Munista ja hautomisesta kysyisin...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Minulla on Ilmajokisia kanarouvia 3 ja Ilmajokisia kukkoja kolme. Ja vanhimmalla kukolla on oma laumansa Isabrouneja 6. Kaikki ovat halutessaan keskenään tekemisissä, vaikka kaksi erillistä "tarhaa". Kanatkin on jokainen kukko vuorollaan polkenut...toisiltaan salaa =). Nyt kysyisinkin mitä teen kun Ilmajokisista yksi hautoo(Ritva) tyhjää pesää. Näiden kolmen munat ovat pieniä, olisiko 1/4 pienempiä kuin isojen kanojen munat. Ilmajokiset Korpinkynsi, Kata ja Ritva munivat 2-3 pv välein.Nyt siis Ritva vaan hautoo ei muni ollenkaan. Kata ja Korpinkynsi munii vähä mihin sattuu >usein isojen kanojen pesään tai Ritvan kopin viereen. Laitanko pesään munia? Keräänkö useamman kuin kaksi mitä tulee päivässä? Isabrounien jälkeläisiä en halua. Voiko niistä tulla ihan oikkeen kokkoisia tipuja kun ne munat niin pieniä?Ilmajokiset ovat aikuisia...olikohan jo kesäkuulla luovutusikäisiä olleet. Auttakaa kun ei mtn kokemusta moisesta. Entä miten sit kun jos käy niin että hautoo ja hautoo munia ja ei mtn kuoriudukkaan? Loppuuko hautominen sit ollenkaan? Ritva ruokailee kun häädän pesästä mut muutoin aina lättynä.Kiitos jo etukäteen.
Re: Munista ja hautomisesta kysyisin...
Missä päin maailmaa olet? Minusta olisi järkevintä pyytää joltain lähistöllä asuvalta erisukuisia siitosmunia Ritvan alle. Näin saat saman tien uutta verta parveesi. 

Laitoin niitä "minimunia" Ritvan alle ensin 3 ja seuraavana päivänä vielä 2. Olipa ihanaa mennä kanalaan kun Lätty-Ritvaa pesästä hätistäessäni alta kuului piipitys ja kova. Kolme poikasta oli kuivaa ja virkeätä.
Siinäpä pähkäilemään miten selviävät kun ulkona 35 pakkasta, sisällä miinuksella voi käydä ja Ritva ei lämpölampun alla viihdy ollenkaan! Otin siis Ritvan, poikaset, 2munaa ja pesän laatikkoon ja sisälle. Marsuhäkki 140x80 ja perhe siihen. Ensin Ritvaa varmaan hirvitti, mutta rauhoittui heti. Eilen oli vielä neljäs syntynyt ja poikaset hamuilivat ruokaa. Ihanaa seurata kun ovat lähihoidossa ja rouva nauttii äitiydestä! Minä mummokuumeessa olen
Nyt rakennan perheelle ihan oman eristetyn kopin ja kun pakkaset joskus lauhtuu viedään ne takasi navettaan.
Montako päivää munaa kannattaa pitää vielä emon alla? Hylkääkö se sen itse jos tyhjä tms?

Montako päivää munaa kannattaa pitää vielä emon alla? Hylkääkö se sen itse jos tyhjä tms?
Mua pelottaa ettei vaan muu porukka ala vieroksua Ritvaa, kun otit sen sisälle.
(Meillä emo ja tipu oli häkkeineen kanalan nurkassa, mutta silti nyt on menossa hirmu taistelot, että ottaako ne emon takaisin parveen vai ei!)
Saisitko sen marsuhäkin kanalan lattialle siten, että lämpölamppu lämmittäisi vaikkapa häkin toista päätä ja toinen pää olisi viileämpi? Näin Ritvan naama ei unohtuisi muilta kanoilta.
(Meillä emo ja tipu oli häkkeineen kanalan nurkassa, mutta silti nyt on menossa hirmu taistelot, että ottaako ne emon takaisin parveen vai ei!)
Saisitko sen marsuhäkin kanalan lattialle siten, että lämpölamppu lämmittäisi vaikkapa häkin toista päätä ja toinen pää olisi viileämpi? Näin Ritvan naama ei unohtuisi muilta kanoilta.

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta kerron kuitenkin. Ritvalla viisi kaunista lasta. Olen niin mummo kuin kananpojille vaan voin
Hieno kokemus seurata kuinka emo hoitaa ja hellii lapsiaan. Viidestä munasta kaikista tuli tipu, vaikka minimunia olivatkin. Onko kukaan seurannut kuinka paljon poikaset kasvaa päivän aikana? Onko 40g riittävä määrä? Ruoka maistuu kovasti mutta ensikertalaisena olisi hyvä tietää onko kasvu sopivaa.?
Ritvalla ei mitään ongelmia laumaan menossa. On reilusti tilaa ja oli jo laumassa korkeassa asemassa. Poikaset kiinnostaa kaikkia, mutta katsoa saa koskemaan ei pääse kukaan kotkottaja. Minä saan hoitaa kuin omiani. Ritva oikein odottaa että mummo tulee ja pääsee venyttelemään ja pyrähtelemään orsille. Muutama minuutti pois poikasten luota ja taas jaksaa! Olisipa edes kolme kanaa viidestä...nokka kertoo onko kukko? Tai siis heltan alku nokan päällä? Onko muuta erikoistuntomerkkiä? En saa kuvia tänne laitettua.

Hieno kokemus seurata kuinka emo hoitaa ja hellii lapsiaan. Viidestä munasta kaikista tuli tipu, vaikka minimunia olivatkin. Onko kukaan seurannut kuinka paljon poikaset kasvaa päivän aikana? Onko 40g riittävä määrä? Ruoka maistuu kovasti mutta ensikertalaisena olisi hyvä tietää onko kasvu sopivaa.?
Ritvalla ei mitään ongelmia laumaan menossa. On reilusti tilaa ja oli jo laumassa korkeassa asemassa. Poikaset kiinnostaa kaikkia, mutta katsoa saa koskemaan ei pääse kukaan kotkottaja. Minä saan hoitaa kuin omiani. Ritva oikein odottaa että mummo tulee ja pääsee venyttelemään ja pyrähtelemään orsille. Muutama minuutti pois poikasten luota ja taas jaksaa! Olisipa edes kolme kanaa viidestä...nokka kertoo onko kukko? Tai siis heltan alku nokan päällä? Onko muuta erikoistuntomerkkiä? En saa kuvia tänne laitettua.
kyllä ne tiput osaavat itse säännöstellä etteivät syö liikaa. mitä syötät niille? niitten pitäisi saada sellaista tipuille sopivaa ruokaa, jossa ei ole liikaa jytyä. aikuisten munitusrehu on liian tuhtia tavaraa yksinään ruuaksi, sillä ruokittuna voi tulla liian nopeaa kasvua. jos ruokit tipurehulla tai kotimössöillä kasvu sujunee ihan hyvin.
Munitusrehuakin voi syöttää ja miedontaa esim keitetyllä perunalla tai raastetulla porkkanalla tms
Onnittelut tipuista!
Onnittelut tipuista!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tiput ja Ritva syö keitettyä kananmunaa, kauraryyniä, kotiruokaa kaikenlaista ja munitusrehuakin. Ritvan oma ruoka automaatissa ja tiputtelee sitä äidillisesti lapsilleen. Poikaset illalla oli kasvaneet 20-90 g/pv. Vaihtelee näköjään paljon kasvuvauhti. Onko kellään ollut mustia tipuja joilla valkoinen masu ja siivenkärjissä täplät ja silmän alla valkoinen täplä kuin silmä. Millaiseksi väritys muuttuu? Onko täällä kuvia? Ei jaksa odottaa että näkee mitä tipuista tulee.
Onnittelut tipuista !!
tuommoisesta värityksestä tulee useimmin mustia, tai mustia ruskealla kauluksella. nuo valkoiset kohdat häipyvät melko pian kun tipu kasvaa.