Muksujen hautomo osa 2½!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tipsi
riikinkukko

Re: Muksujen hautomo osa 2½!

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Voi se silti onnistua vaikka reikä olisi väärässä päässä. Itselläni ei ole konehaudonnasta juurikaan kokemusta ja se vähäinenkin ankanmunilla hankittua. Meidän yksi ankak kuoriutui väärästä päästä. Kuoriutuminen kesti vain hieman pidempään, ja poikasta piti pikkaisen auttaa suurentamalla ihan vähän reikää kun kuoriutuminen pysähtyi. Auttamisessa on kuitenkin mm. verenhukan riski, koska kalvot voivat vuotaa verta. Eli ihan heti ei kannata auttaa, ja jos auttaa niin varovasti vähän kerrallaan. Kuoriutumisessa saattaa mennä muutenkin sen verran kauan, että pikkuinen on ulkona vasta huomenna tai myöhemmin (ankalle pisin kuoriutuminen oli yli 48 tuntia ekasta reiästä, mutta ankat taitaa olla vähän hitaampia kuoriutujia kuin kanat).

Onnea tulevalle kuoriutumiselle :smt006 Jännää kuulla miten käy ja kuvat olisivat mukavia tietty :smt002
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Millax

Viesti Kirjoittaja Millax »

Ei taida tulla tipun tipua.
Tänään olis SE päivä, mut ei munat heilu, rapise, piipitä...
Se yksi reikänen muna, niin on ihan hiljaa eikä reikä ole kasvanut.
:smt010
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

No voi itku! :smt022

Millainen kosteus koneessa oli? Mulla oli viimeisessä haudonnassa liian korkea kosteus, kun kumpikin vesisäiliö oli täynnä alkuvaiheessa. Jouduin tyhjentämään ne loppuhaudonnan ajaksi, mutta silti puolet tipuista hukkui muniin. Osa ehti onneksi kuivua tarpeeksi ja kuoriutuivat. Sun kannattaa avata ne munat, jotka eivät kuoriudu olleskaan ja vilkaista tiput. Jos ovat isoja, märkiä ja pää tylpässä päässä, niin kosteutta on ollut liikaa.

Otottele nyt vielä pari päivää, jos sieltä jotain tulisi. Jos ovat vain hitaita.
Millax

Ei tullu tipun tipua.

Nyt mulle tuli tunne et tiedän miksi.
Taisin myrkyttää nuo vahingossa.
Piirsin noihin X:n cd markerilla. Eli spriiliukoisella tussilla.
En yhtää ajatellu asiaa, otin vaan ekan tussin.
Onkohan nuo myrkytetty?

En ole avannu yhtään, enkä uskalla avata. Nuo pitää nyt heittää pois koska se missä on särö, on alkanut haisee.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kannattaa avata kuoret ja katsoa, että missä vaiheessa meni kesken ja mistä siis johtuu kuoriutumattomuus. Ensi kerralla merkitset lyijykynällä, siitä ei ainakaan itsellä ole mitään negatiivista sanottavaa.
Millax

Läpivalaisin munat. Vain 2 oli kehittyny niin et muna oli täys.
Muut oli kuollu jo ennen puolta väliä?
Ehkä mä nuo tapoin tussilla. :smt009

Oon mä tunari.
Bean

Ei sitä kaikkea aina osaa ottaa huomioon. :smt056
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Eikä se VÄLTTÄMÄTTÄ johtunut sinun tussistasi! :smt001
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

On täällä muutkin tussilla merkkailleet, ja tuli ihan terveitä tipuja! Ei se sun vikas ollu!! :smt056
Millax

En tiedä mikä meni sit mönkään. Mun mielestä lämpö oli siinä 101-102f.
Ehkä mä kokeilen vielä kerran? Pitäis varmaan lainata jostain kunnon hautomakonetta?
Olis varmaan helpointa hakea valmiit tiput jostain, mut haluisin ne itse hautoa kun kanat tulee meille lähinnä lemmikeiksi.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Jos tuo mun kana ei olis hautonut juuri hyvällä prosentilla tipuja, epäilisin kyllä pahasti noita mun kanojen munia. :smt011 Voiko oikeasti koneessa olla niin pahasti joku vialla, ettei sieltä kuoriudu mitään. :smt009 Jos saat jonkun hautomaan omalla koneellaan sulle tipuja, niin kyllä nekin kesyyntyvät hyvin. Itse hain Muusalta 1-4vrk ikäsiä tipuja ja ne on jopa häiritsevän :smt005 kesyjä.
Millax

Nyt on hautomakone ollu eilisillasta tyhjänä päällä. Lämmöt on nyt ollu 37.5-38.6 välillä, kun anturi on suunnilleen munan keskikohdan korkeudella.
Onko se hyvä?
villeah

Viesti Kirjoittaja villeah »

Hautomakoneeseen kannattaa laittaa esim. kaupankananmunia lämmön testaamiseen sillä tyhjänä kone ei anna oikeaa vastausta vaan lämpötila muuttuu hieman kun munat laittaa koneeseen. Mulla oli koneessa lämmöt enemmän yläkanttiin ja onnistu haudonta tosi hyvin. :smt023
Bean

Millax kirjoitti:Nyt on hautomakone ollu eilisillasta tyhjänä päällä. Lämmöt on nyt ollu 37.5-38.6 välillä, kun anturi on suunnilleen munan keskikohdan korkeudella.
Onko se hyvä?
Vaikuttaa hyvältä! Onnea haudontaan! :smt006 :smt023
Millax

Digimittarin kanssa menee vain hermot. Kun anturi vähänkin heilahtaa, niin mittailut alkaa alusta... :smt013
Eli mittailen vain Farenhaitteja.
Eli nyt on jo jonkun aikaa pysyny 101-101.5 välillä. Toivottavasti siinä pysyy.
Lähden huomen illalla veljelle yhdeksi yöksi, pitääkö mun palkata naapuri kääntämään munat lauantai aamulla?
Lauantai illaksi olis tarkoitus tulla takas.
Vastaa Viestiin