Hanhista kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mik

Hanhista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mik »

Nyt on pakko kysyy ihan omassa aiheessa, ku on pikkasen epäselvää.

joku oli tuolla ostamassa skånen hanhea, eikös se ole semmoinen valkokirjava? Mut mikä se valkoinen ihan tavallinen hanhi sit on? Kesyhanhi? Vai vaan hanhi?

sit noista rotuesittelyistä jäi hämäämään, ku ankoilla niissä lukee, et pitää olla vettä, vähintään niin, et saa päänsä upotettua. Mut hanhilla ei lue mitään tollasta. Eiks hanhi oo kuitenkin vesilintu? Tarviiks se vettä? Muutenkin ku tietenkin juodakseen.

mites noi hanhien hinnat, paljonko maksaa tavallinen hanhi vs rotuhanhi? (rotuhanhi esim skånenhanhi)
max3

Re: Hanhista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja max3 »

Valkoinen taitaa olla lähinnä lihahanhi. :smt002
Ja tarvii vettä, että saa pään upotettua. Mielummin tietty enemmänkin.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Oon ollu käsityksessä että valkonen on italianhanhi, mutta ei oo kyllä mitään käsitystä mistä sen oon saanu päähäni. :smt017
Vettä pitää toki olla hanhellakin pään uittamista varten, mutta sen oon huomannu että ankkoihin verrattuna hanhet sotkee ja läträä paljo vähemmän.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulle pitää sit vääntää rautalangasta. Nytkin taitaa ostetaan-palstalla lukea, et ostetaan hanhen siitosmunia. Eli mikä hanhi on hanhi? Vai onko olemassa hanhi, skånenhanhi ja sit valkoinen liha/italian/tiesmikälienee hanhi?

mä oon jotenkin ollut käsityksessä, et se valkonen hanhi on ns kesyhanhi ja on kehitetty merihanhesta. Eli jos puhutaan pelkästään hanhesta tarkotetaan just sitä valkosta kesyhanhea.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Tää on mielenkiintoista! Mulla on valkoinen ja harmaa hanhi, ja ne on vaan hanhia, kun en muutakaan niistä tiedä. Onko oikeesti olemassa muita kuin kesyhanhia, siis lemmikkeinä? Ainakin nää 2 on ihan samannäköiset ja kokoiset, väri vaan eri.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ushva kirjoitti:Oon ollu käsityksessä että valkonen on italianhanhi, mutta ei oo kyllä mitään käsitystä mistä sen oon saanu päähäni. :smt017
Vettä pitää toki olla hanhellakin pään uittamista varten, mutta sen oon huomannu että ankkoihin verrattuna hanhet sotkee ja läträä paljo vähemmän.
Samat sanat :smt001

Ja onhan noita hanhirotujakin yllin kyllin, joten mikään tuskin on "vain hanhi".
on joutsenhanhea, toulousea, punarintahanhea jne jne...
täällä roduista kuvia: http://www.feathersite.com/Poultry/Geese/BRKGeese.html
Eipä ankkojenkaan siitosmuna ostoilmoituksissa usein ole, että pitäisi olla joku tietty ankkarotu :smt017
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Hanhenpoikasten hinnat näyttäisi aikalailla alkavan 25-30€:sta riippuen iästä ja aikuiset on 50-60€ kpl. Mutta toki, jos jotain speciaalia havittelee, niin jouluntienoilla mm. yhtä lajia ihastelin, hinta 500€ kpl :smt002
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Se tavallisin valkoinen hanhi on rodultaan italianhanhi. Niitä tuli pienenä juostua karkuun monen monta kertaa ja lujaa :smt005. Skånen hanhi on ruotsalainen maatiaisrotu. Hanhia on olemassa vaikka kuinka monta rotua, samasta lajista on silti kyse.

Jos joku haluaa ostaa hanhen munia, niin kai hänelle kelpaa rotu kuin rotu ja risteytyksetkin :smt001.
max3

Ushva kirjoitti:Oon ollu käsityksessä että valkonen on italianhanhi, mutta ei oo kyllä mitään käsitystä mistä sen oon saanu päähäni. :smt017
Italialainen on lihahanhi.
Ja Suomessa taitaa aika useat hanhet olla useampien rotujen risteytyksiä.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en kyl havittele mitään rotua. Alko vaan vaivaamaan, ku ne mun enkkuvieraat kerto, et heil oli ollut kakarana hanhia. Ja sit et he haluis hanhia kun muuttavat suomeen. Ja huvikseni aloin lukeen täältä hanhiesittelyä ja kattoon hanhista tietoa, niin sit missään ei olekaan sitä, mikä mun mielestä on hanhi. Eli valkoinen kesyhanhi.

ja et mä olisin koko ikäni muka ollut väärässä, ku olen ollut siinä uskossa, et valkonen hanhi on se ns kesyhanhi, eli aito ja oikea hanhi? Hmph.
jopekka
kana

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Mulle myyjä sanoi valkoisten olevan englannin hanhia ja noiden minkä siivissä on mustaa sekarotuisia. Niillä on aika lauma mutten pysty sanomaan onko totta vai tarua. Tuosta linkistä kyllä meidän valkoinen on lähimpänä Norwegian White Geese.
4-viikkonen poikanen maksoi viime keväänä eläinvälitysautossa 22€ ja nuo Juuasta ostetut aikuiset 40 €.
Tarviivat vesiastian, meillä vauvan vanna missä kylpevät ja pikkasen vesi lentää kun siipiä räpyttelevät :smt005
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

No nii. Kun olen koko yönkin asiaa miettinyt, olen päässyt johtopäätökseen:

jos joku ostaa tai myy vaan hanhia, kyseessä on ns kuhan-vaan-hanhi. Ja kesyhanhia on montaa sorttia, kuten kanojakin on kuhan-vaan-kana ja sit erilaisia rotuja.

tulipa tääki selvitettyy, olo on just nyt nolottavan tyhmä. Millä mä pääsen mielikuvasta, et valkoinen hanhi ei olekaan mikään aito ja oikea hanhi, vaan yks hanhirotu muiden joukossa?
max3

mik kirjoitti:Millä mä pääsen mielikuvasta, et valkoinen hanhi ei olekaan mikään aito ja oikea hanhi, vaan yks hanhirotu muiden joukossa?
Miks pitäis? :smt037 Mulle ainakin se valkoinen hanhi on se ainut ja oikea. :smt002
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kyllä munkin mielikuvissa perushanhi on valkoinen, varmaan johtuu siitä että se on ensimmäinen hanhituttavuuteni. Lapsuudessa saatu hanhifobia on aiheuttanut sen, että haaveilen öölanninhanhista (eivät ole rokkikukkoa isompia), enkä ollenkaan noista isommista (ja voimakasnokkaisista) roduista :smt005 .
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä tykkään taasen enempi kirjavista, kun peukaloisen retkissä en tykänny valkosesta Martista(vai mikä se ny oli :smt003 ) lainkaan :smt005
Vastaa Viestiin