ankka kerrostaloon?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ripinzi

ankka kerrostaloon?

Viesti Kirjoittaja Ripinzi »

semmosta lähdin kyselemään, että onko ihmisillä tietoa tai kokemusta ankoista kerrostalossa.
Olen niin ihastunut ankkoihin ja asun isossa asunnossa kerrostalossa. Yksi huonekkin olisi vapaa parille ankalle. Tosin saavathan ne muuallakin tepastella.
Minulla on myös iso kylpuhuone, jossa pääsee veden kanssa lotrailemaan. ammeenkin pystyn hommaamaan.
Ihastuin ajatuksesta, kun näin frendeissä ankan, joka siellä vaan tepsutteli.
Olisi niin ihanaa omistaa pari ankkaa. Tietoutta olen hakenut, mutta missään ei lue tästä aiheesta mitään. Kirjotelkaa mieli piteitä ja muutakin tietoutta.
siimis

Re: ankka kerrostaloon?

Viesti Kirjoittaja siimis »

:smt005 :smt044

Anteeks.

On mulla viiriäisiä ollut kerrostaloasunnossa, mutta en mä kyllä ankkaa suosittele... Ensinnäkin, älä usko kaikkea mitä teeveessä näytetään :smt002 Ankat useinkaan ei vaan somasti tepastele, vaan ne hulluna kaahottaa ympäri siivet läiskyen ja huutaa mennessään - ja se ääni ei ole mitään sulolaulua. Ja sotkee, sotkee ja sotkee! Ja ne pläjäyttelee sellaisia ihania löysiä läjiä sinne tänne - sellaisia ei koskaan näytetä frendeissä! Ja siinä kämpässä tais olla vieläpä vaalea kokolattiamatto, ellen väärin muista :smt017 Sanoisin, että en ihan äkkiä usko, että idylli tosielämässä kestäis kovin pitkään!

Sitäpaitsi ankkaa ei sais pitää yksin. Ne tarttee ankkakaverin. Ankat on ihan älyttömän söpöjä ja sympaattisia lintuja, mutta kyllä niille kuuluu ankkamainen elämä. Sisälemmikiksi ottaisin tosiaan ennemmin pari viiriäistä tai vaikka pari minikokoista kääpiökanaa, jos tavan undulaatit ei kelpaa.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

En uskaltaisi kokeilla, voisi tulla häätö aika pian :smt005 .

Ankka on yksi luomakunnan tehokkaimpia sotkijoita. Jo pienten ankkavauvojen pitäminen ihmisasunnossa vaatii hermoja ja siivousintoa (meillä on juuri yksi sottapytty sisällä, siivousinto kyllä puuttuu...). Ankka ei tee juuri mitään ilman vettä. Aina täytyy lotrata! Ja lättäräpylöillä sotku leviää tehokkaasti! Ja naarasankan ääni kuuluu kauas. Suurikokoinen ankka saa myös säikähtäessään liikkeelle ja hajalle kaiken, mitä ei ole pultattu seinään tai lattiaan kiinni.
Tämän lisäksi ankkavauva varsinkin on maailman suloisimpia olentoja :smt007 .

Kerrostaloon sopii moni paljon helpompi lintu. Siimiksen listaan voisi lisätä ainakin pienen hiljaisen siniviiriäisen ja naurukyyhkyn, sekä tietysti monta papukaijan ja peipon sukuista lajia. Siniviiriäinen on hiljainen, naurukyyhky + viiriäinen + kääpiökanat äänekkäämpiä.
Viirupöö

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Itse en kanssa ankkaa olisi kerrostaloon ottamassa, mutta mietin muuten näitä lemmikkilintuja. Olisihan se mukavaa saada lähiruokaa omasta asunnosta. :) Jotta tilaa olisi kunnolla, kannattaisi varmaan antaa muutamallekin pikkuviiriäiselle ihan kokonainen huone (3 x 3 m on tämä meitin makkari, joten otan sen nyt malliksi) mutta mietin sitten että miten sen lattian laittaisi ettei menisi pilalle...muovilattia on yleinen kerrostalossa mutta ei varmaan suoraan sen päälle viitsi purua laittaa. :) Korroosiota nämä ulosteet kuitenkin saavat aikaan, joten tuskin se lattiallekaan hyväksi olisi. Suojamuovi alle ja reunat teipillä seinään? Ainakaan nyt ei välttämättä kuulosta järkevältä, mutta ties vaikka vielä joskus olisi hyvinkin yleistä pitää lemmikkituotanto-tuotantolemmikkieläimiä kotona kaupungissa. Tiedä sitten onko se kuitenkaan ekologisempaa kuin suurissa tuotantoyksiköissä tuottaminen...Nyt en todellakaan ole ottamassa lintuja, mutta jos tähän ideaan saa jotain järkeä niin ties vielä joskus... ;)
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

oletko tosissasi?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo, en minäkään ottaisi ankkaa kerrostaloon :smt003

Konehaudotut poikaset asuu alkuun meillä sisällä, mikäli vuodenaika on kylmä, enkä halua navettaan lämpölamppujen alle viedä. Nyt olen kuitenkin ankkojen talvihaudottamisesta luopunut kokonaan, eikä ankkoja enää asu sisällä.
Ne on NIIN sottaista sakkia jo pieninä, eikä hajukaan mikä siitä liejusta lähtee ihan mielyttävimmästä päästä ole. Vaikka päivittäin parikin kertaa vaihtaa aluset, niin alusta on likainen, talmainen ja haiseva.

Jos nyt kuvitellaan, että pitäisi paria ankkaa sisällä, voisi kyllä heittää hyvästi matoille, puulattioille ja olla valmis vaihtamaan muovimatotkin usein, sekä seinätkin ainakin 1,5 korkeuteen, saisi kulkea tauotta mopin kanssa, koska ankat kyllä päästelee niitä lieju-ulosteitaan mihin sattuu :smt040 Myös kaikki muut, sohvat, pöydät yms olisi sonnassa, että varmaan muoviset puutarhakalusteet olisi passelit ja ehkä parvi, myovijaloilla :smt017

Mutta eniten mua kyllä häiritsisi ankan luontaisen elämän menetys. Tuskin kukaan kuitenkaan on valmis kotonaan pitämään multakasoja, joista löytyy matoja, etanoita ja sammakoita, joita ankat sitten saisivat kilpaa tonkia ja hääräillä ankkajuttujaan, lotrata sateessa ja nauttia vesilammikoista, kuivatella auringonpaisteessa ja munia omaan olkipesäänsä :smt049

Toisaalta toki voidaan miettiä onko sisäkissa onnellinen, kun ei pääse pyydystämään hiiriä ja myyriä, kiipeämään puissa, tai vinttikoira, joka haluaisi kiitää aavikolla jänisten perässä :smt002 silti...
tesla

Viesti Kirjoittaja tesla »

Ei kai meillä ole turhaan sanontaa: "Levisi kuin ankan paska"... :D Suloisia ne on kyllä ja aika hassuja, mutta se sonta... Mulla ei niitä ole, mutta kaverilla on ja ihanan siivokkaita otuksia ovat. :)
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Olen kyllä vahvasti samaa mieltä muiden kanssa! ..( nimimerkillä entinen kehä I asukki) ja luulen että taloyhtiön säännöistäkin löytyy jotain sanottavaa; tai sitten eivät vain ole asiaa aikaisemmin miettineet...
Meillä on pari ankkatipua tällähetkellä sisällä mökissä ja siirrän ne kyllä HETI navettaan muiden kanssa kuin vain mahdollista! SOTKEVAT!!! ...hajua en enää huomaa kun olen jo turtunut siihen :smt043
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meidän nykyiset ankat olivat kolmiviikkoisesti kerrostalossa kylppärissä, voitte kuvitella naapurien ilmeet kun kannettiin ne pois ja ne näkine :smt044 :smt044 Nojoo, kolmen viikon aikana meni yli 20kg purua, ja silti oli vaikeuksia pitää ne sen verran siistinä että niitä kehtaa kerrostalossa pitää.

Lisäksi meillä oli ankkaherra leikkauksen jälkeen muutaman päivän kodinhoitohuoneessa vapaana. Vaikak sillä oli olkia, niin sotku oli melkoinen. Vieläkin saa roiskeita siivota seinistä, ja pestä latialaattojen välejä. Ankasta tosin huolimatta, ko. huone on nyt remontoitu, mutta arvatkaa minne meidän ankkatiput tulee pikkuisena jos haudonta onnistuu :smt043
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin