Jutustelua kyyhkyistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ninnu

Jutustelua kyyhkyistä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kyyhkyistä ei ole juurikaan ollut pulinaa hetkeen. Tänne siis juttuja kyyhkyistä :smt006

Minkälaisia asumuksia teillä on kyyhkyillä? Pääsevätkö miten vapaasti lentelemään? Millä tavoin ruokitte kyyhkyjänne?

Mulla ei ole mitään erillisiä lakkoja kyyhkyillä. Toinen satsi asustelee talvet navetassa omassa tilassaan. Kesät ovat katetussa ulkotarhassa, keväästä syksyyn.
Toinen pieni ryhmä asustelee toisessa rakennuksessa ja pääsy ulos ympäri vuoden, katettuun ulkotarhaan. Sisätilassa kovilla pakkasilla saattaa veden pinta mennä hileelle.

Laittelen vaikka kuviakin myöhemmin, kun vaihdan konetta, tässä miniläppärissä kun ei ole mitään kuvia :smt001
Ushva

Re: Jutustelua kyyhkyistä

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on viestikyyhkysiä, mutta nyt mulla on myös joku ihana pikkupeto asustelemassa navetan alla ja olen menettänyt sille jo kaksi kyyhkyistäni. :smt010
Meinaa mennä hermo kun se/ne ei mene loukkuun. Mikä lie superhyper hybridirotta siellä asustaakaan, ei mitään hajua mikä on vaan pahaa jälkeä on tehny mun kyyhkylässä.
Mun kyyhkyset asuu nyt navetassa, mutta ensi kesänä olis tarkoitus saada niille oikea lakka mistä vois sitten hyvin lennättää niitä. Joku betonibunkkeri kai se on rakennettava että eivät joudu surman suuhun kaikki. :smt013
Haaveilen kovasti eri värisistäkin kyyhkysistä, mulla on suurin osa harmaita taviksia. Vaan uudet tilat on saatava ensin, enempää kun ei tällä hetkellä mahdu.
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Millainen se lakka oikein on?
Jos lintujen on mahdollista lentää joka päivä/usein vapaana niin millainen asumuksen tulisi olla?
Millainen lämpötila näillä tulisi olla, saako mennä talvella pakkaselle?
Minkä verran kyyhkyt munivat?

Vieläkö keksis jotain umpityhmää kysyttävää :smt017
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meidän kyyhkyillä on ihan kylmät tilat, sisäkopit on tehty vanerista vanhan ladon sisäpuolelle. Kaikista on pääsy isoihin ulkotarhoihin. Kyyhkyt kestää hyvin pakkasta, kun vaan on säänsuoja. Osa kyyhkyistä on kyllä kanalassa ihan kanojen kanssa, ja ne ei paljon ulkona ole nyt käyneet, vaikka luukku on itse asiassa auki. Eli osaavat ilmeisesti nauttia lämmöstä :smt002

Kyyhkyt munii aina kaksi munaa kerrallaan.

Meidän kyyhkyt syö ohraa, vehnää, kauraa, hernettä, härkäpapua, maissia, rypsiä, auringonkukkaa, isopunaheltta 3:sta, grittiä, poikaskalkkia. Sekoitussuhde riippuu vuodenajasta, pesinnät ja sulkasadot, lennätykset, pakkaset... vaikuttaa.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla on riikinkukkokyyhkyjä ja risteytyksiä. Samperin ahkeria lisääntymään :smt005 Asustavat siirtotallissa kalkkunoiden, fasujen ja pupujen kanssa.Lentelevät vapaana mutta eivät kyl lähde siirtotallin tuntumasta kovinkaan pitkälle. Mä aina jaksan ihastella miten ihanan hohtavan valkosia noi riikinkukkokyyhkyt on :smt007 Ja kun ne lentää vapaana niin on kyllä niin kaunis näky :smt001
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Tuolta lintusivuiltani voisi saada jonkinverran kyyhkytietoutta:
http://www.callex.suntuubi.com/
Meillä linnut lentelevät päivittäin vapaina läpi vuoden, niillä kilpaillaan ja ne saavat harjoituslentoja aina kun lähden myyntireissuilleni.
Viime kesän pisimmät kilpalennot olivat yli 400km. Aika veijareita nuo kyhhkyt.
PieniHopea

Voi vitsit, olen väijynyt kyyhkyjuttuja ja silti nyt vasta huomasin tämän viimeisen.
Mulle edelleen jäi epäselväksi millainen se lakka oikein on :smt017
Mittoja yms. kaipasin - tosin en ehtinyt selata kaikkia linkkejä ym. että jatkan vielä sivujesi tutkimista...
Miten usein kyyhkyt pitää rokottaa? Ja koskeeko kaikkia jotka lentävät vapaana vai vaan niitä jotka kilpailevat/käyvät näyttelyissä? Oliko se tosiaan niin.. näyttelyissä...?
ninnu

Mä en tiedä onko lakalle mitään standardimittoja. Eiköhän se riipu ihan kyyhkyjen määrästä. Kyyhkyslakkahan voi olla millainen vain, niin kuin kanalakin, joillakin se on parakissa, joillakin ulkorakennuksessa, joillakin kanojen kanssa, joillakin ihan kyyhkyille varta vasten tehty jne...ja sputnikitkin löytyy varmaan vain niiltä, jotka ihan kilpailee kyyhkyillä...voisin kuvitella..

Mulla on siis ihan vaan "lemmikkikyyhkyjä" omaksi iloksi, ei kilpailla, eikä käydä näyttelyissä.

Tässä yhden porukan koti. Mutta vain kuvastahan nyt puuttuu kaksi seinää, toisella seinällä kaksi ikkunaa, toisella lisää hyllyjä ja pesämokkejä.

Kuva

Yhden porukan ulkotarhaa, tämä on yksi yhteinäinen, vaikka ovia kaksi, mutta väliseinä poistettu:
Kuva

Kuva

Tässä yhden kyyhkyparin ulkotarha, kulku ikkunan kautta:
Kuva
PieniHopea

Hienot tilat sulla ninnu.
Mistä mä olen saanut päähäni, että se lakka olisi joku matala laatikko... :oops:
Siis iso tietenkin, mutta... öö.. en osaa selittää. Mutta pienempi suljettu tila, ei tuollainen iso ja korkea.

Ja nämä ilmeisesti kestävät kylmää? Sivuilla taisi olla mainintakin, että osa porukasta elää kylmässä lakassa.
Metsänreunan emäntä

Viesti Kirjoittaja Metsänreunan emäntä »

ninnu

Matala laatikko :smt003 Lakka on nimitys kyyhkylästä, vähän niinkuin on kanala, lampola, sikala jne.

Mä käyn säännöllisesti ihailemassa tuolla metsänreunanlakan kotisivuilla kyyhkyjä :smt007
PieniHopea

Joo, se on varmaan jäänyt ihme mielikuva siitä lapsuuden kirjasta :smt003
Lihava Allu. Jäänyt koko kirja mieleen vaikka yleensä ne hetkessä unohdan ja tuota on luettu lähes 30 vuotta sitten...

Eikös enempää juttua saada aikaiseksi kyyhkyistä?
Lämpötilasta jos joku vielä jaksaisi kertoa - käsitinkö väärin, että kyyhkyjä pidetään myös ihan kylmässä?
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla ne on tosian tuolla siirtotallissa jossa ei oo erikseen mitään lämmitintä. Nytkin kahdella parilla on poikaset hoidettavana ja mua hirvittää miten ne selviää :smt009 Mutta siellä ne näyttää tyytyväisenä vanhempiensa massujen alla köllivän :smt001
PieniHopea

Jos se riittää kun on suoja tuulelta ja sateelta, ruokaa tarjolla ja suoja pedoilta?
Ettei lämmitys ole tarpeen kun kerran ovat päättäneet lisääntyäkin - tosin ehkä ne ei arvannut mikä jäätävä helmikuu tulee.

Sulla kun on noita muita lintuja sekä pupuja samassa, pääsevätkö kaikki siis ulos? Kun kerroit, että kyyhkyt lentelevät vapaana.
ninnu

On noi kyyhkyt ihme sissejä. Mullakin kuoriutui jouluaattona poikanen ihan ulkolämpötiloihin, siirsin kyllä pesineen päivineen silloin lämpöisempään vanhempiensa kera. Olin jo muutenkin varma, ettei munasta mitään tule, oli mies ottanut kyyhkyt sisään, ja pesä toisessa tilassa, munat olivat ainakin 12 tuntia ilman haudontaa kylmässä. Mutta hurjalta kyllä tuntuu, että sellainen rääpäle pärjää kylmissä oloissa, vaikkei vanhemmat koko aikaa olekkaan lämmittämässä, kyllä siinä jo kananpoikaset lentäisi poikasten taivaaseen.
Vastaa Viestiin