Ankat ja hanhet Suomessa

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tipsi
riikinkukko

Ankat ja hanhet Suomessa

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla olisi ilmeisesti tilaisuus kirjoittaa englanniksi lyhyt katsaus ankoista ja hanhista Suomessa, ja mietin että haluaisiko joku täältä lähteä projektiin mukaan? (Kirjoituksesta ei makseta). Mitä ankka & hanhirotuja Suomessa on? Ankoista ilmeisesti ainakin juoksuankka, pegingeesi, ruotsin sininen ja keltainen? Hanhista skoonenhanhi? Saas nähdä tuleeko tästä mitäään.. :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Re: Ankat ja hanhet Suomessa

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ankkoja on ainakin rouen ja tupsu (mikä tupsu, sen tarkemmin en tiedä)
Hanhia joutsenhanhi,italialainen, toulouse ja punarintahanhi(?) en nyt ole ihan varma oliko se suomeksi punarintahanhi, mutta selllainen pieni ja värikäs, tosi upea, kanadan kääpiöhanhi, ja yhdellä tutulla on joku pirun harvinainen, mutten nyt saa nimeä mieleen :smt017 voin kyllä kysyä mikä rotu se oli...

Onnea ja menestystä projektiin :smt023
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Onnea projektiin! Kumpis tuo Myski on ankka vai sorsa?
tipsi
riikinkukko

Niin myski tietty! Joo, ankoiksi se kait katsotaan. Valkoista ja riistanväristä myskiä taitaa ainakin löytyä?
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meidän myskit on mustavalkoisia
tipsi
riikinkukko

Mitähän ihmettä mä voisin jutussa muuta kertoa kuin että mitä rotuja on suomessa? :smt017 Tulee muuten aika lyhyt juttu :smt005 Varmaan olosuhteet voisi keski-eurooppalaisia tai brittejä kiinnostaa. täällä taisi olla ankkojen /hanhien pihatto-pitäjiäkin?
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Muista kertoa myös ulkonapitokiellosta, se saa muun maalaisia varmasti hymyilemään :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Varmasti löytyy pihatto pitäjiä. Ja sitten esim minä, uskon tuohon vapaaseen kasvatukseen. Mulla nämä painelee edelleen kaikkien kanssa sekaisin kesät talvet, sisällä ja ulkona.
Tuo ulkonaliikkumiskielto kauneimman kevään aikana kannataa kyllä mainita :smt005
Mullakin on Myskit musta valkoisia, melkein mustiakin on pari.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

noi valkoiset lihahanhet on varmaan joku muu rotu, eivät siis shoonelaista, vaan ehkä tolousea... tiiä miten se kirjotetaan... käsittääkseni skoonelaiset on niitä lähes merihanhen näköisii.... ja noitten kahen risteytyminen ainakaan meillä ei oo onnistunut.. ans kattoo, miten nyt käy, kun on vain pikku-HETA ja tuhkis-hansu... pikkuheta on lihahanhi.. satavarmaan. Pikkuheta on ny sen ikänen, että saatais jo olla hyvässä hedelmällisyysiässä, tuhkis on kolmisen vuotta vanhempi :smt023 . hansu alkaa olla aika äree, mut vielä en oo mistään löytäny munakasaa, harjoittelua oon jo nähnyt ja nyt ainakin osuu.... :smt038 ..

Tipsi: voisko eri hanhiroduilla olla pikkaisen eriytyneet elimet, tai jotain, kun HETA ja hansu ei saaneet jälkeläisii... :smt017 .. vaikka munia haudottiin antaumuksella, niin, että mulla on vieläkin pohkeessa kalkkisulkeuma siiveniskusta(patti siis). Ne eivät lisääntyneet ees paikassa, jossa oli lampi, missä paritella :smt017..

heh ja siihen eviran täysin perusteettomaan panikointiin kannattaa tosiaan pikkaisen ... puuttua kansaivälisissä kontakteissa... kele,, :smt044 ... en oo ny kuullu mikä on viimeinen tilanne.. tossa yhessä katastroffissa, mitä ne sai aikaan...ylilyönneillä
Räpylälli

Viesti Kirjoittaja Räpylälli »

Ja eikös muualla ole ankoille ja hanhille ihan omia rehujakin olemassa?
Muistelisin jostain lukeneeni että meillä niitä ei tuoteta vähäisen kysynnän vuoksi.
ninnu

Multimixiä mainostetaan hanhille sopivaksi, mutta mua mietityttää sen kalajauho, kun hanhenhan pitäisi olla kasvissyöjä?

mm. Versele lagan sivuilla on paljonkin vaihtoehtoja hanhille, että erikoisimmillekkin lintusille, aina flamingoista lähtien :smt002 Mulla hanhet saa juurikin tuon sarjan valmisrehuja näin talvella, kun tuntuu että kovin vähän syövät, kesällä laiduntaa jo niin paljon, että uskallan pitää vain pelkkiä viljoja tarjolla. Mutta noita rehuja en ole hanhia varten ostanut, vaan mandariinisorsia, kokeilin hansuille ja hyvin maistuu. Varsinkin nuo kelluvat pallerot on niiden, että ankkojen ihan ykkösherkku :smt045
Noi on ihan spesiaaliruokia, joita pitää erikseen tilata ja toimitusaikakin on sitten suht pitkä.
Joten ei ihan löydy hyllyistä valmiina varmaan mistään :smt017
tipsi
riikinkukko

Joo-o, tuo rehujuttu on varmaan yksi mikä kannattaa ulkonapitokiellon lisäksi mainita. Milloisulkonapitokielto alkoi, oliko se 2007 ekan kerran? Muistin tässä, että sinisorsa ja sen valkoinen värimuoto on varmaan laskettavissa ankoiksi. Ja sitten täällä on immeisilllä morsiosorsia yms. joista voisi mainita. Mitä kaikkia näitä teillä on?

Hih, eikös muuten Mimmillä ollut jotkut ankat laskeneet talvella mäkeä, siis liukuneet kinosta pitkin suoraan uima-altaaseeen ja taas uudestaan? Siinä sitä on ihmeteltävää ulkomaan eläville siitä millaista ankan pito arktisissa olosuhteissa on :smt044

Muoriska: mä vähän epäilen tuota, että eri hanhirodut eivät välttämättä pystyisi lisääntymään keskenään. Eikös kaikki hanhet ole kuitenkin samasta lähtölajista lähtöisin? (pitääkin tarkistaa). Hanhilla ei taida olla niin suurta kokoeroakaan, että se vaikeuttaisi merkittävästi parittelun onnistumista?
ninnu

Mä kyllä uskon, että eri hanhirodut pystyy risteytymään siinä missä muutkin. Mitään faktoja ei ole heittää asiasta, mutta kaiken järjen mukaan näin kuvittelisin olevan, ankat ja sorsatkin lisääntyy ongelmitta, vaikka ipanat on sitten mahoja. :smt017

Mulla on skåne/italialaisia, skåne/toulouse risteytyshansuja. Ja nämä kyllä lisääntyy myös sitten taas ihan normaalisti ristiin keskenään. :smt023
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

menee kyllä OT tästä aiheesta, mutta mistä löytyisi kuvia eri hanhi- ja ankkalajeista..löytyykö suomenkielisiä sivuja.. syksyllä yritin etsiskellä, mutta ei osunut silmään.. :smt017
ninnu

Ei varmaan suomenkielisiä taida olla, kuvahaulla voi jotain kuvia löytyä.
Mutta näillä sivuilla on paljon kuvia eri lintulajeista. Sivun puolesta välistä löytyy lajeittain :smt006
http://www.feathersite.com/Poultry/BRKPoultryPage.html
Vastaa Viestiin