En löytänyt aiheesta mitään äkkilukasulla..
Joten laittaisitteko "vanhat" ja viisaat
ohjeita siitosmunien uusille lähettäjille,siis postin kautta lähetys,miten onnistuu? miten pakataan? ja merkitään? mitä maksaa?
Munat kananmuna kennoon ja topataan paikalleen pumpulilla, kohtuullisen kokoinen pahviloota kelien mukaan. Mitä enempi pakkasta sitä tilavampi loota, pohjalle kutterin purua sinne kenno ja sitten täytetään laatikko purulla. Jos kovat pakkaset kannattaa munakenno vielä kietaista vaikka vanhaan resuiseen villapaitaan tai muuhun vastaavaan eristeeseen ennen laatikkoon laittoa. Varmasti pysyy postissa ehjänä eikä munat jäädy tai hölsky. Postimaksu määräytyy painon mukaan ja haluaako vastaan ottaja maksaa särkyvän kuljetuksen lisän, se on kyllä ihan turha jos viitsii pakata munat isoon laatikkoon kunnolla puruihin. Toinen vaihtoehto on laittaa matkahuollon kautta, silloin paketti menee perille paljon nopeammin kuin postissa. Munia ei kannata lähettää kuin Maanantaina tai Tiistaina että ehtivät Perjantaiksi perille, täällä eteläsuomessa ainakin kaikki paketit kiertää Helsinkin kautta joten se tuo aina yhden lisäpäivän kuljetukseen. Maksu kannattaa ottaa ennakkoon tai lähettää postiennakkona, silloin ei ainakaan jää postimaksut itselle maksettavaksi jos vastaan ottaja ei maksakkaan munia.
Viimeksi kun lähetin 15 munaa helvetin hyvin pakattuna, paketti painoi 5,7 kg mutta oli kovat pakkasetkin. Lähetys kulut 12,95, hinnat menee painon mukaan. En nyt muista kaikkia hintoja mutta yli 5 kg on ton 12,95 alle sen mut yli olikohan 2kg olis hinta ollu jonkun 10,95 ja sitten alle 2kg oli jotain 8,95. En oo ihan varma, mutta noi hinnat voi kattoo netistä postin sivuilta. Ja kannattaa pakata hyvin vaikka painoo tuliskin, koska sitä vastaan ottajaa harmittaa enempi kokkeli munat kuin parieuroo kalliimmat postimaksut.
Purujen sijaan oon käyttäny sanomalehdestä rutattuja palloja tiukkaan pakattuna. Pääasia ettei pääse hölskymään ja pysyy lämpösenä!
Joka puolelle pitäs tulla vähintään 5 cm eristettä, myös alapuolelle. Joskus oon pakannu munakotelon vielä pieneen pahvilaatikkoon mutta tuo villapaita onkin hyvä keksintö!
Hyvä kun joku avasi tälläisen keskustelun. Tänne pohjoiseen kun joutuu tilaileen tipukuumeessa jos jonkinmoisia munia.
Olen samaa mieltä että turhaan maksaa särkyvää lisää kun pakkaa kunnolla. Eli viimeiset tilaamani munat oli pakattu hyvin ja kennon ympärillä oli sanomalehti palleroita.Ja kennoissa vanulappuja.Minusta turhaa survoa kenno täyteen puruja kun silloin kait ne helpommin rikki menee.Tarpeeksi suuri laatikko vaan. Ja munat kannattaa lähettää alkuviikosta koska ne ei ehdi tulla perille jos torstaina laittaa. Kaksi kertaa on munat jääneet Ouluun viikonlopuksi.Ihme kyllä että samana päivänä lähetetyt munat oli Rovaniemellä päivää ennen kuin Kuusamossa
Ainakin moni oli ihan onnistuneesti lähettänyt pakkasillakin. Mä olen vuorannut munat ympäriltä pumpuliin ja teipannut kennon vielä kiinni jotta pysyy tiukasti, sitten sanomalehdellä vaan ympäriinsä ja tolloja myös niin että ei heilu pahvilaatikossa. Olen itse lähettänyt särkyvänä pakettina (suositellut ostajalle tai halunnut itselleni ostettaessa noin lähetettävän), nimimerkillä muutaman tarinan kuullut miten postissa voidaan paketteja kohdella. Musta se on pieni lisähinta siitä että tietää saavansa ehjät munat, ja kai niissä pitäisi olla itävyyskin parempi kun ei ole heitelty pitkin poikin .
Lähetystunnuksen antamalla vastaanottajalle (jos nyt ei ihan etelästä pohjoiseen lähetä) paketin saa pääsääntöisesti lähes aina seuraavana päivänä, eli postin mukana kulkemisaika voi olla vain vuorokausikin, Poriin jos vien paketin niin 16.45 jätetyt lähtevät saman päivän postiin, ja ovat vastaanottajalla lähetystunnuksella haettavissa seuraavana päivänä klo 16 jälkeen. (ja lähetystunnus on siis siinä pakettikortissa viivakoodin alla oleva kirjain/numero sarja joka alkaa aina JJFI ja numerot perään )
Minä olen vastaanottanut Minnimannilta tuommoisen munalähetyksen pahimpien pakkasten aikana, ja 15 munasta 11 on lähtenyt kehittymään. Näin keväällä hyvä prosentti vaikka ei olisikaan pakkasta. Olen myös lähettänyt varmaan satoja munia ympäri vuoden, ja kaikki ovat aina olelet ehjiä perille mennessään. itse pöllin töistä (tai realisoin uusiokäyttöön ) semmoisia suojapusseja missä on ilmaa sisällä. ne on käteviä kun ne suojaa sekä kylmältä että iskuilta. Särkyvänä en ole monesti pakettia laittanut, munat vaan tiukasti pumpulilla /paperilla vuorattuun kennoon ja tiukasti teippiä ymprille EI SAA HÖLSKYÄ YHTÄÄN KUN HEILUTTAA ! Sitten kenno mahdollisimman keskelle laatikkoa ja ympärille niitä ilmapusseja tai sahanpurua tiukkaan. Laatikko tiepillä TIUKASTI kiinni eikä saa hölskyä yhtään !! Sanomalehtitolleroita voi myös käyttää iskunvaimentimena !!! Ja laatikko saa olla todella mielellään liian suuri kuin liian pieni !!! 10 munan kennolle kopiopaperilaatikko on ehdoton minimi.
suikku kirjoitti:Voikohan niitä munia lähettää näin kovalla pakkasella lainkaan? Eikös se posti kuitenkin kulje rekassa ilman lämmitystä?
Miulla on nyt koneessa niillä melkein kolmenkympin pakkasilla Smarin lähettämät munat. 24/25 lähti kehittymään! Hyvin oli pakattu, puruun ja sanomalehteen.
Hei! Nostan tämän aiheen uudelleen. Ostin 40 siitosmunaa jotka tulivat postin kautta, maksoi luonnollisesti maltaita haaveena iso katras erirotuisia tipuja. Nyt on viidestoista hautomispäivä ja haudonnan suorittaa kone jota olen käyttänyt ennenkin. Kehittymään on lähtenyt vain kuusi munaa ja varma en voi olla vielä niistäkään. Mitä niille munille on postissa pahimmillaan tapahtunut? Vai voisiko syy olla pakkauksessa, munat olivat nimittäin ilmatiiviisti pakattu kuplamuoviin ja mietin olisiko niiden kuitenkin pitänyt saada happea etenkin kun en heti voinut niitä postista hakea? Harmittaa niin vietävästi
Itse lähetin 10 munaa, josta osa oli rikki perillä (munissa ohut kuori). Lähetin lisää, osa taas rikki. Varmasti pakkasin hyvin ja lähetin särkyvänä. Vaihtarina sain 10 munaa, kuusi ei lähtenyt kehittymään, kaksi meni kesken, kaksi kuoriutui ja niistä toinen kuoli. Eli ei siis hyvin. En tiedä, tuliko lähettämistä munistani tipuja, toivottavasti.
Se, että muna on "rikki", ei paljon vaadi, Vaikka muna olisi ulkoisesti kunnossa, sitä on voitu postissa liikuttaa niin rajusti, että keltuainen on liikkunut ja osunut rajusti kuoreen. Tälläinen muna ei lähde kehittymään.
Ok, mutta mitä mieltä munislaiset kuplamuovista, eikö munat tavallaan "tukehdu" kuplamuovissa. Olivat näin pakattuina viikonlopun yli? Onko kellään kokemuksia?
Mulla on paksuun kuplamuovikerrokseen+styroksiin+reiluun teippikerrokseen pakatuista munista hyvä kokemus, vaikka itse epäilin, että mahtoivat matkalla 'tukehtua'. Hain ne kyllä postista mahdollisimman pian, joten olisiko siinä yksi selitys?
Vinkki: postin lähetystunnus on näppärä...sillä saa paketin n. vuorokautta aiemmin kuin pakettikorttia odottamalla...ainakin täällä perukassa.
Minä kyllä epäilisin sitä että on paiskattu lootaa niin kovaa että ne keltuaiset on vaurioituneet ja sen takia eivät sitten lähteneet kehittymään Ei auta vaikka kuinka hyvin pakkaa jos joku ääliö on nakkelemassa laatikoita