Hautojia täälläkin

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

vähän myöhässä mutta söpöjä tipuja :smt007
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

smari kirjoitti:ihan kuin näkyisi toisella raidallisella partaa?
Aivan oikein katsoit huonosta kuvakulmastakin! Tuo on juuri se hassu, jolla on ne hupsut varpaat ja silokintut. Eli se voisi olla favekanan ja sen 'ei ihan täydellisen'-brahmakukon tuotos? Koetan ottaa kunnolliset yksilökuvat tässä viikonlopun aikana...nyt ollut vähän kiirusta...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Tänään sain varvaskuvan otettua:
Kuva
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Jonkinmoiset kuvat saatiin räpsittyä tipusista...
Tumma:
Kuva

Hassuvarpainen:
Kuva

Raitapää:
Kuva

Faverolle? 1:
Kuva

Faverolle? 2:
Kuva
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ihania :smt007 ja mainiot ton yhden eriparijalat :smt003 (oon muuten ihan varma että joku kerta mulla viel tyrnäväläistipujen joukossa on sulkajalkaisten lisäks joku liikavarpainenkin...)
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Näyttäis että sait 2 faverollea, 2 brahmaa ja 1 risteytyksen. Vaikka eihän noista varma voi olla., mutta näyttäis että sulla oli hyvä tuuri :smt038 Suloisia :smt007

Meillä tosiaan oli kanat jo kesällä päästetty irti sekaisin heti kun ei itselle enää kerätty haudontamunia, jos joku tätä arvailua nyt ihmettelee.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ihkupumpulaisia nuo favetiput :smt007
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Näitä sukupuolia olen koettanut pähkäillä. Tänään seitsemänviikkoisilla kalkkunoilla on melko suuri kokoero. Varoitushuudon kuullessaan Welho lyö maihin ja Wiiraus kuikuilee kaula pitkällä, että mistä ne aikuiset varoittivat. Welholla on pienempi kärsä. Pitäisin siis noiden merkkien perusteella Welhoa kanana ja Wiirausta kukkona. Kuva

Viikko sitten alkoi näkyi myös tämmöistä “todistusaineistoa”: (epäselviä tämänpäiväisiä kuvia, mutta nähnee mitä niissä tapahtuu…)

Kuva

Kuva

Vaan entäpä sitten tämä Kaino? Muusa veikkasi tuolla ylempänä kanaksi. Samoin sanoi mimmu miehineen meillä käydessään. Pari viikkoa minustakin on näyttänyt enempi kanalta kuin kukolta. Harjan ja helttojen kasvu ei ole edistynyt ollenkaan moneen viikkoon. Isäntä tuumas tänään, että ihan selvä kana. Kuvissa päivää vaille 8vk:a. Ei ole sisaruksia, joihin voisi verrata, joten teidänpä mielipiteitä taas kaipaan!
Kuva

Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kana on Kainosesi, veikkaan mä! Onneksi olkoon vain! Komea kana onkin!
smari

Tuo pörhistelevä kalkkuna on ihan huippusuloinen :smt007 Kylläpä ne jo pienenä aloittaa! Mun kalkkunakuume vaan nousee taas noista kuvista! Kävin jo jopa katsomassa Kurinamasun kalkkuja, oli pakko nähdä livenä ja ajattelin että näin syksyllä kun on kura-aika ja kalkkunat isoja ja rumia, niin multa menis kaikki halut saada niitä kotiin. :smt004 No, se yritys kyllä epäonnistui, nyt mulla tekee niitä mieli vielä enemmän. :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Meimin tipuset ovat nyt kahden viikon ikäisiä ja semmoisia villikoita, etteihän niitä samaan kuvaan saanut. Oikean puoleinen fave on varmasti kukko, mutta kumpi lie vasemman puoleinen? Sillä on ruskeammat siivet kuin veljellään, mutta huomattavasti tummemmat kuin keväällisillä favekanatipuilla.
Kuva

Kuva
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Muusa kirjoitti:(oon muuten ihan varma että joku kerta mulla viel tyrnäväläistipujen joukossa on sulkajalkaisten lisäks joku liikavarpainenkin...)
Meille syntyi nyt viimeisessä satsissa ensimmäinen "ihan oikea" sulkajalka.
Olenkin pohtinut, että mikähän esiesiesi-isä tuota on jättänyt. Onko Muusalla arvauksia?

HiltaHelikopterin tiput ovat kyllä aivan ihania. :smt007

Minäkin päätin tyttären painostuksen alla sortua, hän kun vaati, että sulkajalka pitää jättää eloon ja kun sitä ominaisuutta ei vissiinkään tyrnipseissä suosita, niin jaetaan sitten parvi kahtia ja hankittiin brahma-kukko pikkusulkajalkakanalle kaveriksi. (Kiitos Smari, hyvin kotiuduttiin)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No onnittelut vaan sulkajalasta Jyrika :smt080
Ei mulla ole kyllä mitään käsitystä mistä ne jalkasulat tulevat, mitä lie kaikkia rotuja maatiaisiin sekoitettu? Omasta parvesta olen nuo tupsujalat karsinut mutta kaikki jatkavat toki eloa, ei-säilyttäjäkodeissa joissa jalkasulista jopa pidetään.

Ja Hiltan Kaino-Vieno on ihan selvä kana, tipuista en osaa sanoa muuta kuin että ovatpa ne untuvaisia, meidän tyrnäväläisillä on kaikilla ollut tuossa iässä jo komea höyhenpeite! Somia pikku untuvapalleroita.
smari

Kiitos vaan Jyrika itsellesi, on niin mukava välillä saada kukoillekkin koteja :smt003 . Varsinkin näille jonka kanssa on tullut oltua ihan liikaa... Toivotaan että kasvaa kauniiksi :smt007

Hilta, mun mielestä noi favet on kana ja kukko. Tosi hyviä kuvia taas sulla! Saiskohan kalkkunakuvia pian taas lisää?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Tässä tämän illan räiskäisyjä. Kalkkukakrut ovat kovia kasvamaan:
Kuva

Kylläpä oli tiput taas tankanneet kunnolla, kun on tuommoiset jättikuvut:
Kuva

Nämä isommiksi kasvavat rodut ovat ainakin mulla olleet hitaammin höyhentyviä kuin maatiaiset ja nyt näyttää, että syystiput höyhentyvät hitaammin kuin keväälliset, vaikka luulis olevan just toisinpäin…
Vastaa Viestiin