Selvennykseksi isävaihtoehdot on Rokki, light Brahma, Tyrnäväläinen, Piikkiöläinen tai maatiaissekotus.
Valkolla on joko äitinä silkkisekoitus ja isänä rokki tai sitten joku muu äiti ja isänä light brahma. Muista on vielä paha sanoa paitsi Tuhkimo ja Enkeli on selvästi Lumin jälkeläisiä isä ei varmaan koskaan selviä elleivät sitten ole kukkoja.
Kuinkas muilla tähän aikaan vuodesta on kanoilla haudontabuumi, meillä on ollut jo monta viikkoa lättyjä pesät täynnä , tänään kahdeksas kana karvalakkina Kaksi on luovuttanut. Vaikuttaako kun ovat saaneet ulkoilla ( tarhassa) kuinka tykkäävät, luukut ollut auki yötäpäivää. Nyt olen parina iltana laittanut luukut illalla kiinni. Olishan ne tiput ihania , mutta kun ei mahdu enempää. ellei laajenna kanalaa
No meidän Mildalla näyttäis olevan SE!!!! JEEE, musta tulee... ööö.... MUMMO? Siellä se makaa pesässä. En uskaltanut häiritä frouvaa, mutta mistäs mä tiedän, onko se tosissaan? Siis että luovuttaako se parin päivän päästä? En mä sen mahan alle nähny, että onko nyppiny niitä vatsahöyheniä. Pitäiskö niitä silloin olla koko tarha puolillaan?
Milda on siis toukokuun nuorikoita ja muninut muutaman kuukauden vasta. Mulla on kyllä jemmassa sen munia jääkaapissa ja ilmiksien muniakin, jotta voisko niitä parin päivän päästä sitten vaikka vaihtaa sinne masun alle ja ottaa ne nyt siellä olevat pois?
Meillä kana saattaa alussa olla yönkin munien kanssa vaikkei vielä haudokkaa. Eli vielä muutamia munii ja hautomakuume on tulossa.
Eli istuu siis tosi kauan muniessaan ja sitten parin päivän päästä alkaakin itse haudonta. joten elä hermostu jos ei heti rupee 24/7 siinä istumaan. Jätä vaan munia ja todennäköisesti se rupee sitten täys istunnolle.
Ahaa, se oli nyt syömässä normaalisti, joten otin sieltä sen ainokaisen munan pois. Nyt siis pitäisi jättää niitä sinne, jotta sen "kuume" vahvistuisi?
Juu jätä ihmeessä!! Ei ne pilalle mene, tutkimuksissa on todettu, että se kanojen tapa lämmittää munia muniessaan vain lisää hautomisprosenttia!
Joten ei haittaa että siellä on niitä ja välillä istutaan päällä. Kanat nimittäin kääntävätkin ne vanhat munat jotka siellä pesässä on.
Jos se kerta on uusi emo niin joku alle 10 olis hyvä.
Sanoisin lonkalta 7, korjatkaa jos olen väärässä. Tää 7 tommoselle tavan maatiaisen kokoiselle.
Meillä alkoi taas vaihteeksi yksi jättikochin hautoa. Lykkäsin sille sillä mielellä reilummin munia alle, kun olen säilyttänyt ne ihan liian kylmässä ja kääntelemättä melkein kolme viikkoa vanhimmat, että eivät varmaan oikein idä. Ja kun ei ole tuo nuori kukontekele minun nähteni polkenut kertaakaan ja väärä vuodenaikakin vielä, niin tulisi edes muutama tipi. Noh, ähäkutti, viikon haudonnan jälkeen läpivalaisin ja kehittymään lähtenyt 14/14! Kohta on taas vilskettä, viirunmuniakin on koneessa...