkojemme kynsiä pari päivää sitten koirien kynsileikkureilla. Talvella, kun lumi on tarhassa pehmeää ja sisälläkin pahna on pehmeää, niin kynnet kasvavat liikaa. Ja se lisää riskiä kynnen repeämiseen. Meillä aina joku ankka tahtoo talvella repiä kynnen kun tulee uima-altaasta pois; sen reunat kun ovat jäätyneet niin kynsiä pitää siinä käyttää enemmän -> altistuvat repeämille. SIksi kynsien leikkuu on mielestäni pienempi paha. Meillä ankat ovat kuitenkin tottuneet sen verran käsittelyyn, etteivät mielestäni stresssaa leikkuutilanteesta liikaa. Etenkään vanhimmat ankat, jotka ovat jo tottuneet monenlaiseen venyttelyyn ja vanutteluun kun niitä on pitänyt käsitellä.
miisu

Viesti Kirjoittaja miisu »

Niin, Tipsin kanssa samaa mieltä, ei meidän myski herrakaan mitenkään traumatisoitunut, samalla tavalla seuraavana päivänä seurasi perässä ja höpisi kuin ennenkin :smt005 Ja mielestäni juuri esimerkiksi talvella on vaikea varmistaa sitä kynsien kulumista tarhaolosuhteissa, kun sitä kuiviketta on aina oltava lattialla...

Ja tuossa meidän myskin tilanteessa, ne kynnet oli ylipitkät jo silloin kun tuli meille, ja elättelin toiveita että kuluisivat kesän aikana kun vapaana meillä kuleksivat... Mutta pakkohan niitä on ollut muutamaan kertaan leikata ja nyt herra kävelee jo hienosti, eikä ole jalkavaivoja niin kuin ylikasvaneilla kynsillä :smt018 Jos eläimiä ottaa, niin on ne vaivatkin hoidettava vaikka tuntuisikin vaikealta tai jollain tavalla epäuskottavalta :smt017 Kun ei eletä täydellisessä maailmassa, niin tällaista se joskus on.

Ja jos yleisesti mennään tuohon myskien kynsien kulumiseen istuttaessa puun oksilla... Niin kuin aika monesta kirjastakin voi lukea (jos ei ole omakohtaista kokemusta) niin lihantuotantoon jalostetuista myskeista aika monet urokset ovat niin isoja, etteivät lennä kovin korkealle, saatikka sitten puuhun... vaika kyllä meidän myski lentää siinä metrin korkeuteen, mutta ei se taida puuhun päästä.
Ja pääongelmana oli ne alunpitäen köyrät kynnet, mitkä ei olisikaan voineet kulua oikein ilman manikyyriä :smt021
Vastaa Viestiin