potkotin haudonta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Haudonta kanan alla ja tipujen hoito aloittelijalle
Hubs!
Jopas tupsahti kuvat isoina! Kertokaa mulle et joko me voitais olettaa että joku kananen alkais hautoon? Pesät kai liian valoisia, nuo vanerista tehdyt? Onkohan pönttö sopivampi? KARMEA tipukuume vaivaa! 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: potkotin haudonta
Hei potkotti! Jaoin tämän sinun haudontaprojektin omaksi viestiketjukseen, niin pysytään paremmin kärryillä ja saat varmaan paremmin vastauksia kuin entisessä sijainnissa
Otsikon tälle uudelle ketjulle keksin omasta päästäni...muutan mielelläni semmoiseksi kuin sinä haluat.
Aloitan vastailun omalta osaltani kysymyksillä, että minkä ikäisiä kanasi ovat ja kauanko ovat munineet? Ovatko pesät ikkunaseinällä vai muualla? Osuuko niihin valo ikkunasta tai lampusta?

Aloitan vastailun omalta osaltani kysymyksillä, että minkä ikäisiä kanasi ovat ja kauanko ovat munineet? Ovatko pesät ikkunaseinällä vai muualla? Osuuko niihin valo ikkunasta tai lampusta?
Alimmassa kuvassa oikealla näkyvä takapuoli kuuluu kuvan perusteella aivan ihanan väriselle uroolle
Mä olen heikkona vaaleanruskeisiin eläimiin...

Kiitos HiltaHelikopteri! Hienosti olet nuo kuvat laittanut!
Ajattelin havainnoillistaa kuvien kera niin saatte jonkunlaisen kuvan meijän kanalasta...
Vanhimmat 4 kanaa on haudottu koneella (se vie kuulemma hautomisvietin?), ja ikää heillä on nyt n. vuosi. Sitten on 2 pikimustaa sulkajalkaa(kanan hautomia), jotka ovat n. 8-9 kuukautta, ja nämä 5 nuorinta( kanan hautomia) ovat syntyneet alkusyksystä. Joka päivä saan kerätä onnellisena 6-7 munaa. Vanhimmat kanat munivat jo kun meille tulivat viime keväänä, ja nämä mustat sulkajalat munivat jo syksyllä, ja viimeksi tulleista olen nähnyt munimassa jo 4. Hankalaa kun on noin sekava sakki kasassa...
Uudessa kanalassa on valtava lasiovi, ja 2 isoa ikkunaa. Nuo vaneripesät ovat yhden ikkunan alla. Sähköllä ei ole tarvinnut kanalaa valaista, luonnonvalolla on pärjätty hyvinkin. Vaneripesät on kamalan valoisia, kokeilin laittaa verhot laatikoitten reunoille... Ne piti ottaa pois kun saivat kauhean hysteriakohtauksen!
Sieltä mistä ostin nuo nuorimmat kanat, niin sain vinkin että tuo muovipönttö on kätevä... Kahvasta hyvä nostaa hautoja pois muitten seasta ja helppo huljauttaa puhtaax yms... Miltäpä kuulostaa?
Ja Vardenji, se takapuoli kuuluu meijän suuregoiselle Pesoselle!
Toinen kukkomme saman värinen muuten, mutta PikkuIsännällä on rinta savun harmaa... 

Vanhimmat 4 kanaa on haudottu koneella (se vie kuulemma hautomisvietin?), ja ikää heillä on nyt n. vuosi. Sitten on 2 pikimustaa sulkajalkaa(kanan hautomia), jotka ovat n. 8-9 kuukautta, ja nämä 5 nuorinta( kanan hautomia) ovat syntyneet alkusyksystä. Joka päivä saan kerätä onnellisena 6-7 munaa. Vanhimmat kanat munivat jo kun meille tulivat viime keväänä, ja nämä mustat sulkajalat munivat jo syksyllä, ja viimeksi tulleista olen nähnyt munimassa jo 4. Hankalaa kun on noin sekava sakki kasassa...

Ja Vardenji, se takapuoli kuuluu meijän suuregoiselle Pesoselle!

Ja hyh muuten miten likaselle kanala näyttää!
Vein sinne vasta tuhkaa ja se nyt pöllyää taas hetken siellä... 

Muovikanisteri onkin hyvä idea.
Suuaukko olis ehkä saanut olla pienempi, kanat kun tykkäävät vetäytyä omaan rauhaansa hautomaan.
Suuaukko olis ehkä saanut olla pienempi, kanat kun tykkäävät vetäytyä omaan rauhaansa hautomaan.
Mulla alkaa näköjään jonkinlainen kukkojen keräilyvaihe, kun tarttis kaiken värisiä kukkoja vaan haalia
Mitä rotua herra Pesonen on? Nyt en valitettavasti kysele ostotarkoituksissa, vaan ihan uteliaisuudesta. Toi väri oikein hivelee silmää
(Hiljainen toive et mun tulevista alhoista tai orpeista vois joskus tulla yks tai kaks ton väristä... On vaan kai epätodennäköstä...)

Hups! Vielä pienenpi reikä!?
Ja me kun ajateltiin ettei tuonne kukaan mahu!
Piankos me muksujen kaa uus väsätään... Mietinkin jo että laitan kaikkiin vaneripesiinkin tommoset viritykset...
Vardenjiille tiedox että Pesonen ja PikkuIsäntä myytiin mulle "maatiaisina", muuta en osaa pojista sanoa. Tosi usein olen saanu kuulla että kun kukot aikuistuu niin olen liemessä niitten kanssa... Pesonen on jo nyt ihan selvä pomo ja ajaa PikkuIsäntää kun hermostuu jostain. Eli pahimmassa tapauksessa PikkuIsäntä on jossain vaiheessa rakastavaa kotia vailla...
On niin kamalan kiltti ja kesy, muksujen suustakin osaa hypätä pähkinän ilman että satuttaa! Kaikkia temppuja nuo kersat keksii opettaa... 

Vardenjiille tiedox että Pesonen ja PikkuIsäntä myytiin mulle "maatiaisina", muuta en osaa pojista sanoa. Tosi usein olen saanu kuulla että kun kukot aikuistuu niin olen liemessä niitten kanssa... Pesonen on jo nyt ihan selvä pomo ja ajaa PikkuIsäntää kun hermostuu jostain. Eli pahimmassa tapauksessa PikkuIsäntä on jossain vaiheessa rakastavaa kotia vailla...

Ihana temppu
Mä opetin vuohet antamaan suukon leivänpalalla suussa
Jos en alkais luopumaan sekarotusten parvestani sitä mukaa kun ne vanhuuteen kuolee, olis mulla täällä jo käsi pystyssä että MULLE, kun on tollanen kukko 

Eiks Pesonen ollut just se jonka pyrstö näkyy tuossa kuvassa (joka ei näy kokonaan)? Koko kuvan saa näkyviin, kun pienentää CTRL- (ja palautaa sit CTRL+)
Komea kukko!
Komea kukko!