Koska ankkatiput isompien joukkoon?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Pirjo

Koska ankkatiput isompien joukkoon?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tämmöinen asia ´ajankohtainen` enkä löytänyt keskustelua ko. asiasta, kanoista oli, mutta miten on ankkojen kanssa?
Minun tiput on olleet samassa tilassa isompien kanssa jo viikon ikäisestä pienemmässä häkissä omassa rauhassaan, mutta nyt pienemmät ovat todella kiinnostuneita isompien puuhista. Ovat vasta kolmeviikkoisia, joten en vielä uskalla yhdistää niitä, mutta ajattelin josko ne voisivat hetken jaloitella isompien joukossa :smt017
Onko kellään kokemuksia?
omena

Re: Koska ankkatiput isompien joukkoon?

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä ovat nyt yhdessä samanikäiset kuin teillä. Noilla on kyllä oma suojapaikkansa mutta aika paljon isompienkin kanssa tykkäävät olla, pitävät ilmeisesti suojapaikkoinaan myös :D Isommat kyllä väliin nokkasevat tai nappaavat kiinni mutta ei nää pienet oo moksiskaan. :smt017
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä mietin tätä ihan samaa. Jos ankoilla on uima-allas, niin onko vaarana että pienemmät (esim. 3 viikkoiset) hukkuu isompien alle, ja yrittääköhän pojat polkea niitä?

Toinen mitä mietin on se, että jos ankkatiput kuoriutuu viikon välein, niin voiko ihan pikkuisia ankkatipuja pitää viikon vanhojen kanssa?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Tipsi; oo varovainen sen uima-altaan kanssa. Päästin eilen pikku tiput isompien altaaseen (kun tuohon niiden ´alkuperäiseen` kippoon ei mahdu enää kuin jalat :smt005 ) onneksi vartioin koko ajan tapahtumaa. Mulla isommilla sisätiloissa sellanen lasten pieni amme ja reunat oli niin liukkaat ettei ne päässykään itse sieltä pois. Olis pitänyt olla joku liukueste niille avuksi...
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Tipsi:
Meillä ei ainakaan onnistunut eilen kun koetin tuota viikon nuorempaa samaan tilaan. Isommat juoksi sutena päälle ja ylikin talsivat jatkuvasti. Nokkivat myös aika kovaa.
Jos joku ankoista pelästyy jotain ääntä/liikettä niin sehän säntää ihan päättömästi karkuun, niin sehän tarkoittaa että koko lauma seuraa perässä. Yleensä tämä pienin ei ole ihan yhtä nopea, ja tulee muun lauman jyräämäksi.
Otin siis pikkuisen takaisin omaan terraansa, kyllä ne toisensa näkee lasin läpi ja se tuntuu näille riittävän. Pikkuinen huuti suoraa huutoa heti kun joutui isompien sekaan. Pelkää siis hirmuisesti tuolla isojen jaloissa.
Mutta uskoisin että tuossa 3-4vkon iässä alkaa kokoero tasaantua ja enää tätä alle jäämisen vaaraa ei ole, tai ainakaan sitä että olisi liian heiveröinen.

Meillä oli tiput viikon ikäisenä valvottuna tuolla kylppärissä vesiammeessa, ja aika heikolta näytti se pois tuleminen noinkin matalasta. Lisäksi kun kaikki änkee yhtäaikaa niin vaarana on että joku jää alle.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hui, mitenköhän mä saan sitten eroteltua pienet ja isot ankkatiput, kun mulla on vain yksi lämpölevy :smt017 Joku aita sinne alle? Jos haudonta onnistuu niin mullahan olisi 1-2 vanhempaa ankkatipua ja roviollinen pienempiä. Tiedä sitten voisiko iso joukko pienempiä jyrätä isompaa. Aino Ainokainen-muna on muita pienempi, joten ehkä vanhemman tipu pieni koko kuoriutumishetkellä voisi tasata tilannetta kun muu, myöhemmin kuoriutuva poppoo kuoriutuu hieman isompana.

Meillä on tarhassa ankoilla n. 100 litran vetoinen, allasmuovista tehty lampare, jossa etenkin toinen pääty on aika matala juuri tuon poispääsyn helpottamiseksi. Mutta mietin vain että onko se vaaraksi jos isot ja pienet ankat puljaa siellä yhtä aikaa..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

No mulla puolestaan on onnistunut hyvin eri ikäisten poikasten yhteenlaitto. Mulla on sellainen ympyrän muotoinen lasikuidusta valmistettu rengas ja keskellä lämpölamppu. Ruoka- ja vesipisteita sitten useampia. Tosin tällä kehikolla on metri halkaisija, ei siis ole mikään keittiössä pidettävä vauva-ankkala :smt003

Viime keväänä oli iso määrä ankkavauvoja ja ikäerot oli juurikin viikosta-kahteen. Kukaan ei kyllä jyrännyt tai muutenkaan kiusannut pienempiä.

Mutta sellaisen virheen kyllä tein, että mulle kuoriutui vain yksi hanhivauva, jonka laitoin noin viikon ikäisenä, samanikäisten ankkojen kanssa. Alkuun kaikki hyvin, olin ehkä 10 min muualla ja kun tulin takaisin, makasi hanhi ihan nokittuna siellä ankkojen jaloissa, silmätkin ihan veriset. :smt010
Hanhen kanssa samaan aikaan kuoriutui myskiankka, jonka kanssa oli aina kaikki mennyt hyvin, joten ei muuta kuin hanhen poikanen pesulle ja takaisin myskin kanssa elelemään.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on myös nuo pariviikkoiset ankanpoikaset tuossa ja kasvavat käsittämättömän kovaa tahtia! Isojen ankkojen kanssa niitä ei vielä voi laittaa, koska siellä on liian kylmä. Mutta tuossa keittiön sohvallakaan niitä ei voi enää kauaa pitää, koska ihan toden puhuen ne sontii liikaa :smt002 Joka päivä kaksi kertaa saa ne siivota, jos toivoo etteivät haise ihan hirveelle. Toisaalta niitä on aika näppärä pitää tuossa, koska tulee tarkkailtua veden ja ruoan riittävyyttä koko ajan, seurusteltua ja kesyteltyä.

Mun yhden aiemman ankkapesueen kokemuksella ankat ei tarvitse lisälämpöä yhtä kauan kuin kanatiput. Mutta kuinka pian noi voisi siirtää kanalaan, jos siellä on lämpöä noin 10 astetta..? Ehkä pitänee virittää jokin aitaus lämpölamppuineen sinne, ennen kuin mies repii pelihousunsa, ns...

Mulla tais mopo karata käsistä taas, tuli liian aikaisin aloitettua haudonnat. Nyt alkaa ekat tiput olla jo sen kokoisia että pitäis saada ne ulos, mutta ulkona on vielä täysi talvi :smt017
Pirjo

Siimis; mulla on kolmeviikoiset ankat navetalla, jossa n. 3-6 astetta tällä hetkellä. Tosin niillä on lämpölamppu yläpuolella, mutta oon huomannut että tiput hakeutuu jo nyt viileämpiin nurkkiin pois lampun alta. En tiedä kestäisivätkö ilman lamppu, enkä uskalla edes kokeilla, kun on vaan nuo kaksi Kurinamasun värejä.
Pirjo

Ankkatiput neljäviikoisia ja tänään tein viirityksen, että pääsevät vapaasti isompien joukkoon ja sitten halutessaan omaan koppiin karkuun, jos/kun joku meinaa käydä päälle. Ainakin nyt ensimmäisenä päivänä pysyivät melkein koko ajan kopissaan.
KIITOS OMENA vinkistä :smt006
siimis

No mun ankkulit on nyt tuolla kennelin puolella. Siellä on viileää, 10-15 asteen paikkeilla ja oleilevat aika paljon lämpölampun alla. Saavat kasvaa kunnes eivät enää mahdu tuohonkaan (ovat nyt isossa vanhassa akvaariossa) ja sitten siirrän kanalaan. Toivottavasti silloin olis jo sen verran lämmin, ettei tarttis sinne tehdä mitään ylimääräisiä lämpölamppuvirityksiä enää.
Pirjo

Siimis; onko sun ankoille jo alkanut kasvaa sulkia?...minkä värisiä luulet niistä tulevan?
Mun ankoille on jo alkanut kasvaa jonkun verran sulkia; ovat sellaisia ´räjähtäneen`näköisiä :smt044 ja tuntuvat jo hakeutuvan viileämpään paikkaan (lämpölamppu ei pahemmin kiinnosta paitsi öisin).

Voiko muuten neljäviikkoisille ankoille jo antaa samaa rehua kuin isoille; mulla muilla munitusrehua. Aattelin vaan kun toi säkki tosta kohta loppuu ja kelirikko pukkaa päälle niin en pääse just hakemaan uutta säkkiä pikkutipu-rehua...
siimis

Ei ole vielä sulkia kasvanut. Ovat sellaisia jättiläisuntuvikkoja :smt003

Värejä voi jo päätellä untuvikon väristäkin, mulla ainakin on pari villiväristä, yksi dusky ja useampi valkokirjava, joista osa villivärisiä ja osa duskyja.
Pirjo

Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tarkoittaa ´dusky`??
Niin ja tuosta ´villivärisestä` tarkoittaako se ´sorsan`väristä?
siimis

Villiväri juu se normaali sorsan väri. Dusky on geeni mikä tummentaa esim. villiväriä niin että naaras on tummemman ruskea, koiraalla ei ole valkeaa rengasta kaulassa. Esim. kuvia täällä, dusky mallard on siis villivärinen dusky, tuolla on muitakin, esim sininen villivärinen dusky jne.
Vastaa Viestiin