Vastailkaas viiriäiskysymyksiin! ;)
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Vastailkaas viiriäiskysymyksiin! ;)
Minkä kokoinen häkki soveltuisi 3-4 viiriäiselle, että linnut viihtyisivät? Virikkeiden määrä tietenkin vaikuttaa asiaan, mutta jos aloitetaan siitä, että tilaa olisi tarpeeksi ja linnut olisivat tyytyväisiä.
Tietysti vähän hassu ajatus, mutta onnistuuko viiriäisten pito sisätiloissa? Olen saanut käsityksen, että mikäli lintuja ei yritä ahtaa turhan pieneen tilaan, ja muistaa siivota häkin useasti, ei tätä paskaongelmaa pääse syntymään. Olen ymmärtänyt, että ainakin sellaista lintusta kuin siniviiriäistä, voi pitää sisätiloissa. Ovat kuulemma hieman hiljaisempiakin... Tässä esimerkkisivu;
http://tirpat.suntuubi.com/?cat=1
Kuinkas moni Munanettiläisistä kasvattaa tällaisia pikkuviiruja? Osaakos joku kertoa näistä siniviiriäisistä hieman enemmänkin?
Ideaa rupesin pohdiskelemaan, kun mietin että maalle tekisi mieli muuttaa, mutta kun se ei ole oikein mahdollista.
Tietysti vähän hassu ajatus, mutta onnistuuko viiriäisten pito sisätiloissa? Olen saanut käsityksen, että mikäli lintuja ei yritä ahtaa turhan pieneen tilaan, ja muistaa siivota häkin useasti, ei tätä paskaongelmaa pääse syntymään. Olen ymmärtänyt, että ainakin sellaista lintusta kuin siniviiriäistä, voi pitää sisätiloissa. Ovat kuulemma hieman hiljaisempiakin... Tässä esimerkkisivu;
http://tirpat.suntuubi.com/?cat=1
Kuinkas moni Munanettiläisistä kasvattaa tällaisia pikkuviiruja? Osaakos joku kertoa näistä siniviiriäisistä hieman enemmänkin?
Ideaa rupesin pohdiskelemaan, kun mietin että maalle tekisi mieli muuttaa, mutta kun se ei ole oikein mahdollista.
Re: Vastailkaas viiriäiskysymyksiin! ;)
Kyllä viiriäisten pito onnistuu sisälläkin, jos niitä ei mahdotonta laumaa ole. Aika monella on muutama viiru sisällä. Kanalintuina ovat kovia kuopsuttelemaan, joten pölyä tulee. Ja viiriäiskukko on mainio herätyskello, jos haluaa herätä aamuyöstä
. Niillä on melko kova ääni
.
Piskuisia siniviiriäisiä on helppoi pitää sisällä, niiden ääni on hiljaista pientä piiskutusta. Lisäksi niitä pidetään yleensä pareittain. Ja hautovat itse
. Niitä tuntuu vain olevan huonosti tarjolla.

Piskuisia siniviiriäisiä on helppoi pitää sisällä, niiden ääni on hiljaista pientä piiskutusta. Lisäksi niitä pidetään yleensä pareittain. Ja hautovat itse

Meillä on viiriäisiä eteisessä asumassa. Ihan asuin huoneeseen en niitä ottaisi, kun ne pöllyää ihan hirveästi ja kyllä ne vaan haisee. Mutta sehän on aika suhteellista minkä kukakin kokee pahaksi hajuksi. Mieheni ei voi sietää niiden hajua, ei myöskään kanin, joka asuu samassa eteisessä lintuje kanssa. Meillä on kaksi sisäänkäyntiä ja elikot asuu siinä, josta emme yleensä kulje. Meidän sähkötaulu on eläinten eteisessä ja sähkömiehillä on joskus ollut hauskoja ilmeitä huoneeseen astuessa 

Hei,
meillä on viiden viirunparvi häkissä autotallissa. Jos olisi etukäteen ollut tiedossa kuinka paljon pölyä lentää ihan joka paikkaan niin varmasti en olisi saanut mieheltä lupaa niiden sijoittamiseen autotalliin....
eli jos otat sisälle, niin ehdottomasti terraario tyyppinen ratkaisu. Ja toki se häkki tuoksahtaa, jos siivousväli on pidempi kuin viikko, mutta aluksi meni aikaa tottua ihan pikkupunaheltan hajuunkin.
Mutta hauskoja tyyppejähän nuo ovat
Elvi
meillä on viiden viirunparvi häkissä autotallissa. Jos olisi etukäteen ollut tiedossa kuinka paljon pölyä lentää ihan joka paikkaan niin varmasti en olisi saanut mieheltä lupaa niiden sijoittamiseen autotalliin....

Mutta hauskoja tyyppejähän nuo ovat

Elvi
Meillä on siniviiriäispari puolen neliömetrin nurkkahäkissä huoneessa, jossa on muitakin lintuja lemmikkeinä. Viirut ovat linnuistani siisteimpiä. Käytän pohjamateriaalina mörttiröpöä ja pehmeää heinää.
Pikkuviiruille, elikkäs näille siniviiriäisille tuhti terraario (tai miksei rempattu akvaario?) olisi ihan hyvä paikka olla ja elää?
Mukavahan se olisi, pikkulintuja lemmikkeinä siellä. Munat vaan taitavat olla rätkänmunan luokkaa, mutta ei kai se pääasia ole.
Elinikä taitaa olla samaa luokkaa tavallisen viiriäisen kanssa, mutta mikä mahtaa olla munien säilyvyys?