Säityttäjille kukko pohdintaa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rosia

Säityttäjille kukko pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Tuli tässä mieleen ja aattelin vaan kysyä. Ja nöyrästi jo pyydän anteeksi, koska kysymys varmasti on tyhmä, mutta vetoan siihen, että oon vasta-alkaja ja mitään en mistään tiedä! :smt003

Mitenhän tän ajatuksen nyt sanoiksi pukisi? No, lähetään siitä, että joskus on puhuttu, että on vaikeeta löytää kukkoja, jotka olis sitten perimältään muuta ku sukua. En tiedä onko se kuinkakin totta vai tarua, kun kukkoja tuntuu taas olevan liiaksikin väliin tarjolla. No, kaikista kukoista ei kuiten ole sukuaan jatkamaan, tai toivottavaahan olisi, että kukko on hyvä ja kiva kaikin puolin. Silti tällaista kukkoa, joka ne kriteerit täyttää, ei voi kovin kauaa parvessa pitää, ne kun sikiää kuiten sitä tahtia.

Tässäpä se kysymys? Eikö sitä vois tällaista hyvää kukkoa sitten antaa lainaan? Tai miten se nyt sanottaisiin, jalostukseen? Oon koira ihminen ja siltä kantilta kai se ajatus sitten syntyikin. Voisko sitä tarjota puhdastarotuista ja hyvää kukkoa silleen jalostukseen? Kukkoja kun on moneen lähtöön ja on oikeesti hyviä kukkoja ja sitten ei niin hyviä. Jos kukko kävis mutkan siellä ja toisen täällä, ni ehkä eliskin hiukka pitempään. Minusta kuulostaa kurjalta, että soon kirvesterapiaa hyvin pian, ku "mittari" tulee täyteen..

Kukot kuiten oikeesti elää monta vuotta. Soon harmillista, että sen elämä pitää sitten päättää sen takia, että ei sukurutsia sitten tuu. Ja men oikeesti tiiä mistään mitään, kuhan vaan kyselen. Nyt tuli sitten jo ajatus, että tuottaako tällainen toiminta sitten harmia siinä vaiheessa, ku kukko palautuu omaan parveensa? Nokka pokkaa ja silleen?

Mut ajatuksia olis kiva kuulla..
Muusa

Re: Säityttäjille kukko pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kanojahan ei voi sillätapaa astuttaa kuin koiria tai hevosia, kukko elää parvessa ja kukon siittiöt elävät kanassa jopa viikkoja eli kukon vaihdossa on "varoaika" kunnes voi olla varma saavansa vain sen uuden kukon jälkeläisiä.

Lähes kaikki maatiaiskanakannat on pieniä, ja silloin pitäisi pitää geneettinen variaatio mahdollisimman isona. Se tarkoittaa myös ettei ole hyvä että joku kukko jättää suuria määriä poikasia ja muutu "matadorkukoksi".

Meiltä tosin on siitoskukot lähteneet pääosin "eläkkeelle". Jotkut sekarotuparviin kavereille, toiset uusiin säilyttäjäkoteihin, yleensä niin että olen kukon mukana myynyt muutaman sille suvullisesti sopivan kanan.

Eihän kukko lyhyeksi jäänyttä elämäänsä itse sure. Parempi lyhyt ja iloinen elämä, lähteä saappaat jalassa miehuutensa täydessä tunnossa.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kyllä moni säilyttäjä on jo laittanut hyvän "käytetyn" kukon kiertoon. Tuskin mitään niistä on tarvinut palauttaa :smt002.

Tuosta saman kukon kierrätyksestä voisi pienissä harvalukuisissa kannoissa tulla ongelma, koska siinä yhdelle kukolle voi tulla liian paljon jälkeläisiä suhteessa kannassa syntyvien tipujen määrään. Siten erisukuista verta olisi edelleen hankala löytää parveen. Mun mielestä on parempi antaa toiseen parveen vaikka hyvän kukon hyvä (mutta ylimääräinen) veli, mieluummin kuin se sama kukko. Periaatteessa mahdollisimman montaa eri kukkoa pitäisi käyttää siitokseen, niin kantaan syntyisi mahdollisimman laaja erilaisten geenien ja ominaisuuksien valikoima. Siispä useammalla kukolle lyhyt, mutta antoisa elämä :smt045 .

*MUOKS* Muusa olikin jo ehtinyt kirjoittaa samat asiat, kun mä vasta mietin :smt005.
Rosia

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Juu, kyllä te tiiätte mistä puhutte ja sitä mäkin yritän kertoa. Juuri tuota sukusiittoisuutta tarkoitan. Sitä kun ajatellaan, niin kukon ikä on lyhyt. Ja mitään matadori kukkoja ei kukaan kaipaa. Ja mun mittapuun mukaan se sen velikään ei kyllä asiaa auta, veli kun voi olla jotain ihan muuta kun se thö kukko on..?

No, voi olla ajatus ihan omani, jäin vaan miettin, että kun on kyse pienistä kannoista ja hyvistä kukoista, ni niitä vois sitten yhdentää..
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Säilyttäjä ei (toivottavasti!) pyri sillä tavalla "hyviin" eläimiin kuin jalostaja. Tämä pienenä täsmentämisenä tähän. Totta kai normaalin terve ja mielellään hyväluonteinen, mutta muuten kai niitä ei paljon paremmuusjärjestykseen laiteta. Että kenellä nyt on paksuimmat rintalihat tai hienoiten kaartuvat laulusulat tai nopeasti kehittyneet paistit :smt003
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä jäin kanssa miettimään tätä hyvän kukon määritelmää. Kiltti, terve, hommansa hoitava kukko joka näyttää kukolta on , näin karkeasti ottaen, korostan karkeasti, hyvä kukko minun mielestä :smt045 . Orpeilla olen pitänyt myös riittävää kokoa tärkeänä, mutta tämä koskee sekä kukkoja että kanoja.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Rosia kirjoitti: se sen velikään ei kyllä asiaa auta, veli kun voi olla jotain ihan muuta kun se thö kukko on..?
Tämä mun mielestä on just se pointti, että veljekset ovat erilaisia, myös geeneiltään :smt023. Jos tarjolla on niukasti suvultaan sopivia kukkoja, niin käytetään kuitenkin mieluummin vaikka paria veljestä kuin sitä yhtä ainokaista. Siis niitä normaaleja (= hyviä) kukkoja.
Maatiaisia ei saa jalostaa, kantaa pitää vain säilyttää mahdollisimman monimuotoisena ja elinvoimaisena.

Mun mielestä hyvä kukko on tipuna normaali, kasvaa nuoruusaikansa kunnolla ja on arvojärjestyksessä sisarusparvessaan melko ylhäällä. Saa olla "murrosikäisenä" hyvinkin viriili, pitää silti olla ihmisille ehdottoman hyväluontoinen, eikä mikään mahdoton tappelupukari. Vanhemman kukon on oltava kiltti ihmisille, pidettävä hyvää huolta kanoista ja suvaittava jotenkin muita kukkoja. Kukolla ei saa olla näkyviä vikoja ja sen on oltava kaikin puolin terve. Se ei saa olla muihin verrattuna kovin pieni, mutta ei epänormaalin suurikaan. Kun nämä edellytykset täyttyvät, niin sitten voi katsoa vaikka vähän väriäkin ja muita pikku yksityiskohtia :smt003.
Sitten kun kukolla on jo tipuja, niin niiden elinvoimaisuus kertoo paljon kukon tasosta!
(Tässä mun valitsemassani maatiaiskannassa muuten yksi kukko osoitti elinvoimaisuutensa elämällä 7 viikkoa syksyisessä metsässä ilman ihmisen apua. Arvostan sitä kukkoa suuresti, se on jättänyt myös erinomaisia jälkeläisiä :smt007.)

Nämä ovat mun kriteerit hyvälle kukolle. En etsikään ainoastaan kukoista sitä kaikista parasta, vaan haluan jättää myös sen hyvän veljen / hyviä veljiä siitokseen. Mulla kun on aina useampia kukkoja. Kaikille useamman kukon pitäminen ei tietenkään ole mahdollista.

Mitä te muut pidätte tärkeänä maatiaiskukon valinnassa???
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kukkoa valitessa kiinnitän huomiota seuraaviin asioihin: Ensimmäiseksi se että olis mahdollisimman eri sukua kuin kanat, toiseksi se että on kiltti ja hyvätapainen ja huolehtii hyvin parvestaan. Ja täytyy myöntää että kyllä mulla väri myös ratkaisee valinnassa vaikkei tietysti säilyttäjänä saiskaan. Haluaisin pitää mahdollisimman monen värisiä, ettei tule liian samannäköistä parvea. :-"
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Sukutaulu minustakin kukossa on tärkeintä. Pitokukoiksi jätän tipueista semmoiset keskiverrot, ei isointa eikä pienintä nuorikkoa eikä kukkoa jolla on joku silmiinpistävä erikoinen piirre. Luonne pitää olla hyvä. Ja väriä tietysti katson myös, pitäähän kukon myös väriltään miellyttää silmää :smt002 Koitan noita värejä valita niin että oma parvi olisi mahdollisimman erivärinen ja myös tipueissa olisi iso värikirjo. Tipueet kun yleensä myydään isompina tai pienempinä paketteina ja tosi on se että ostajaa kiinnostaa aina mahdollisimman monivärinen kaunis pikkuparvi. Tyrnäväläisen kannan suosion yksi syy on iso värivalikoima, kun pystyy tarjoamaan tuleville säilyttäjille monenkirjavan kantaparvenalun, saa helpommin uusia säilyttäjiä :smt001
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

^Jep. Ja toisaaltahan sitä kuitenkin pitää huolehtia siitä että kaikki värit pysyvät kannassa joten siinä mielessähän sitä värivalintaa on luvallista harjoittaa :smt003 . Mä olen uusi säilyttäjä mutta valitsen kukon sen erisukuisuuden perusteella ja tarkoitus on valita tosiaan sellainen keskiverto kukko. Nyt viimeksi valitsemassani ei kolmessa kukossa ollut isoja eroa joten väri ratkaisi :). Lisäksi tahdon eri värisen kukon kuin aiempi/aiemmat jotta tulisi aina eri värisiä tipuja :smt003 . Mä olen säilyttäjäksi alkaessani hakenut myös kanoja mahdollisimman erisukuisia joten olen siitosmunat kerännyt nyt siten että kun en ole ehtinyt valvoa että keneltä kanalta mikäkin muna tulee, olen kerännyt aina päivältä kaikki munat, jotta tulisi tasaisesti joka kanan munia. Eli siis tottakai tulee tehtyä paljon valintoja väristä riippuen, mutta VAIN kunhan muut tärkeät kriteerit täyttyvät (terve, erisukuinen jne). Ja itse tosiaan tykkään että on paljon eri värisiä, en jostain tietystä väristä mikä on nimenomaan sitä värivalintaa mitä ei saa tehdä.
Vastaa Viestiin