Kanan ja tipujen palauttaminen laumaan, HELP!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
jenjen
Kanan ja tipujen palauttaminen laumaan, HELP!
Aika olis siirtää noi tipuset ja emo laumaan pienistä tiloista, mutta kuinkas kävikään... Emo sai heti tappelun aikaan yhden kanan kanssa, jonka jälkeen kukko kävi emon kimppuun (tai yritti hyvin väkivalloin astua tämän)....
Ja tämä kävi sitten ihan kolmessa minuutissa koko episodi. Kuinkas nyt? Päästänkö eka emon selvittelemään välinsä, ja sitten vasta tiput? Ei kovin mukavalta näyttänyt tuo hetimoinen sota....
-
vetehinen
Re: Kanan ja tipujen palauttaminen laumaan, HELP!
Mun kokemuksen mukaan pienet tiput jäävät helposti jalkoihin ja tallautuvat, kun kanat ottavat mittaa toisistaan. Pystytkö laittamaan emoa ja tipuja kaninhäkkiin tms. isomman tarhan sisälle siten, että muut näkevät emon ja tipit ja tottuvat niihin? Mulla ovat sopeutuneet huonosti parveen, mikäli ovat olleet poissa muun parven näkösältä hautomassa ja poikasia hoitamassa. Sitten keväällä tarhaan siirrettäessä onnistuu kyllä hyvinkin emon ja vähän isompien tipujen tuominen parveen, kun tarha on vielä ei-kenenkään-reviiriä. Kuka sulla on muuten hautonut?
-
jenjen
Ne on tällä hetkellä ollut ihan tollasessa isossa kaninhäkissä kanalassa koko poppoo, eli ihan muiden näkösällä. Dooris, eli se toffeenvärinen kana meillä hautoi nuo pienet
Yritin monta viikkoa saada jotain hautomaan jättämällä munia pesään, ja sitten kun keräsin ne pois, niin Dooris meni tyhjään pesään hautomaan
Olisko paree, jos laittaisin Dooriksen ihan yksikseen selvittelemään välinsä, ja tiput olis sen aikaa häkissä. Vaikka erottaisin ne pari kertaa päivässä vaikka tunniksi-pariksi kerrallaan?
Mä luulen, että tuo kana jonka kanssa Dooris otti yhteen on nyt tämän hautomasession ja tipujen jälkeen noussut kukon suosikkikanaksi, joten edessä voipi olla kovat taistelut, Dooris kun oli ennemmin tää "yyber"kana.
Olisko paree, jos laittaisin Dooriksen ihan yksikseen selvittelemään välinsä, ja tiput olis sen aikaa häkissä. Vaikka erottaisin ne pari kertaa päivässä vaikka tunniksi-pariksi kerrallaan?
Mä luulen, että tuo kana jonka kanssa Dooris otti yhteen on nyt tämän hautomasession ja tipujen jälkeen noussut kukon suosikkikanaksi, joten edessä voipi olla kovat taistelut, Dooris kun oli ennemmin tää "yyber"kana.
-
vetehinen
Miten vanhoja tiput on? Saatko tehtyä kanalaan suojaisia paikkoja, jonne tiput pääsee piiloon, mutta isot ei mahdu? Kyllä näiden kanssa on melkoista säätämistä välillä
.
-
jenjen
Kyllä mä saan tuonne jotain piilopaikkoja väsättyä, ohan tuolla tilaa
Kun nyt eivät vaan jäis heti orvoiksi, kun lähtevät isoon maailmaan.... Pitääpä huomenna koittaa uudestaan, ja kattella miten käy...
Muoks. Ja tiput on jo kuukauden vanhoja tirriäisiä.
Muoks. Ja tiput on jo kuukauden vanhoja tirriäisiä.
-
reetta
se näyttää hurjalta, mutta niin vaan on kanojen annettava tapella tappelunsa, muuten ei asiat niitten välillä selviä. noinkin isot tiput kyllä jo pärjää seassa, varsinkin jos kanala on niin tilava että pääsevät pois jaloista. ihan pienet voi lihvaatua kun isot kanat tappelee, kuukauden ikäiset jo kestää vähän retuutustakin.
mulla on nyt kolmiviikkoiset pari tuntia päivässä parven seassa, emo käy valtataisteluita ja piiperot piipittää seassa. parin tunnin siedätyshoidon jälkeen laitan perheen kanalan nurkkaan häkkiinsä, jotta piipat saavat syödä, levätä ja kasvaa rauhassa. olen tällä tavoin integroinut niitä parveen jo monen päivän ajan, eikä tappelu silti vähene. mutta se on aina semmonen pölläys, ja sitten ovat taas sovussa. kunnes taas pöllähtää. ei ne kyllä verille ole saaneet toisiaan koskaan mulla, emot ja tappelupukarikaverit siinä vaiheessa kun emo on palannut parveen, joten en olisi huolissani. se vaan on sellasta se kananelämä. yhtä mättöä. kun se kuuluisa kananmuisti ei taida olla järin pitkä.
mulla on nyt kolmiviikkoiset pari tuntia päivässä parven seassa, emo käy valtataisteluita ja piiperot piipittää seassa. parin tunnin siedätyshoidon jälkeen laitan perheen kanalan nurkkaan häkkiinsä, jotta piipat saavat syödä, levätä ja kasvaa rauhassa. olen tällä tavoin integroinut niitä parveen jo monen päivän ajan, eikä tappelu silti vähene. mutta se on aina semmonen pölläys, ja sitten ovat taas sovussa. kunnes taas pöllähtää. ei ne kyllä verille ole saaneet toisiaan koskaan mulla, emot ja tappelupukarikaverit siinä vaiheessa kun emo on palannut parveen, joten en olisi huolissani. se vaan on sellasta se kananelämä. yhtä mättöä. kun se kuuluisa kananmuisti ei taida olla järin pitkä.
-
jenjen
No hyvä etten oo ainoa, jonka kanat muuttaa kanalan nyrkkeilykehäksi
Eli tänään sitten pariksi tunniksi päästä emon ottelemaan, katotaan tuleeko täystyrmäys, ja tarvitaanko erotuomaria...
Huoh, enpä tullut ajatelleeksikaan, että kana kuningatar joutuu vielä tappelemaan paikastaan...
Eli tänään sitten pariksi tunniksi päästä emon ottelemaan, katotaan tuleeko täystyrmäys, ja tarvitaanko erotuomaria...
Huoh, enpä tullut ajatelleeksikaan, että kana kuningatar joutuu vielä tappelemaan paikastaan...
-
Tirppa
Siirsin tänään emon ja 5 tipua ison (Brahma) lauman joukkoon. Isot tulivat pieniä ihmettelemään ja muutaman varovaisen nokkaisun saivat, kukko polki emokanan välittömästi ja siinä se sitten oli. Pikku tiput oli myöhemmin illalla sulassa sovussa isojen joukossa orsilla, hellyttävä näky. 
-
Silvia Sommarlat
Mulla nuoriso eli Usko, Toivo, Into, Armas, Lempi, Impi ja Unelma viettää vielä 90%:sti aikaansa nuorisotilassa, siis kanalan etuhuoneessa. Kyse on etupäässä tilanpuutteesta ei niinkään sopeutumisesta. Kanalan puolella majailee tällä hetkellä kaksi kukkoa , neljä kanaa ja yksi tipu. Ongelmitta. Ilman kanaemoa kasvaneiden nuorten siirto kanalan puolelle ei varmaan sujuisi ilman mellakoita. Siksi ajattelinkin laittaa ulkotarhan katteen valmistuttua kaikki "puolueettomalle maaperälle" tutustumaan toisiinsa.Tarhassa voi tarpeen tullen ottaa vähän etäisyyttä, jos ilmenisi sopeutumisvaikeuksia.Ja siellä voi paeta välienselvittelyjä
sadekatoksen suojiin.
-
Iloisten Munatalo
Meillä on nyt kaksi emoa tipuineen, isommat on viikon vanhoja jotakuinkin ja pienemmät, 2 kpl, on kuoriutuneet eilen ja tänään. Vielä siellä hautovat kaksi kanaa yhtä munaa kumpikin, eli kohta meillä on sitten pulma minne saan kaikki emot tipuineen kun eka emo on ollut häkissä toisten näkösällä ja olen niitä koittanut sopeuttaa muiden sekaan mutta isot kukot ja kanat rynnivät häkkiin heti kun avaan luukun ja meno yltyy ihan megalomaaniseksi
joten en uskalla antaa niiden mellastaa tiput kun ovat kauhuissaan
moisesta. Nyt toinenkin emo on omassa häkissä kahden tipunsa kanssa ja se kyllä päästää toisen emon sinne, mutta tipuja se sitten nokkaisee jos erehtyvät menemään
Olisi niin hyvä jos voisivat olla molemmat samassa tilassa tipuneen, mutta kun ei
. Tähän asti ole päästänyt emon poikasineen häkistä pois siksi aikaa kun isommat ovat olleet ulkona ja ovi ollut sen aikaa kiinni, mutta pian pitää laittaa ovet säppiin kun ilmat kylmenee, miten sitten?
.... Huoks
jos hautoisivat yksi kerrallaan niin ei mitään ongelmaa, mutta että 4 samaan aikaan!
No mulla on vielä yksi vara suunnitelma jos mikään muu ei onnistu
No mulla on vielä yksi vara suunnitelma jos mikään muu ei onnistu